De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Stel dat
Google, Amazon of Virgin jouw branche betreden. Ga je dan verder met dezelfde ingezette strategie of ligt de focus op transformeren? Alarmbellen klinken ongetwijfeld op zo’n moment. Maar sta je ook stil bij de slimme koppen die vier hoog achter op een nieuw idee broeden?
Change is here to stay, je kunt er maar beter aan wennen. Het is een constant spel van groeien, krimpen of transformeren. Het liefst groeien natuurlijk en daar gaat het Grote Marketing Congres dit jaar over.
Het gaat over nieuwe markten, nieuwe plannen, nieuwe insights, nieuwe data en nieuwe uitdagingen. Er wordt gezaagd aan poten en gerammeld aan fundamenten. Op het gebied van de klassieke 5 P’s is de afgelopen jaren veel veranderd. Merken worden tot digitale transformatie gedwongen om te kunnen overleven.
De meeste producten en diensten krijgen regelmatig een update of extra feature. Maar het vergt lef om aan de basis van het product te sleutelen. De merken die dit doen blijven marktleider in hun werkveld en hebben geen last van de nieuwe spelers die hun markt betreden.
Veranderingen in de 5 p’s
Elk van de 5 P’s heeft afgelopen jaar wel grote omschakelingen in de markt meegemaakt. Bij
product bijvoorbeeld zijn we inmiddels gewend aan regelmatig updaten of extra features toevoegen. Het vergt echt lef om aan de basis van het product te sleutelen. Kijk naar de komst van 3D-printing. Heeft jouw klant straks een product on-demand of sterker nog..bouwt hij het product zelf?
Amazon
domineert de
prijs van fysieke boeken. Of wordt bijvoorbeeld je autoverzekering straks goedkoper als je netjes rijdt?
Plaats is één van de ‘P’s die steeds minder uitmaakt door de komst van mobile. Door bedrijven als Square is je iPhone een pinautomaat. En Foursquare is je persoonlijke gids door steden.
Promotie wordt steeds minder plat. Er verschijnen continu nieuwe formats. Amazon verstuurt exclusieve deals via Snapchat. Coolblue laat via videocontent zien dat ze de producten snappen en ook nog humor hebben.
En de laatste ‘P’ in het rijtje:
personeel. Een service als ÜberPop maakt van iedereen met een mobiele telefoon een taxichauffeur voor een uur. Een dienstverband was zelden zo flexibel.
Klassieker
De 5 P’s mogen dan een redelijk klassiek gegeven zijn, ze bieden goede aanknopingspunten om het komende jaar aan de slag te gaan met groei. Welke kansen zie je? Op welke plek staat jouw product volgend jaar, en belangrijker nog: waar anderen nog niet staan? Hoe flexibel ga je pricen als je je klant persoonlijk kunt tracken? Kijk om je heen en verander die P.
Wil jij naar Het Grote Marketing Congres van Adformatie?
Beantwoord deze vraag, en maak kans op twee kaartjes: welke van de 5P’s biedt komend jaar de meeste kansen voor innovatie/disruptie?
Deze blogpost is geschreven door Stephanie Legué, copy writer.
Verder lezen over Innovatie
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Nieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardTechnology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024