Als ik deze ochtend met mijn ogen dicht op het kunstgras in het zonovergoten San Francisco sta, zou ik bijna vergeten dat ik op het grootste IT-evenement ter wereld ben. De woorden van Marc Benioff, CEO en oprichter van Salesforce, en Ed Lee, de burgemeester van deze stad, klinken alsof ik op een bijeenkomst voor het goede doel sta. En dat is dan ook waar Dreamforce mee begint: een inzamelingsactie van een miljoen blikken voedsel voor de armen. De korte toespraak van een hese Tony Robins maakt het plaatje compleet. Zelf opgegroeid in extreme armoede zet deze inmiddels steenrijke motivational speaker zich nu in om honger en armoede te bestrijden. De aanwezigheid van een ziekenwagen van de Benioff children’s hospitals onderstreept nog meer goede doelen initiatieven.
Het bedrijf Salesforce heeft teruggeven aan de gemeenschap in haar missie verankerd en heeft hiervoor een speciaal Fonds opgericht. Eén procent van het totaal aantal arbeidsuren, één procent van het bedrijfskapitaal en één procent van de producten en oplossingen komt daarbij structureel ten goede aan non-profit instellingen. Je zou bijna denken dat het hier op Dreamforce niet gaat om ‘business’ maar om ‘giving back to the community’. Je inzetten voor de samenleving die jou de mogelijkheid heeft gegeven miljoenen te verdienen. Is dit een perfecte marketing boodschap?
In een afgeladen zaal luister ik verder naar een ‘fireside’ chat van Marc Benioff met Tony Prophet, de vicepresident Marketing bij Microsoft. Marc en Tony kennen elkaar al lang, zoals veel van de topmannen in de Silicon valley dat lijken te doen. Ze spraken elkaar op een, daar komt hij weer, goededoelenavond, en ook hier op Dreamforce praten ze het eerste half uur over kinderziekenhuizen, onderwijs en gelijke rechten voor vrouwen. Heel nobel en inspirerend en je zou willen dat iedereen dacht en handelde zoals deze mannen, wiens bedrijven elkaar weten te vinden door de combinatie van Office 365 en Salesforce1.
Excel en Sharepoint van Windows met de infrastructuur van Salesforce; dat is een voorbeeld van een goede samenwerking. En dat is waar het volgens Prophet over gaat in de toekomst van IT. Op de vraag van Benioff hoe echte veranderingen in zijn werk gaan, noemt hij drie punten: aanvaarden dat je een probleem hebt, transparant zijn en luisteren. En deze drie zijn de basis voor duurzame samenwerking. Hiermee lijkt er bij Microsoft een nieuw tijdperk te zijn aangebroken. Ze hebben een nieuwe visie, drie nieuwe mannen in het bestuur en nieuwe partnerships.
Volgens Prophet leidt deze gouden driehoek tot ‘magic’ bij Windows 10. “Windows 10 krijgt het beste OS in de zakelijke omgeving,” zegt hij tegen Benioff. De grote veranderingen zitten hem in de user interface waarbij je realtime op meerdere schermen kunt werken. Maar de meeste aandacht gaat uit naar identiteit en veiligheid. In Windows vinden er twee miljard identificatie handelingen per dag plaats.
De verandering bij Microsoft lijkt hem vooralsnog vooral in de manier van leidinggeven te zitten. ‘Zachte’ eigenschappen als luisteren, empathie tonen en samenwerken zetten de toon. En wellicht is dat ook wel waar het naar toe gaat in de zakenwereld en gaan IT-bedrijven echt waarmaken wat ze zeggen. Volgens Prophet zet Mircosoft “people at the center of it all’. Het gaat dus om de mensen.
De eerste dag op Dreamforce geeft me de indruk dat dit ook echt zo is. Alles verloopt vlekkeloos. Je hoeft maar te denken aan een oplader voor je smartphone of daar is een oplaadstation. Je vraagt je af hoe je bij Pier 39 komt en daar verschijnt een fietstaxi die je er gratis heen brengt. Daarnaast maakt de omgeving van kleurige zitzakken, goed eten en drinken, lekkere muziek onder een strakblauwe lucht Dreamforce tot een vierdaags voorbeeld van Amerikaans leiderschap in marketing . Zoals een fervent congresganger in de rij bij Starbucks tegen me vol overtuiging zei: ‘I go to every IT event in the world but there’s nothing like Dreamforce.’