Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, middenin de week, maar ook ‘gewoon’ in het weekend. ADE is de afgelopen jaren alleen maar groter gegroeid en die populariteit wordt ook steeds vaker opgemerkt door bedrijven. Dit is waarom.
1. Het is GROOT.
ADE duurt 5 dagen (of moeten we zeggen: nachten?) en beslaat meer dan 200 locaties, waar vervolgens meer dan 2.900 artiesten gaan optreden. Je kunt je bijna niet voorstellen dat het echt alleen in Amsterdam plaatsvindt, maar dat is wel het geval. De hele stad trilt een paar dagen op zijn grondvesten omdat er zo’n massaal evenement gaande is. 450.000 bezoekers waren er vorig jaar, dus ook als merk spreek je in één keer een heleboel mensen aan.
2. Het is oer-Hollands
Er zijn veel oer-Hollandse dingen die eigenlijk niet zo heel tof zijn. Verjaardagen in een kringetje worden ouderwets gevonden, Koningsdag is volgens velen ook niet meer hetzelfde zonder het 538-feest op het Museumplein en Sinterklaas heeft bij sommige families ook zijn glans verloren. Er zijn niet veel heel coole, typische Nederlandse dingen waarvan je tegen die expat-collega zou zeggen: dat is iets waarvan we niet snappen dat ze het niet in meer landen doen. ADE zeker wel. Het laat zien dat Amsterdam niet alleen maar een stad is van prostitutie, VOC en drugs. Hoewel, oke, wiet dan, want er wordt waarschijnlijk wel wat geslikt op menig ADE-(huis)feestjes.
3. Het trekt jongeren aan
Dance-muziek is een van de grootste exportproducten die we hebben. Dank Tiesto, dank Armin, dank Garrix: het is iets waar we massaal trots op zijn en wat ook nog door jongeren enorm wordt gewaardeerd, een doelgroep die vaak maar moeilijk te vangen is. Natuurlijk houden ook veel ‘oudere’ jongeren van dancemuziek, maar je ziet op ADE ook veel twintigers rondlopen, die voor veel bedrijven een heel interessante doelgroep zijn.
4. Het momentum is perfect
Veel bedrijven kondigen in september en oktober nieuwe producten aan. Die producten kunnen dan vast ‘inweken’ bij de klant die het vervolgens op zijn verlanglijstje zet. Bovendien hebben mensen zo half oktober ook echt behoefte aan een feestje. De zomer is voorbij, we hebben alweer anderhalve maand gewerkt en met de donkere dagen die eraan komen wil je nog even goed los voordat je in je wintercocon stapt. Mensen staan open voor een feestje (of vijf) en misschien daardoor ook wel meer nog voor de producten van je bedrijf.
5. Het is een veilige keuze
De dancewereld is zeker niet vrij van omstreden zaken: er wordt vaak gesproken over het drugsgebtruik in de dancewereld en er was de Love Parade in Berlijn die een tragische afloop kende, maar ook zijn er tijdens ADE doden gevallen. Toch… over het algemeen heeft dancemuziek een goede naam en is het vrij universeel geliefd. Als merk op zichzelf is ADE iets waarmee bedrijven zich graag verbinden. Het speelt zich af in een wereldstad, dansen is dynamisch, elektrische muziek is ook anno 2023 niet uit de toplijsten te slaan en wat dat betreft is het dus een vrij veilige keuze voor een bedrijf om zich aan zo’n gevestigde naam te verbinden.
Geen wonder dus dat Gstar een speciale ADE-tas maakte, 538 weer een ‘hotel’ organiseert, oordopjesmerken er hun nieuwe product lanceren en er zelfs presentaties zijn van grote bedrijven als Meta en Bacardi die over merk-authenticiteit in het nachtleven gaan praten. Elk bedrijf wil wel een hapje ADE, maar het moge nu dus ook helder zijn waarom: het scoort.
Verder lezen over Amsterdam
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
DC Business29.07.2024
Toekomst van kantoorruimte: terug naar kantoor of toch thuis blijven werken?
Gaming15.07.2024
E-bikemerk Cowboy stopt onder druk Amsterdam met zijn racespel voor de fiets
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthNieuws30.12.2023
Het Amsterdamse Winterparadijs biedt toch nog een wintergevoel
Lifestyle13.12.2023
5 leuke dingen om als Nederlander in Amsterdam te doen
Events04.12.2023
De leukste winterse tips om nog dit jaar met vrienden te doen
Gadgets03.11.2023
Wel of niet kopen? Zo zit het nu met fatbikes in Nederland
Verder lezen over Bedrijven
Lifestyle20.11.2024
4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardDC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Search26.09.2024
Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps
DC Business23.09.2024
Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten
Lifestyle04.09.2024
5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket
Verder lezen over Music
Online20.11.2024
Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht
Entertainment15.11.2024
De biopic van zanger Robbie Williams gaat over een aap
Gaming15.10.2024
PlayStation: The Concert volgend jaar in Ziggo Dome
Artificial Intelligence03.10.2024
Snoop Doggs nieuwe videoclip is volledig AI: oordeel zelf
Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Entertainment12.09.2024
8 momenten van de MTV VMA’s 2024 die je niet wil missen
Gadgets05.09.2024
Dit zijn de Bowers & Wilkins Pi6 en Pi8 True Wireless in-ear hoofdtelefoons
Entertainment04.09.2024
Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland
Verder lezen over Viral Marketing
Marketing01.09.2024
IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Marketing23.02.2024
Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland
Marketing18.08.2023
HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game
Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjesMarketing10.03.2023