De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Een paar dagen geleden liet mijn vrouw mij het inmiddels bekende fragment zien van Ali B in De Wereld Draait Door. “Hier,” zei ze, “dit moet je even zien.” Ik zag de gebruikelijke tafelopstelling met tal van bekende BN-ers en Ali B die aan vechten was tegen zijn emoties en overmand werd door tranen.
Het pakte mij direct. Ik bleef gebiologeerd kijken naar wat Ali B daar liet zien. En ik werd geraakt door zijn oprechtheid, zijn tekst en het gevecht met zijn eigen emoties. Recht uit het hart, rechtstreeks een ander hart rakend. Mooi vond ik het. Zo mooi dat ik de volgende dag op Spotify het nummer heb opgezocht en beluisterd. Ik vond de live versie toch mooier, maar anyway: Ali B triggerde mij om hem een dag later nog een keer te beluisteren.
Nu is Ali B een artiest en zijn liedjes zijn producten, en Ali B een beetje kennende is hij goed in het vermarkten van zichzelf. Zo is hij mede aandeelhouder van het entertainmentbureau SPEC waaronder ook zijn eigen producties vallen. Maar om nu te beweren dat het gefaked is door Ali B is een nogal cynische, harde en harteloze kijk op de wereld. Nee, wat we zagen was een authentieke menselijke emotie. En juist in dat authentieke, echte, herkenbare zit de kracht.
En daar kan men met name in de business to business wereld nog wat van leren. In de B2B zien we online nog maar weinig authentieke verhalen, die mij laten voelen dat ik meer ben dat een rationeel afwegend mens, dat alleen maar op een B2B site komt voor contactgegevens of het downloaden van een productsheet in PDF.
Nee, ook in de B2B wil ik verrast worden met authentieke verhalen van echte mensen. Dat is op zich helemaal niets nieuws in de B2B, want praat maar eens met een salespersoon uit de B2B. De passie en bevlogenheid waarmee zij vertellen over hun producten of diensten is vaak fenomenaal. Wat jammer dat de reikwijdte van die inhoud vaak maar beperkt blijft tot die één op één gesprekken. Zeker ook omdat klanten zich voor wel 70% van het aankoopproces online oriënteren en daar zit die salespersoon nu net niet.
Het zou juist mooi zijn om die authenticiteit en dat mensenwerk ook online vorm te geven. In de publicatie ‘Introducing Challenger Marketing’ van The Corporate Executive Board komt dat mooi naar voren in onderstaand plaatje. Je acteert en handelt samen in die funnel en werkt samen naar een resultaat toe.
Doe je het zo dan scoort ook jouw B2B site gegarandeerd een hit.
The Digital Future of B2B
Wil je leren hoe je authenticiteit en mensenwerk online vorm kunt geven? Om die vraag te beantwoorden organiseren de High Tech Campus Eindhoven, Beeckestijn Business School en Webs op dinsdag 30 juni 2015 hét event over online business to business communicatie, marketing & sales, oftewel The Digital Future of B2B. Een dag voor directieleden, marketing- en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak.
Met cases van o.a. Philips Lighting, NXP, Makita, DSM, Graydon, TNS Nipo, Vlerick Business School en 15+ andere B2B merken.
Meer info en tickets: http://www.digitalfutureb2b.nl/
Verder lezen over B2B
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthE-mail31.03.2022
Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland
Nieuws26.10.2021
Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen
DC Business19.05.2021
LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021
Online21.12.2020
Do’s en don’ts van een B2B webshop
E-mail02.09.2020
Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020
E-mail01.09.2020
B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant
advertorialOnline18.03.2020