Tijdens het congres Facebook Marketing 2015 gaf Kirsten Jassies, social business entrepreneur en blogger, een lezing over de 10 geboden voor merken op Instagram.
Instagram heeft wereldwijd 300 miljoen gebruikers waarvan 1,4 miljoen gebruikers Nederlands zijn. Dagelijks worden er 70 miljoen foto’s geüpload en worden er 2,5 miljard likes uitgedeeld. Een grappig feitje is dat 64 procent van de Instagram-gebruikers vrouw is en 36 procent man.
De grote vraag is natuurlijk: wat kun jij bieden aan visueel moois en interessants waardoor mensen jou gaan volgen?
Hierbij de 10 geboden voor merken op Instagram op een rijtje:
- Heb een killer profieltekst! Wat hebben mensen eraan als ze jou gaan volgen? Zorg voor een paar goede steekwoorden of een kort verhaaltje over wie of wat je bent en wat je doet. Heb je unieke hashtags, communiceer ze dan hier! Dit is ook de enige plek voor een link naar je mobiele landingspagina. Wat je hier zeker niét moet doen is verwijzen naar een ander social media kanaal.
- Bied unieke content. Bepaal het type content: inhaakcontent, quotes, nieuws, trends, acties, product en personeel. En, heel belangrijk, post regelmatig foto’s! Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de webbased tool Schedugram (10 euro per maand). Met deze tool kun je posts inplannen en kunnen meerdere personen één account gebruiken. Deze tool is alleen te gebruiken op de computer. Prime time op Instagram is tussen 8 en 9 uur ’s avonds, speel daar dus op in.
- Zorg voor een mooie fotofeed. Wanneer mensen je willen gaan volgen checken ze als eerste je fotofeed. Als die er mooi en overzichtelijk uitziet (voorbeeld: flora.forager), heb je sneller kans op een nieuwe volger! Zorg dat je foto’s kloppen bij je profieltekst.
- Doelstellingen bepalen. Bedenk van tevoren wat je wil bereiken met Instagram. Kies doelstellingen die in lijn liggen met je marketing- en social media doelstellingen.
- Herkenbaarheid, heel belangrijk! Men weet precies waarom zij jou moeten volgen, jouw foto’s zijn namelijk altijd herkenbaar. Denk als een tijdschrift met terugkerende rubrieken, vaste pijlers en een bladritme in je fotofeed. Je plaatst terugkerende vaste items, zoals altijd receptenvideo’s over vis of wekelijks een #vintagefriday foto.
- Relevantie. Je biedt content aan waar je volgers iets aan hebben. Content die op andere kanalen lastig(er) te delen is. Met als gevolg dat je volgers vaak zullen reageren en veel vragen zullen stellen. Je account persoonlijk maken werkt meestal niet bij merken, wel bij mensen. Promoot de accounts van je eigen werknemers en focus je op het type foto’s dat jouw volgers het meest waarderen. Voor en na foto’s werken altijd goed op Instagram.
- Gebruik hashtags. Door het gebruiken van hashtags verspreid je je foto’s en heb je meer kans op likes. Claim dan ook je eigen hashtag. Wanneer dit niet je eigen merknaam is, komt dit altijd sterker over. Weet je niet wat voor hashtags je moet gebruiken? Hierbij een paar handige apps voor het zoeken van hashtags: Hashtagram, Tagstagram en Instatag. Handige tools voor het vinden van hashtags zijn: Websta.me, Iconosquare, Hashtagig en Gramfeed.
- Engagen. Zorg ervoor dat je sociaal bent en laat iedereen meedoen. Bouw een community rondom je merk. Merken waar velen een voorbeeld aan kunnen nemen zijn GoPro en Fitgirlcode. #follow #feature #engage.
- Targeting. Wat ook heel belangrijk is dat je weet wat voor volgers je hebt. Bestudeer ze! Welke foto’s vinden mijn foto’s het leukste en worden het meest geliked? Welke hashtags gebruiken mijn volgers het meest? Op welke foto’s krijg ik de meeste comments? Als foto’s niet lopen, verander, verbeter of verwijder ze dan. Dit jaar zullen er ook meer advertenties in feeds voorbij komen; het Facebook algoritme wordt namelijk ook op Instagram ingezet. Dus: relevante content en engagement = key!
- Analyseren. Maak een analyse sheet. Je kan dit doen met de webbased tool Iconosquare. Reken je engagement rate uit door jouw gemiddelde aantal likes te delen door het aantal volgers en dat keer 100 te doen. De meeste engagement rates zitten tussen de 1 en de 5. Daarnaast kun je met deze tool je talk rate (comments) en je spread rate (andere volgers) uitrekenen.
Een extra tip: als je begint met Instagram, ga dan zelf ook mensen volgen, anders krijg je er zelf ook nooit meer volgers bij. Wanneer je na een tijd een flink aantal volgers hebt gecreëerd, kun je ontrouwe volgers weer ontvolgen.
Instagram is nu nog heel erg een persoonsgedreven medium, maar daar komt verandering in wanneer meer merken Instagram actief gaan inzetten als social media kanaal.
Wil je eerst een kijkje nemen bij andere grote merken en bekende Instagrammers? Kijk dan op instagids.com en check de top 100 lijst van Nederland.