Senior Docent en Onderzoeker bij Fontys ICT in Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijsvrij.nl.
De (belevings)wereld van kids en jongeren verandert continu. Hoe ga je daar als merk mee om? Er moeten als organisatie belangrijke beslissingen worden genomen, wat is nu een goede marketing- of communicatiestrategie? Marketing en communicatie zijn belangrijker dan ooit voor merken om hun publiek te bereiken. Op 27 juni namen de experts in dit vak ons mee in de nieuwste trends en ontwikkelingen voor de jonge generaties.
Hierbij een samenvatting van een selectie van de sprekers.
Openingslezing werd verzorgd door Sander Duivestein, Trend analist, auteur van Real Fake Book. Het is ieder keer een verrassing om naar Sander te luisteren. Hij liet een filmpje zien van jongeren die op straat werden gevraagd om een klok te lezen. Een aantal jongeren konden niet aangeven hoe laat het was. Zijn ze verleerd om een klok te lezen? Hebben ze op school wel geleerd om een klok te lezen? Of moeten zo nog een klok lezen tegenwoordig als je het ook direct aan Siri kan vragen.
Veel jongeren van de huidige generatie googlen niet meer. Ze zoeken dingen op @ TikTok. “”Ik Google niet meer ik TikTok”. Waarom zou je zoeken naar een pagina met geschreven tekst als je het direct kan opzoeken op TikTok waar je in een korte filmpje uitgelegd krijgt hoe je bijv. een gerecht moet maken?
Sander vertelde over een roze muur in Los Angeles. Ik moest het zelf opzoeken maar blijkbaar super bekend bij instagrammers. “The Pink Wall is de bubblegum roze gevel van de flagship store van ontwerper Paul Smith op Melrose Avenue. Het is echter bekender als achtergrond voor selfies. Mensen reizen van over de hele wereld naar de Roze Muur om de kans te krijgen een foto te nemen op de iconische locatie die beroemd is geworden door Instagram-influencers.” Buurtbewoners waren zo boos over dit fenomeen, dat erg veel drukte veroorzaakte, dat ze op een gegeven moment zelf iets erop kladden.
Online identiteit van veel jongeren is belangrijker dan de offline identiteit
Bart Kampschreur helpt als marketingmanager bij Vertigo 6 organisaties met hun jongerencommunicatie. Bijvoorbeeld via TikTok, Reddit, YouTube of met behulp van influencers en creators. Bart hield een lezing over het met als titel: Hoe zet je succesvol korte video in bij je campagne om jongeren te bereiken?
Voor game ontwikkelaars is het belangrijk om in de eerste paar weken te scoren. Want 70% van de omzet wordt in de eerste paar weken behaald na je lancering. Er is enorm veel informatie en door alle streamingdiensten bijv. zoals Netflix, Disney+, Amazon Prime etc. ontstaat er keuzestress onder jongeren. Ze willen nu dat de diensten aan de jongeren suggesties doen: “Laat mij maar iets zien”
Ook is er een korte video trend. Het begon ooit met Vine (Vine was een Amerikaanse hostingdienst voor korte video’s waar gebruikers videoclips met een looping van zes seconden konden delen). Vine is in 2016 gestopt (nog steeds onbegrijpelijk waarom). Tiktok, Instagram Reels en Youtube Shorts zijn hierop ingesprongen.
TikTok is een interessante kanaal. Iedereen kan namelijk viral gaan. Ook als je 0 volgers hebt. Je krijgt namelijk vanuit TikTok voorstellen waar je naar kan kijken. Bart raadde aan om een ‘langere’ event af te bakenen en daar bijv. 5 video’s van te maken van 10 seconden.
Bij TikTok moet je altijd je geluid aanzetten. En film verticaal. Een paar cijfers die voorbij kwamen:
- Sinds 2020 duren 50% van de video’s online nog maar minder dan een minuut
- 63% van de ads met hoogste CTR (Click-Through Rate) laat <3 seconden de hoofdboodschap zien.
- 33% van de video’s met beste VTR (View Through Rate) breekt de vierde muur (De vierde wand is een voorstelling conventie waarbij een onzichtbare, ingebeelde wand scheidt actoren van het publiek. Terwijl het publiek door deze “muur” kan kijken, gaat de conventie ervan uit, dat de acteurs doen alsof ze dat niet kunnen.) Je spreekt dus door het breken van de vierde muur direct met de kijkers.
- 40% van de video’s met hoogste CTR heeft een TikTok-vormgeving
- 47% van de video’s met de hoogste VTR spelen in op emoties. Bijvoorbeeld door verrassend of grappig te zijn (katten werken altijd goed!)
- 53% van de advertentievideo’s met hoogste view-through-rate gebruikt een TikTok-creator.
Belangrijkste boodschap was:
“Een jongere bepaalt binnen 3 seconden of je uiting de moeite waard is”
Yvonne van Sark, Partner en adviseur bij Youngworks en auteur van onder andere het Puberbrein. Yvonne hield een lezing over “Opgroeien terwijl de wereld in brand staat”.
Ze startte met een filmpje gemaakt in een auto tijdens een brand in San Francisco. Vader houdt peuter rustig, zingt tijdens ontsnapping uit een brandend gebied. Wat vinden Nederlandse jongeren tussen de 15 – 29 jaar het moeilijkst om op te geven? Als het gaat om energiebesparing en/of klimaatverandering.
1. Streamen van video’s (Netflix, Youtube) – 30%
2. Autobezit – 28%
3. Vlees eten – 19%
4. Kleren kopen – 13%
5. Vliegen – 9%
Volgens een onderzoek van de European Investment Bank 2021. De kracht van jongeren:
- ze hebben nog schone handen
- belichamen de toekomst
- jongeren zijn verbonden
- voorhoede, jongeren bepalen wat hip en happening is
- sterke banden met (groot) ouders
- zelfbewust
- energie & ambitie
- jongeren krijgen aanmoediging door andere generaties.
Een gemiddelde persoon van 25 jaar moet 40 jaar werken. Dat is 80.000 uur! Dus binnen je werkzaamheden kan je ook de wereld in ieder geval een beetje beter proberen te maken (bijv. door duurzaam te produceren etc.)
Bedrijven moeten niet aan Youth Washing doen (denkend aan Green Washing) maar oprecht met een duidelijke boodschap komen richting jongeren. Een goede voorbeeld is de reclame campagne van de Radboud Universiteit “Influencer worden?”
Martijn Vlasblom, Strateeg bij M2Media vertelde over “Hoe bereik je de onbereikbare doelgroep? Versnipperde mediagebruik in 2022”
Toen Martijn nog een kind was konden merken kinderen (en hun ouders) makkelijk bereiken via bijv. tv kanalen zoals Jetix, Cartoon Network, NPO3, Fox Kids, Ketnet, Nickelodeon en bijv. tijdschriften zoals Quest en TamTam. Nu is de media super versnipperd. Hierbij een aantal interessante bevindingen:
– mediatijd neemt sterk toe als kinderen ouder worden
– 64% van de ouders zet media in voor eigen rust
– kinderen kijken gemiddeld 113 minuten video per dag (dit kan meer zijn naar gelang onderzoek)
– youtube is voor alle kinderen nummer 1
– vanaf 9-10 jaar begrijpen de meeste kinderen dat vloggers betaald worden
– je kunt kinderen goed bereiken via bioscoopreclames
Het is moeilijker om reclame te maken voor kinderen en jongeren. Natuurlijk houdende meeste bedrijven zich aan de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC). Dat is maar goed ook. Een interessant event voor iedereen die bezig is met kids en jongeren marketing. Het is al de 30e editie en ik verwacht dat er meer edities zullen zijn als je de enthousiasme zag van de deelnemers.
Verder lezen over Jongeren
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Artificial Intelligence24.10.2024
Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?
Lifestyle13.06.2024
Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Mobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Search30.10.2023
Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok
TikTok onderneemt actieSocial Media25.09.2023
Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok
Verder lezen over Kinderen
Startups11.11.2024
ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media18.09.2024
Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners
Events16.09.2024
Vier 25 jaar Spongebob @ WONDR Experience Amsterdam
Technology16.09.2024
Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size
De Ferrari onder de autostoelen?Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Social Media03.09.2024
Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren
Online02.07.2024
Efteling start een virtuele rij voor zijn meest populaire attractie
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Verder lezen over TikTok
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media15.10.2024