De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Vorige week organiseerde Facebook een evenement voor het MKB over Facebook marketing. Het evenement werd gehouden in Eindhoven. Opvallend was dat alle deelnemers die ik heb gesproken (stuk of 15) allemaal bij dit evenement zijn gekomen via een Facebook Advertentie. Daarnaast was opvallend dat een groot deel van de aanwezigen uit België kwam, en dat ook de Nederlandse aanwezige bereid was om een flink stuk te reizen voor dit evenement: Alle hoeken van Nederland werden vertegenwoordigd.
Facebook voor het MKB
De inhoud van het evenement was niet bijzonder of ingewikkeld: Er werden een aantal tips en adviezen gegeven over de marketing mogelijkheden van Facebook voor het MKB. Deze inhoud is ook terug te lezen in de cursussen die Facebook (gratis) aanbied: Facebook Blueprint. Wel was het erg interessant om te zien waar Facebook nu precies de focus op legde. Vanuit commercieel oogpunt kan daaruit opgemaakt worden dat dit de groeiambities van Facebook zijn. Dit waren met name video advertising en expansie richting het buitenland.
Video advertising is uiteraard een aantrekkelijke voor Facebook: Met doorlopende branding campagnes kun je veel geld uitgeven en kan Facebook dus veel geld ontvangen. Uiteraard is het van belang om als adverteerder goed door te meten wat daarvan de resultaten zijn. Facebook stimuleerde aanwezigen om van tevoren doelstellingen te formuleren en deze ook te monitoren. Naast het verwijzen naar de statistieken en Analytics binnen de Facebook advertentie interface werd ook het opmerkelijke advies gegeven om resultaten in Excel bij te houden. Ik ben erg benieuwd waarom Facebook dit aangaf. Zelf geloof ik sterk in de kracht en mogelijkheden van Excel, maar ik vind persoonlijk de Facebook statistieken pagina alsmede de (juiste) koppeling met Analytics al erg duidelijk en veel inzichten geven. Misschien was dit juist bedoeld voor de (zeer) kleine ondernemer die de integratie tussen Facebook en Analytics nog niet heeft kunnen maken?
Het advies om via Facebook in het buitenland te adverteren is uiteraard ook logisch: Zo vergoot je je doelgroep en bereik, en zo ontvangt Facebook meer advertentie inkomsten. Het advies dat werd gegeven, onder andere door de case van Veloreti te bespreken, was dat je het beste je doelgroep vanuit Nederland kan kopiëren en in het buitenland kan uitproberen. Over A/B testing tussen verschillende doelgroepen is (waar ik bij was) niets over gezegd. Hopelijk kwam dat wel in andere sessies terug!
Reserveren en aankopen
Wat verder interessante trends zijn die werden benoemd was het reserveren en aankopen ín Facebook en Instagram. Tijdens een rondje over de ‘beurs’ heb ik daar meer over geleerd. Een medewerker van Shopify vertelde me dat er binnen Shopify een mogelijkheid is om een Facebook en Instagram ‘shop’ te creëren, waarbij Shopify de gehele achterkant van deze pagina administratief inzichtelijk maakt. De voordelen van een webwinkel met een echt voorraad, facturering en CRM systeem gecombineerd met het gemak van een Social pagina waarbij je dus niet zelf hoeft te bouwen / onderhouden. Ander groot pluspunt hiervan is dat bezoekers hun Social niet te hoeven onderbreken en dírect tot aankoop over kunnen gaan. Hier is overigens geen Shopify koppeling voor noodzakelijk, dit maakt het alleen administratief gezien makkelijker.
Al met al was het een evenement waarbij niet veel nieuws en spannends is benoemd, maar waarbij je zeker als student of MKB-er toch de nodige inspiratie op hebt kunnen doen.
Deze blogpost is geschreven door Pauline Schepers, Docent Digital marketing, Fontys Hogeschool Economie en Communicatie.
Verder lezen over Bedrijven
DC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Search26.09.2024
Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps
DC Business23.09.2024
Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten
Lifestyle04.09.2024
5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket
DC Business30.08.2024
De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers
Lifestyle05.08.2024
Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?
DC Business29.07.2024
Toekomst van kantoorruimte: terug naar kantoor of toch thuis blijven werken?
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Online Marketing
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Marketing19.06.2024