Events27.11.2014

​De ‘P’ van Pionier


Stel dat 
Google, Amazon of Virgin jouw branche betreden. Ga je dan verder met dezelfde ingezette strategie of ligt de focus op transformeren? Alarmbellen klinken ongetwijfeld op zo’n moment. Maar sta je ook stil bij de slimme koppen die vier hoog achter op een nieuw idee broeden?

Change is here to stay, je kunt er maar beter aan wennen. Het is een constant spel van groeien, krimpen of transformeren. Het liefst groeien natuurlijk en daar gaat het Grote Marketing Congres dit jaar over.

Het gaat over nieuwe markten, nieuwe plannen, nieuwe insights, nieuwe data en nieuwe uitdagingen. Er wordt gezaagd aan poten en gerammeld aan fundamenten. Op het gebied van de klassieke 5 P’s is de afgelopen jaren veel veranderd. Merken worden tot digitale transformatie gedwongen om te kunnen overleven.

De meeste producten en diensten krijgen regelmatig een update of extra feature. Maar het vergt lef om aan de basis van het product te sleutelen. De merken die dit doen blijven marktleider in hun werkveld en hebben geen last van de nieuwe spelers die hun markt betreden.

Veranderingen in de 5 p’s

Elk van de 5 P’s heeft afgelopen jaar wel grote omschakelingen in de markt meegemaakt. Bij
product bijvoorbeeld zijn we inmiddels gewend aan regelmatig updaten of extra features toevoegen. Het vergt echt lef om aan de basis van het product te sleutelen. Kijk naar de komst van 3D-printing. Heeft jouw klant straks een product on-demand of sterker nog..bouwt hij het product zelf?

Amazon 
domineert de
prijs van fysieke boeken. Of wordt bijvoorbeeld je autoverzekering straks goedkoper als je netjes rijdt?

Plaats is één van de ‘P’s die steeds minder uitmaakt door de komst van mobile. Door bedrijven als Square is je iPhone een pinautomaat. En Foursquare is je persoonlijke gids door steden.

Promotie wordt steeds minder plat. Er verschijnen continu nieuwe formats. Amazon verstuurt exclusieve deals via Snapchat. Coolblue laat via videocontent zien dat ze de producten snappen en ook nog humor hebben.

En de laatste ‘P’ in het rijtje:
personeel. Een service als ÜberPop maakt van iedereen met een mobiele telefoon een taxichauffeur voor een uur. Een dienstverband was zelden zo flexibel.

Klassieker

De 5 P’s mogen dan een redelijk klassiek gegeven zijn, ze bieden goede aanknopingspunten om het komende jaar aan de slag te gaan met groei. Welke kansen zie je? Op welke plek staat jouw product volgend jaar, en belangrijker nog: waar anderen nog niet staan? Hoe flexibel ga je pricen als je je klant persoonlijk kunt tracken? Kijk om je heen en verander die P.

Wil jij naar Het Grote Marketing Congres van Adformatie?

Beantwoord deze vraag, en maak kans op twee kaartjes: welke van de 5P’s biedt komend jaar de meeste kansen voor innovatie/disruptie? 

Deze blogpost is geschreven door Stephanie Legué, copy writer.

...

Verder lezen over Innovatie

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

Zeg je tank, dan denk je al gauw aan een gigantisch, groen geschilderd gevaarte met rupsbanden. Maar, niet lang meer: deze tank verandert dat.

Technology29.10.2024

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Het is wetenschappers gelukt om twee mensen apart van elkaar in slaap een gesprek te laten hebben in die dromen.

Technology18.10.2024

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

IQ NRG introduceerde eerder deze week een Zonnedimmer, daarmee kunnen eigenaren van zonnepanelen voorkomen dat ze moeten betalen voor het terugleveren van stroom en dus onnodige terugleverkosten hebben.

Gadgets20.09.2024

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien

De nieuwe stap van Neuralink gaat verder: Blindsight is gemaakt om mensen die blind zijn te laten zien. Zelfs als ze blind geboren zijn.

Technology18.09.2024

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming