Vorige week organiseerde Facebook een evenement voor het MKB over Facebook marketing. Het evenement werd gehouden in Eindhoven. Opvallend was dat alle deelnemers die ik heb gesproken (stuk of 15) allemaal bij dit evenement zijn gekomen via een Facebook Advertentie. Daarnaast was opvallend dat een groot deel van de aanwezigen uit België kwam, en dat ook de Nederlandse aanwezige bereid was om een flink stuk te reizen voor dit evenement: Alle hoeken van Nederland werden vertegenwoordigd.
De inhoud van het evenement was niet bijzonder of ingewikkeld: Er werden een aantal tips en adviezen gegeven over de marketing mogelijkheden van Facebook voor het MKB. Deze inhoud is ook terug te lezen in de cursussen die Facebook (gratis) aanbied: Facebook Blueprint. Wel was het erg interessant om te zien waar Facebook nu precies de focus op legde. Vanuit commercieel oogpunt kan daaruit opgemaakt worden dat dit de groeiambities van Facebook zijn. Dit waren met name video advertising en expansie richting het buitenland.
Video advertising is uiteraard een aantrekkelijke voor Facebook: Met doorlopende branding campagnes kun je veel geld uitgeven en kan Facebook dus veel geld ontvangen. Uiteraard is het van belang om als adverteerder goed door te meten wat daarvan de resultaten zijn. Facebook stimuleerde aanwezigen om van tevoren doelstellingen te formuleren en deze ook te monitoren. Naast het verwijzen naar de statistieken en Analytics binnen de Facebook advertentie interface werd ook het opmerkelijke advies gegeven om resultaten in Excel bij te houden. Ik ben erg benieuwd waarom Facebook dit aangaf. Zelf geloof ik sterk in de kracht en mogelijkheden van Excel, maar ik vind persoonlijk de Facebook statistieken pagina alsmede de (juiste) koppeling met Analytics al erg duidelijk en veel inzichten geven. Misschien was dit juist bedoeld voor de (zeer) kleine ondernemer die de integratie tussen Facebook en Analytics nog niet heeft kunnen maken?
Het advies om via Facebook in het buitenland te adverteren is uiteraard ook logisch: Zo vergoot je je doelgroep en bereik, en zo ontvangt Facebook meer advertentie inkomsten. Het advies dat werd gegeven, onder andere door de case van Veloreti te bespreken, was dat je het beste je doelgroep vanuit Nederland kan kopiëren en in het buitenland kan uitproberen. Over A/B testing tussen verschillende doelgroepen is (waar ik bij was) niets over gezegd. Hopelijk kwam dat wel in andere sessies terug!
Wat verder interessante trends zijn die werden benoemd was het reserveren en aankopen ín Facebook en Instagram. Tijdens een rondje over de ‘beurs’ heb ik daar meer over geleerd. Een medewerker van Shopify vertelde me dat er binnen Shopify een mogelijkheid is om een Facebook en Instagram ‘shop’ te creëren, waarbij Shopify de gehele achterkant van deze pagina administratief inzichtelijk maakt. De voordelen van een webwinkel met een echt voorraad, facturering en CRM systeem gecombineerd met het gemak van een Social pagina waarbij je dus niet zelf hoeft te bouwen / onderhouden. Ander groot pluspunt hiervan is dat bezoekers hun Social niet te hoeven onderbreken en dírect tot aankoop over kunnen gaan. Hier is overigens geen Shopify koppeling voor noodzakelijk, dit maakt het alleen administratief gezien makkelijker.
Al met al was het een evenement waarbij niet veel nieuws en spannends is benoemd, maar waarbij je zeker als student of MKB-er toch de nodige inspiratie op hebt kunnen doen.
Deze blogpost is geschreven door Pauline Schepers, Docent Digital marketing, Fontys Hogeschool Economie en Communicatie.