Events14.07.2022

Dit was ​Kids & Jongeren Marketing 2022


De (belevings)wereld van kids en jongeren verandert continu. Hoe ga je daar als merk mee om? Er moeten als organisatie belangrijke beslissingen worden genomen, wat is nu een goede marketing- of communicatiestrategie? Marketing en communicatie zijn belangrijker dan ooit voor merken om hun publiek te bereiken. Op 27 juni namen de experts in dit vak ons mee in de nieuwste trends en ontwikkelingen voor de jonge generaties.

Hierbij een samenvatting van een selectie van de sprekers.

Openingslezing werd verzorgd door Sander Duivestein, Trend analist, auteur van Real Fake Book. Het is ieder keer een verrassing om naar Sander te luisteren. Hij liet een filmpje zien van jongeren die op straat werden gevraagd om een klok te lezen. Een aantal jongeren konden niet aangeven hoe laat het was. Zijn ze verleerd om een klok te lezen? Hebben ze op school wel geleerd om een klok te lezen? Of moeten zo nog een klok lezen tegenwoordig als je het ook direct aan Siri kan vragen.

Veel jongeren van de huidige generatie googlen niet meer. Ze zoeken dingen op @ TikTok. “”Ik Google niet meer ik TikTok”. Waarom zou je zoeken naar een pagina met geschreven tekst als je het direct kan opzoeken op TikTok waar je in een korte filmpje uitgelegd krijgt hoe je bijv. een gerecht moet maken?

Sander vertelde over een roze muur in Los Angeles. Ik moest het zelf opzoeken maar blijkbaar super bekend bij instagrammers. “The Pink Wall is de bubblegum roze gevel van de flagship store van ontwerper Paul Smith op Melrose Avenue. Het is echter bekender als achtergrond voor selfies. Mensen reizen van over de hele wereld naar de Roze Muur om de kans te krijgen een foto te nemen op de iconische locatie die beroemd is geworden door Instagram-influencers.” Buurtbewoners waren zo boos over dit fenomeen, dat erg veel drukte veroorzaakte, dat ze op een gegeven moment zelf iets erop kladden.

Online identiteit van veel jongeren is belangrijker dan de offline identiteit

Bart Kampschreur helpt als marketingmanager bij Vertigo 6 organisaties met hun jongerencommunicatie. Bijvoorbeeld via TikTok, Reddit, YouTube of met behulp van influencers en creators. Bart hield een lezing over het met als titel: Hoe zet je succesvol korte video in bij je campagne om jongeren te bereiken?

Voor game ontwikkelaars is het belangrijk om in de eerste paar weken te scoren. Want 70% van de omzet wordt in de eerste paar weken behaald na je lancering. Er is enorm veel informatie en door alle streamingdiensten bijv. zoals Netflix, Disney+, Amazon Prime etc. ontstaat er keuzestress onder jongeren. Ze willen nu dat de diensten aan de jongeren suggesties doen: “Laat mij maar iets zien”

Ook is er een korte video trend. Het begon ooit met Vine (Vine was een Amerikaanse hostingdienst voor korte video’s waar gebruikers videoclips met een looping van zes seconden konden delen). Vine is in 2016 gestopt (nog steeds onbegrijpelijk waarom). Tiktok, Instagram Reels en Youtube Shorts zijn hierop ingesprongen.

TikTok is een interessante kanaal. Iedereen kan namelijk viral gaan. Ook als je 0 volgers hebt. Je krijgt namelijk vanuit TikTok voorstellen waar je naar kan kijken. Bart raadde aan om een ‘langere’ event af te bakenen en daar bijv. 5 video’s van te maken van 10 seconden.

Bij TikTok moet je altijd je geluid aanzetten. En film verticaal. Een paar cijfers die voorbij kwamen:

  • Sinds 2020 duren 50% van de video’s online nog maar minder dan een minuut
  • 63% van de ads met hoogste CTR (Click-Through Rate) laat <3 seconden de hoofdboodschap zien.
  • 33% van de video’s met beste VTR (View Through Rate) breekt de vierde muur (De vierde wand is een voorstelling conventie waarbij een onzichtbare, ingebeelde wand scheidt actoren van het publiek. Terwijl het publiek door deze “muur” kan kijken, gaat de conventie ervan uit, dat de acteurs doen alsof ze dat niet kunnen.) Je spreekt dus door het breken van de vierde muur direct met de kijkers.
  • 40% van de video’s met hoogste CTR heeft een TikTok-vormgeving
  • 47% van de video’s met de hoogste VTR spelen in op emoties. Bijvoorbeeld door verrassend of grappig te zijn (katten werken altijd goed!)
  • 53% van de advertentievideo’s met hoogste view-through-rate gebruikt een TikTok-creator.

Belangrijkste boodschap was:

“Een jongere bepaalt binnen 3 seconden of je uiting de moeite waard is”

Yvonne van Sark, Partner en adviseur bij Youngworks en auteur van onder andere het Puberbrein. Yvonne hield een lezing over “Opgroeien terwijl de wereld in brand staat”.

Ze startte met een filmpje gemaakt in een auto tijdens een brand in San Francisco. Vader houdt peuter rustig, zingt tijdens ontsnapping uit een brandend gebied. Wat vinden Nederlandse jongeren tussen de 15 – 29 jaar het moeilijkst om op te geven? Als het gaat om energiebesparing en/of klimaatverandering.

1. Streamen van video’s (Netflix, Youtube) – 30%
2. Autobezit – 28%
3. Vlees eten – 19%
4. Kleren kopen – 13%
5. Vliegen – 9%

Volgens een onderzoek van de European Investment Bank 2021. De kracht van jongeren:

  • ze hebben nog schone handen
  • belichamen de toekomst
  • jongeren zijn verbonden
  • voorhoede, jongeren bepalen wat hip en happening is
  • sterke banden met (groot) ouders
  • zelfbewust
  • energie & ambitie
  • jongeren krijgen aanmoediging door andere generaties.

Een gemiddelde persoon van 25 jaar moet 40 jaar werken. Dat is 80.000 uur! Dus binnen je werkzaamheden kan je ook de wereld in ieder geval een beetje beter proberen te maken (bijv. door duurzaam te produceren etc.)

Bedrijven moeten niet aan Youth Washing doen (denkend aan Green Washing) maar oprecht met een duidelijke boodschap komen richting jongeren. Een goede voorbeeld is de reclame campagne van de Radboud Universiteit “Influencer worden?”

Martijn Vlasblom, Strateeg bij M2Media vertelde over “Hoe bereik je de onbereikbare doelgroep? Versnipperde mediagebruik in 2022”

Toen Martijn nog een kind was konden merken kinderen (en hun ouders) makkelijk bereiken via bijv. tv kanalen zoals Jetix, Cartoon Network, NPO3, Fox Kids, Ketnet, Nickelodeon en bijv. tijdschriften zoals Quest en TamTam. Nu is de media super versnipperd. Hierbij een aantal interessante bevindingen:

– mediatijd neemt sterk toe als kinderen ouder worden
– 64% van de ouders zet media in voor eigen rust
– kinderen kijken gemiddeld 113 minuten video per dag (dit kan meer zijn naar gelang onderzoek)
– youtube is voor alle kinderen nummer 1
– vanaf 9-10 jaar begrijpen de meeste kinderen dat vloggers betaald worden
– je kunt kinderen goed bereiken via bioscoopreclames

Het is moeilijker om reclame te maken voor kinderen en jongeren. Natuurlijk houdende meeste bedrijven zich aan de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC). Dat is maar goed ook. Een interessant event voor iedereen die bezig is met kids en jongeren marketing. Het is al de 30e editie en ik verwacht dat er meer edities zullen zijn als je de enthousiasme zag van de deelnemers.

Avatar foto
Erdinç Saçan

Senior Docent en Onderzoeker bij Fontys ICT in Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijsvrij.nl.

...

Verder lezen over Jongeren

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?

In veel gevallen gaat het goed en kunnen we er veel uithalen, maar er zijn momenten waarop AI onze grote vijand is. Bijvoorbeeld bij een tiener in de Verenigde Staten.

Artificial Intelligence24.10.2024

Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

De doorstroomtoets is een belangrijk instrument binnen het Nederlandse onderwijssysteem, ontworpen om studenten te helpen bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Lifestyle13.06.2024

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

Met contant geld ergens betalen is al flink afgenomen. Want met je pinpas is toch veel makkelijker. Maar ook dat gebruik begint nu in rap tempo af te nemen. Zeker onder jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongvolwas...

Mobile17.11.2023

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?
Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok

Het klimaat blijft een flink discussie punt. Het is iets dat uiteraard ook weer op de agenda staat richting de nieuwe verkiezingen. Want nog altijd werken we in Nederland toe naar de doelstelling om in 2050 klimaatneutra...

Search30.10.2023

Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok

TikTok onderneemt actie
​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Vroeger als je in een vacature las dat je een video van jezelf moest maken, dan zou je er bijna de baan van je dromen voor opgeven: het was allemaal wat ongemakkelijk. Tegenwoordig leven we in een wereld die aan elkaar h...

Social Media25.09.2023

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Verder lezen over Kinderen

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

De Nederlandse startup ChatLicense is de winnaar van de Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra. De organisaties zijn met de challenge op zoek gegaan naar dé oplossing die helpt op het gebied van misinformatie, cyberpesten en sociale polarisatie. Uit meer dan 500 aanmeldingen werd ChatLicense als winnaar uitgeroepen. De startup krijgt een 250.000 dollar cashprijs om verder te kunnen groeien.

Startups11.11.2024

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Tieners krijgen op Instagram minder te zien en ouders krijgen meer controle. Het is geen keuze: ben je onder de 18 jaar, dan krijg je dit nieuwe tieneraccount automatisch.

Social Media18.09.2024

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Vier 25 jaar Spongebob @ WONDR Experience Amsterdam

Nickelodeon en WONDR Experience Amsterdam kondigen vandaag de lancering aan van een nieuw avontuur. De SpongeBob Special, ter ere van het 25-jarig jubileum van de geliefde Nickelodeon-serie. Vanaf 17 oktober kunnen bezoekers in de kleurrijke wereld van Bikinibroek duiken en samen met SpongeBob en zijn vrienden een onvergetelijke onderwaterreis maken.

Events16.09.2024

Vier 25 jaar Spongebob @ WONDR Experience Amsterdam

Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size

Een goede en veilige kinderstoel is essentieel om kinderen tijdens een autorit goed te beschermen. Ze verminderen het risico op letsel bij ongelukken door kinderen op de juiste manier te positioneren en beschermen tegen impact. Een goedgekeurde kinderstoel die past bij de leeftijd, lengte en gewicht van het kind is cruciaal voor maximale veiligheid. Het is belangrijk om de kinderstoel correct te installeren en ook regelmatig te controleren. Kies dan ook altijd voor een stoel die voldoet aan de Europese veiligheidsnormen.

Technology16.09.2024

Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size

De Ferrari onder de autostoelen?
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis

Vitamine Buiten: als je een kind hebt, dan kun je dit nummer wel dromen. Spotify wil je helpen hem uit jouw luistergeschiedenis te houden.

Online13.09.2024

Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis

Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren

Sociale media liggen al jaren onder vuur: wat is nou precies de verantwoordelijkheid van die platforms? Content voor kinderen filteren niet, zo blijkt.

Social Media03.09.2024

Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren

Efteling start een virtuele rij voor zijn meest populaire attractie

Je kunt voor de Droomvlucht aansluiten in de virtuele wachtrij. Dat scheelt urenlang je kinderen vermaken.

Online02.07.2024

Efteling start een virtuele rij voor zijn meest populaire attractie

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Verder lezen over TikTok

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Je kunt nu muziek van streamingdiensten als Spotify en Apple Music direct in TikTok delen via een link. Dat werkt ongeveer zoals Instagram.

Social Media08.11.2024

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Iedereen trapt er wel eens in, een TikTok-video met een lange build-up, die vervolgens nooit eindigt. Ja, er zou een 2e deel zijn: niet dus.

Video01.11.2024

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI

In Amsterdam komen 300 moderators op straat te staan. Het zou zijn omdat TikTok voor die taak nu kunstmatige intelligentie inzet.

Social Media15.10.2024

TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI