Events13.10.2015

​Emerce eDay leert ons over Storytelling


In dit artikel een korte terugblik op een volle Emerce eDay in Amsterdam. Met drie verhalen van mensen die ieder op een geheel eigen, originele en creatieve manier het concept storytelling benaderen.

Eén van mijn favorieten was de presentatie van Shane Meeker (Proctor & Gamble) met de titel “Storytelling for Brands, Business and for You”. Shane startte zijn presentatie met een persoonlijk verhaal over een trip naar Disney World. Hij en zijn familie waren nog maar net aangekomen op het attractiepark, toen zijn kleine nichtje tijdens het uitknijpen van een zakje ketchup plots de inhoud over haar heen kreeg. Vlak daarna kwam een concierge naar haar toe en overhandigde haar een pasje. Een pasje waarmee ze elke jurk die ze maar wilde uit mocht zoeken, en dus niet op de foto hoefde in vieze kleding.

‘’Disney snapt de impact van een goed verhaal’’, vertelt Shane. ‘’Wat ons is bijgebleven van de trip naar Disney zijn niet de vette rollercoaster en de spannende attracties, maar het verhaal van de concierge. De kracht van dit verhaal is dat het zich van mond tot mond verspreidt.’’

Maar hoe kun je als bedrijf zo’n pakkend verhaal brengen? Als voorbeeld gaf Shane de illustratie van de held, het obstakel en de schatkist. “Het zijn de basisonderdelen van een goed verhaal. Hoe extremer het obstakel, hoe groter de schatkist.” Hij raadt bedrijven aan om zich in dit verhaal op te stellen als het vierde onderdeel: de mentor. De partij die helpt, adviseert en altijd net voor het obstakel om de hoek komt kijken. Zoals Professor Dumbledore in Harry Potter en Gandalf in The Lord of the Rings.

Virtual Reality Storytelling

Geert-Jan Strengholt (conceptdeveloper bij de VPRO) vertelde over de verschillende vormen van Virtual Reality en hoe je iemand echt kunt betrekken. In de ideale situatie maakt de kijker onderdeel uit, kan de interactie aangaan en zelfs de uitkomst van verhalen beïnvloeden.

Inmiddels is er de Oculus Rift, de Samsung Gear VR, Google cardboard, Microsoft hololens, Playstation VR, om slechts een aantal voorbeelden te noemen. Maar ook al zien we de technologie hard gaan, de goede content blijft vooralsnog achter. Wat nu bestaat is heel vrijblijvend waardoor de gebruiker vaak een directe betrokkenheid mist.

Om het beste uit Virtual Reality te halen heeft Geert-Jan daarom het concept de ‘’Peepshow’’ voor de VPRO bedacht. Vervolgens is deze installatie op het festival terrein van Lowlands geplaatst om mensen kennis te laten maken met de wereld van Virtual Reality. Om een goede indruk te krijgen over wat deze installatie precies doet, heeft de VPRO een mooi filmpje geplaatst op de website.

Rise of the Drones

Ben Kreimer (Buzzfeed) is een bekende journalist die met behulp van drones op een unieke manier verhalen vertelt. Kreimer maakt hierbij gebruik van een drone die hij zelf heeft gemodificeerd om 360 video op te nemen. Tevens maakt hij modellen met het gebruik van een drone. Een mooi voorbeeld hiervan is een 3D kaart van archeologisch gebied “Antiochia ad Cragum Roman Mosaic” in Turkije:

Met behulp van deze 3D modellen probeert Ben zijn lezers een nog dieper gevoel van betrokkenheid te geven. Zo heeft hij een 3D model gemaakt van de vuilnisbelt in Nairobi. Wat de kijker inzicht geeft in het vervuilingsprobleem en de gevolgen hiervan. Maar ook is door dit model duidelijk geworden dat er vuilnis (waarvan veel chemisch) in de Nairobi rivier terecht komt en dit een groot gevaar vormt voor de gebieden er omheen:

Het was leuk en verrassend om te zien hoe Shane, Geert-Jan en Ben storytelling ieder op een eigen originele en creatieve manier benaderden. Voor mij was Emerce eDay 2015 dan ook een inspirerende dag met interessante talks!

Deze blogpost is geschreven door Julius Simon, Webdesigner TamTam

...

Verder lezen over Storytelling

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

Vandaag introduceert Storytel haar eigen e-reader in Nederland: de Storytel Reader. Een device waarop gebruikers voor een vast bedrag per maand hun favoriete boeken onbeperkt kunnen luisteren en lezen. Uniek aan het devi...

Gadgets12.07.2021

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Er is vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Operation Pandora. Wat begon als een interessant ideetje, waar door een eenling in de avonduren aan werd gewerkt, is uitgegroeid tot een ambitieus megaproject, gedragen doo...

Online16.11.2020

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Next level Storytelling
​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

LinkedIn heeft afgelopen week een nieuwe functie uitgerold: LinkedIn Stories. En omdat in Nederland het percentage dat een LinkedIn account heeft ten opzichte van de beroepsbevolking het grootste is in Europa, zijn wij d...

Social Media28.05.2020

​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Greetz, het online platform voor persoonlijke verrassingen, introduceerde deze week een nieuwe merkcampagne. Een campagne waarbij is gekozen voor een andere aanpak. Geen uitgebreide scripts of op pad met een groep acteur...

Marketing22.03.2019

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Het is niet veel automerken gegeven om de gebaande paden voor de marketing van een nieuwe auto te verlaten. Niet dat alles op de autopilot gaat, dat zeker niet maar er worden toch wel zekerheden ingebouwd in campagnes. S...

Automotive04.03.2019

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Drie Nederlandse mini-docu’s: Why Not Now
Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Het eerste spoken word-agency van Nederland, Clubspoken, bestaat vandaag precies één jaar. Tot een jaar geleden waren er alleen agency’s voor sprekers en artiesten, maar gezien toenemende interesse in creative storyt...

DC Business21.06.2018

Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive

Het Nederlands Film Festival (NFF) zet dit jaar een aantal grote stappen in het verder uitbreiden en verdiepen van het in 2015 geïntroduceerde Interactive programma. Hiermee speelt het festival in op de snel veranderend...

Entertainment25.07.2017

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive

Verder lezen over Visual Storytelling

De voordelen van visuele content in e-learning

Visuele content is cruciaal in e-learning om de betrokkenheid van de leerlingen te verhogen. Afbeeldingen, video's, infographics en animaties trekken de aandacht en kunnen helpen om complexe informatie op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier over te brengen.

DC Business13.06.2024

De voordelen van visuele content in e-learning

Stories doen hun intrede in de mobiele app van Xbox

De mobiele app van Xbox krijgt een flinke upgrade. Je kunt er straks Stories mee delen zoals je kent van Snapchat en Instagram. Uiteraard draaien die Stories niet om wat je hebt gegeten of op welk festival je bent: ze dr...

Gaming04.05.2022

Stories doen hun intrede in de mobiele app van Xbox

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Er is vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Operation Pandora. Wat begon als een interessant ideetje, waar door een eenling in de avonduren aan werd gewerkt, is uitgegroeid tot een ambitieus megaproject, gedragen doo...

Online16.11.2020

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Next level Storytelling
Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Het is niet veel automerken gegeven om de gebaande paden voor de marketing van een nieuwe auto te verlaten. Niet dat alles op de autopilot gaat, dat zeker niet maar er worden toch wel zekerheden ingebouwd in campagnes. S...

Automotive04.03.2019

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Drie Nederlandse mini-docu’s: Why Not Now
Hoe beïnvloedt het weer ons dagelijks leven?

Het weer is misschien wel een van de meest besproken onderwerpen in onze dagelijkse gesprekken. Na de lange en behoorlijk warme zomer krijgen we nu langzaamaan wat meer te maken met bewolking gepaard met veel regen. Maar...

Online06.09.2018

Hoe beïnvloedt het weer ons dagelijks leven?

Visual storytelling apps voor iedereen: Adobe Spark!

Adobe introduceerde vandaag Adobe Spark, een geïntegreerde oplossing voor mobiel en web voor het creëren en delen van indrukwekkende visuele verhalen. Het is gratis en speciaal ontworpen voor alledaagse communicatie....

Mobile19.05.2016

Visual storytelling apps voor iedereen: Adobe Spark!

Nu gratis beschikbaar voor iedereen.
Hoe zet je visual storytelling succesvol in binnen jouw organisatie?

Storytelling is al een tijdje hot en happening en wordt alleen maar groter in 2016. Maar hoe zet je visual storytelling succesvol in in jouw bedrijf? Het antwoord: MyAlbum. MyAlbum is een visual storytelling platform waa...

Online10.02.2016

Hoe zet je visual storytelling succesvol in binnen jouw organisatie?

MyAlbum is hét antwoord!
Adobe lanceert Visual Storytelling App

Adobe lanceerde gisteren een nieuwe App: Slate, speciaal ontwikkeld voor de iPad. Slate is een dynamische visual storytelling applicatie die gratis gedownload kan worden op de iPad. Het stelt gebruikers in de gelege...

Mobile03.04.2015

Adobe lanceert Visual Storytelling App