Het is 22 maart, met onze laptopjes op schoot luisteren we tijdens The Social Conference 2016 naar hoe geweldig merken en bedrijven social media inzetten voor een betere ROI. Met een schuin oog naar de live blog van de NOS en #Bruxelles op Twitter proberen we onze aandacht erbij te houden. Want hoewel een conferentie over social media op zo’n moment erg onbeduidend voelt, wordt tegelijkertijd de kracht ervan bevestigd. En dan met name de kracht van Twitter.
Een decennium na de eerste tweet van Jack Dorsey is Twitter nog steeds het medium waar brekend nieuws en scherpe inhakers als eerste een podium vinden. Twitter lijkt deze kracht eindelijk te omarmen en is niet meer driftig op zoek om de nieuwe Facebook te worden. Zo is bijvoorbeeld het inloggen veranderd; ook zonder account kan iemand de hele experience meemaken. Hierdoor is voor marketeers in één klap de doelgroep twee keer zo groot geworden. Met nieuwe ontwikkelingen als de nieuwe thuispagina, grotere foto’s, GoPro integratie met periscope en hopelijk eind dit jaar Twitter Moments, optimaliseert Twitter de real-time beleving. En dat is juist wat Twitter uniek maakt ten opzichte van alle andere sociale netwerken.
Gelukkig is de realtime beleving niet alleen relevant bij rampen en aanslagen, maar vooral ook bij sportevenementen. Sanneke Boesveldt, Head of Marketing bij Twitter, nam ons tijdens haar presentatie mee in de mogelijkheden om sportmomenten nog toffer, rijker en interessanter te maken. Bijvoorbeeld Twitter als second screen, om te zien wat anderen van die afgekeurde goal vinden. Of met periscope in bad bij Usain Bolt nadat hij zijn 100m won. Nog vetter, live GoPro beelden van een extreme skiër. Heineken heeft in samenwerking met SBS6 #socialreplay geïntroduceerd om direct Champions League fragmenten op Twitter te kunnen pushen. Simpel en super relevant.
Niet voor niets is Twitter mediapartner van het NOC*NSF. Met #TeamNL gaan we de komende tijd onze sporters volgen naar hun #RoadtoRio. Iedere dag is er een sporter die een stukje content maakt voor #TeamNL. Zo kunnen we Dafne, Dorian, Femke en al die andere toppers zien ploeteren, huilen, zweten en lachen in hun voorbereiding richting de Spelen. Het is een mooie kans voor merken om hier goed gebruik van te maken. Maar ook voor de sporters is dit een perfecte manier om zichzelf voor merken interessant te maken.
Terwijl ik een conclusie wil maken over de real-time kracht van Twitter, overlijdt Johan Cruijff. Ik probeer mijn aandacht erbij te houden. Terwijl ik met een schuin oog naar de berichten en reacties kijk die binnenstromen onder de trending topic #Cruijff.
Deze blogpost is geschreven door Nina de Ridder, Content Creative bij TamTam.
[Afbeelding © zakokor – Fotolia]