De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De 24-jarige Bart Oosterholt, die samen met Rens van den Berg kortingensite Social Deal drijft, is door Sprout uitgeroepen tot de ‘Beste jonge ondernemer van 2014’. Donderdagmiddag pikte een jury hun bedrijf als meest veelbelovend uit Sprout’s jaarlijkse lijst ‘25 onder de 25‘.
Alweer voor de negende keer werden 25 veelbelovende jonge topondernemers uitgekozen. Uit die lijst pitchte een top 3 voor een jury, met daarin ondernemers Hugo de Koning (YoungCapital/StudentenWerk), Danny Mekić (NewTeam, Domeinbalie) en Manon van Essen (Handwriter, The Startup Orgy).
Bart Oosterholt (tweede van links) ging uiteindelijk naar huis met de titel, de eer en een werkplek voor 3 maanden bij The Startup Orgy. Social Deal versloeg bij de beslissende pitches Mipacha (modesneakers uit Peru) en SendCloud (een verzendtool voor webwinkeliers).
Oosterholt startte Social Deal, samen met Rens van den Berg (28), 3 jaar geleden en draait inmiddels een miljoenenomzet. De 2 geven ruiterlijk toe dat ze zich hebben laten inspireren door Groupon, in een tijd dat kortingsites een hype waren. “We begonnen ook met de vraag: is er nog plek voor een nieuwe underdog in zo’n oerwoud aan dealsites?” Inmiddels verkopen ze wel voor ruim 12 miljoen aan kortingsbonnen voor horecazaken, wellnessbedrijven en uitjes in 3 landen, waarbij ze een gezonde marge maken. “Toen wij begonnen, waren er 63 kortingensites. Kun je er nu nog drie noemen?“
Jury
“Een goed, zelfverzekerd verhaal,” aldus juryvoorzitter Hugo de Koning, die met zijn YoungCapital meteen ook gastheer was van het 25 onder de 25-event. “En als je ziet dat ze zo’n stevige omzet draaien na een paar jaar hebben ze dat ook echt goed gedaan.” De jury had wel nog twijfels over de positie van een lokale speler als Social Deal naast het grote Groupon. “Het zal vooral belangrijk worden nog loyalere klanten te werven, en nog meer lock-in te creëren.”
De winnaar
“Echt een ontzettend grote eer,” reageerde Oosterholt op het winnen van de titel. “We waren ook behoorlijk zenuwachtig. Ik moet eerlijk toegeven dat we drie jaar geleden al hebben gedacht om ons op te geven, maar we hebben besloten te wachten. Eerst wilden we het bedrijfsmodel op orde krijgen, de processen gestroomlijnd en de automatisering ver doorvoeren. Ik denk dat we afgelopen jaar wel hebben laten zien dat de manier waarop wij kortingsdeals aanpakken, echt werkt. Het idee bestond al, wij hebben het geperfectioneerd.”
De 25 onder de 25:
Abbey Games – Utrecht
Bax-Shop – Goes
Bouncespace – Amsterdam
Bruut.tv – Amsterdam
Conjugo Events – Utrecht
FJ Producties – Alphen a/d Rijn
Hotelhuis.nl – Alkmaar
Hutspot Amsterdam – Amsterdam
Inevoweb / M-One Holding – Doetinchem
JVD Media – Rotterdam
Kampeerperfect.nl – Uithoorn
Keep Track (Looqi) – Uden
Kwant Developing – Heemstede
Mipacha – Amsterdam/Cuzco (Peru)
MY-VID – Gemert
Qwiksense – Amsterdam
Resnap – Nijmegen
Seepje – Den Haag
Sendcloud – Eindhoven
Social Deal – Den Bosch
Thunderplugs – Amsterdam
Trainews – Yerseke
Tweetbeam – Amsterdam
VanChefs – Amsterdam
Young Facility – Alphen a/d Rijn
© Fotolia
Verder lezen over 2014
Online31.01.2015
Infographic: 10 interessante internet-feitjes over 2014
Online13.01.2015
Een minuut op het internet [Infographic]
Wat plaatsen we allemaal online in 60 seconden?Online24.12.2014
De Dutchcowboys top 10 van 2014
Wat waren de best scorende artikelen van het afgelopen jaar!Social Media23.12.2014
Het allesomvattende social media lijstje van 2014!
Wat werd afgelopen jaar op Facebook, YouTube, Instagram en Twitter het meest bekeken?Online17.12.2014
Een jaaroverzicht om niet te vergeten
Entertainment17.12.2014
Final Cut 2014: 330 films in een supertrailer
Search16.12.2014
De populairste zoekopdrachten van 2014 – Google Year in Search
WK, Utopia, ebola, Tinder & Sven Kramer scoren hoog in Nederland.Social Media09.12.2014