Op woensdag 11 juni werd de derde editie van de Emailsummit gehouden in Pakhuis de Zwijger. Op de avond voorafgaand aan het congres werd de e-mail man/vrouw van het jaar award uitgereikt. Tijdens deze editie mocht Saartje de Wit van Ohra de felbegeerde award in ontvangst nemen. Verder vielen Laura van der Kallen (Sacha Shoes) en Patrick van Wattum (ITG Companies) onder de genomineerden. Marktplaats kwam als winnaar uit de bus met de beste emailcampagne.
De keynote werd verzorgd door Dela Quist, Emailmarketing leader en CEO van Alchemy Workx. Quist opende met een aantal noemenswaardige feiten. Zo worden er dagelijks wereldwijd 2 miljard non-spam emails verstuurd tegenover 4 miljard zoekopdrachten. Email is ‘hot’, maar draagt volgens Quist een negatief imago waarbij E-mailmarketeers als ’technocrats’ worden gedefinieerd.
Quist legt daarnaast het ‘Nudge effect’ uit wat betekent dat een laag aantal opens niet altijd hoeft te betekenen dat een emailcampagne heeft gefaald. Veel consumenten kunnen aan onderwerpregel de boodschap afleiden en via andere kanalen een actie voltooien. Een hoge zendfrequentie werkt volgens Quist het beste omdat een merk dan eerder in de top of mind van de klant komt. Hierbij worden voorbeelden gegeven van Levi’s en GAP, waarbij Levi’s zeer frequent zijn klanten mailt en GAP minder. De uitspraak ‘Familiarity builds trust’ sluit hierbij aan. Quist verwacht dat in de toekomst emails meer persoonlijk worden en het beslissingsgedrag van de consument gaan herkennen.
Na de keynote werden er groepen gemaakt voor de Speed it up sessies waarbij er vier korte presentaties achter elkaar werden gegeven. Ruben Zantingh-Bozic gaf een aantal essentiële tips voor een goede e-mail waarbij hij de vergelijking maakt met een bilboard. Voor de klant moet een email binnen een luttele seconden duidelijk zijn. De tijd van de consument is beperkt waardoor minder in veel gevallen meer is.
Ook in Gmail zijn er de afgelopen tijd veel veranderingen geweest. Gerrit van Leeuwen praat het publiek bij over de nieuwste ontwikkelingen in zijn sessie ‘Gmail, WTF?’. De ‘Tabbed inbox’ bestaat al een geruime tijd. Bekend is dat de reclame tab een stabiel openingspercentage heeft, ondanks dat de consument even moet zoeken door de verschillende tabs. Google werkt aan de mogelijkheid tot snelle acties, waarbij bijvoorbeeld een vliegticket wordt verstuurd die de consument direct kan tonen op zijn smartphone zonder de mail te openen. Google is verder een visuele ‘Pinterest-achtige’ weergave aan het testen, waarbij mails worden weergegeven als afbeeldingen.
Verder werd de e-mailbenchmark gepresenteerd door Jordie van Rijn. Volgens de benchmark kunnen we in 2014 database en/of eventgestuurde campagnes verwachten. Ook responsive design en behavioral targetting zijn populair onder emailmarketeers. Over het algemeen krijgt emailmarketing het cijfer 7,7 ten opzichte van een 7,4 vorig jaar. Als belangrijkste uitdagingen voor dit jaar worden betere segmentatie genoemd om de content nog relevanter voor de consument te maken. Daarnaast is 44% van plan om databases te koppelen en hiermee de klantprofielen te verbeteren. De e-mailbenchmark kun je hier downloaden.
Ondanks het mooie weer, trok de emailsummit dit jaar zo’n 300 bezoekers. De emailsummit was een dag vol tips, tricks en inspiratie. Stilzitten hoort er niet bij. Na deze dag, kan er weer hard gewerkt worden aan nieuwe relevante emailcampagnes.