Maar liefst 86 procent van de Nederlandse bedrijven gelooft dat digitale start-ups momenteel of in de toekomst een bedreiging vormen voor hun organisatie. Wereldwijd voelt 78 procent van de ondernemingen dat op deze manier. Dit fenomeen zorgt ervoor dat innovatieve bedrijven snel groeien en bedrijven die daarbij achterblijven, zullen verdwijnen. Iets meer dan de helft (52%) van alle Nederlandse bedrijven die deelnamen is bang dat ze in de komende drie tot vijf jaar overbodig zullen worden door de concurrentie van digitale start-ups.
Dit ondanks dat Nederland van de Europese landen, na Duitsland, op de een na hoogste trede staat van de ‘Transformation Maturity’-ladder. Sommige bedrijven voelen dat verandering bij hen ernstig achterwege blijft. In Nederland heeft 61 procent van de zakelijke leiders de afgelopen drie jaar te maken gehad met significante disruptie in hun industrie naar aanleiding van digitale technologie en het Internet of Everything. Zeker 58 procent van de Nederlandse bedrijven heeft geen idee hoe hun bedrijf er over drie jaar uit zal zien. Wereldwijd is dat 48 procent.
Deze bevindingen komen uit een onderzoek dat Dell Technologies door onafhankelijk onderzoeksbureau Vanson Bourne heeft laten uitvoeren onder 4.000 zakelijke leiders in zowel middelgrote als grote ondernemingen uit 16 landen en 12 industrieën. “De vierde industriële revolutie is vooralsnog even meedogenloos als zijn voorgangers”, zegt Jeremy Burton, chief marketing officer van de IT-dienstverlener. “Als bedrijven niet bij kunnen blijven, raken ze snel achterop… of erger. De ‘delay until another day’-aanpak werkt gewoonweg niet meer.”
Er wordt op het gebied van innovatie mondjesmaat vooruitgang geboekt. Sommige bedrijven zijn zelfs nauwelijks gestart met hun digitale transformatie. Andere ondernemingen doen dat beetje bij beetje. Slechts een kleine minderheid is vrijwel klaar met zijn digitale transformatie. Maar één op de drie onderzochte bedrijven scoort goed met de zogenaamde critical digital business attributes. Terwijl slechts delen van veel bedrijven digitaal denken en werken, geeft 72 procent van de Nederlandse bedrijven toe dat digitale transformatie breder toegepast zou moeten worden in de organisatie.
In 2015 is een basis-set aan digitale vaardigheden, de critical digital business attributes, vastgesteld die organisaties moeten omarmen om succesvol te blijven in het komende decennium. Elke organisatie moet:
Uit onderzoek van een jaar geleden bleek dat slechts 4 procent scoorde op alle vijf de punten in de gehele organisatie. Dit jaar is dit aandeel geklommen tot 7 procent.
Ongeveer 6 op de 10 wereldwijde bedrijven is niet in staat te voldoen aan belangrijke vragen van klanten, zoals het bieden van betere beveiliging en 24/7 snelle toegang tot services en informatie. In Nederland geeft bijna twee derde (64%) toe dat het niet in realtime reageert op informatie waarover ze beschikt. “Juist deze zaken zijn van doorslaggevend belang in een digitaal tijdperk”, aldus Burton. “Falen in een zeer concurrerende markt als deze kan het begin betekenen van een digitale crisis.”
De wereldwijde Digital Transformation Index van Dell Technologies vult het onderzoek aan en waardeert bedrijven op basis van de geschatte prestaties die respondenten geven aan de digitale transformatie van hun organisaties. Volgens de benchmark heeft slechts 5 procent van de bedrijven wereldwijd zich weten te positioneren in de groep Digital Leaders en de helft van de groep loopt achter:
Dankzij de acute bedreiging van disruptieve partijen zijn veel Nederlandse bedrijven op zoek naar oplossingen om hier mee om te gaan. Om hun digitale transformatie te versnellen
De belangrijkste plannen op het gebied van IT-investeringen voor de komende drie jaar in Nederland zijn (in volgorde van prioriteit):
Zo’n 26 procent van de Nederlandse bedrijven, 36 procent wereldwijd, maakt inmiddels gebruik van een volledig digitale ‘Profit & Loss’-statement of werkt samen met start-ups bij het adopteren van een open innovatiemodel (46 procent). Sommigen (28 procent wereldwijd) hebben een spin-off van een deel van het bedrijf gedaan met de intentie eventueel ontbrekende skills binnen te halen middels overnames. Slechts 17 procent wereldwijd meet het succes op basis van nieuwe octrooien die worden aangevraagd en bijna de helft (46%) integreert digitale doelen in de hele organisatie. In Nederland is dat 38 procent.
“In de nabije toekomst zal elke onderneming softwareontwikkeling-expertise tot zijn kernaktiviteiten rekenen”, stelt Burton. “Veel van deze bedrijven zullen nieuw zijn op de markt. Anderen, die de afgelopen twintig jaar zelf geen coderegel hebben geschreven, staan aan het begin van een enerverende reis. Nieuwe digitale producten en diensten stuwen de transformatie van de IT-infrastructuur, omdat bedrijven te maken krijgen met duizend keer zoveel gebruikers en duizend keer zoveel data.”
Tijdens het evenement ‘Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day’, dat op donderdag 24 november 2016 plaatsvindt in ’t Spant in Bussum, staat de digitale transitie centraal. Een transformatie die vraagt om andere bedrijfsvoeringen. Want daar waar de technologische ontwikkelingen elkaar in de hoogste versnelling opvolgen, stammen de businessmodellen nog uit de vorige eeuw. Tal van toonaangevende sprekers uit verscheidene landen en sectoren wijzen die dag aan de hand van praktijkvoorbeelden de weg naar succes in een voortdurend veranderende maatschappij.
Keynotes worden onder andere verzorgd door Paul R. Smith, bekend van het SOSTAC-marketingplanningsmethode, Andrada Morar, directeur digitale strategie bij Ketchum en Gerrit Heijkoop, onder andere auteur van de veelgelezen en veelgeprezen managementroman ‘Trending Topic’. Bovendien presenteren Egbert Jan van Bel en Jessica Jonasse op deze dag de resultaten van het vijfde ‘Nationale Onderzoek naar Digital Marketing’.
Lezers van DutchCowboys krijgen € 75,00 korting op het inschrijfgeld voor dit evenement als zij bij inschrijving gebruikmaken van de kortingscode DCDIM75.
Dit artikel is eerder verschenen op CustomerTalk.