Er zijn veel namen voor de generatie die is geboren na 1980: Millennials, Generation Y, Net generation en Generation next. Wat de naam ook is, feit is dat deze generatie andere behoeftes heeft als het gaat om werk, organisaties en samenwerken. Deze generatie is, onder meer onder de invloed van het internet waar ze mee zijn opgegroeid, zo anders dan Generatie X en de babyboomers, dat er op de werkvloer frictie kan ontstaan. Hoe kun je deze frictie nu het beste voorkomen?
Daarover debatteerden Peter Cashmore, oprichter van Mashable en zelf een Millennial, Olivier Fleurot, CEO van reclamebureau MSLGROUP en babyboomer en Joanne Coles, editor bij Cosmopolition en eentje van de generatie X. De belofte was praktische tips om gelukkiger en effectiever samen te werken. Dat begint met weten wat de kenmerken van Millennials zijn.
Hoe hou je ze geboeid?
Millennials zijn ze erg ambitieus, ongeduldig en ondernemend. Het liefst willen ze binnen twee jaar nadat ze uit de schoolbanken zijn gekomen leiding geven. Hoe ga je daarmee om als werkgever? Want om leiding te geven moet je meestal toch wat meer dan twee jaar ervaring opdoen? Door ze steeds nieuwe uitdagingen te geven, zegt Fleurot. Het is sowieso lastig om Millennials lang aan je te binden, maar zolang je ze uit blijft dagen komt je een heel eind.
Dat uitdagen doe je onder meer door ze eigenaar te maken van specifieke projecten. Maak entrepreneurs van ze door ze de leiding te geven over een uitdagend project. Je maakt dan meteen gebruik van hun ondernemingszin.
En zorg dat je ze vaak voorziet van feedback. Daar hebben we behoefte aan. Ze willen constant leren (ook al kunnen ze niet heel goed omgaan met negatieve feedback). Beoordeel niet een keer per jaar, maak vaker op basis van de projecten die ze hebben uitgevoerd.
Wat betekent het werken met Millennials voor je organisatiestructuur en –cultuur?
Cashmore legt hier een parallel met het internet en social media. Als organisatie moet je open en transparant zijn, gaan voor het netwerk model en veel verantwoordelijkheid bij de medewerkers zelf leggen. Je moet een learning company zij. Bij Mashable geloven ze heel erg in het uitproberen van nieuwe dingen. Gewoon iets gaan doen en kijken of het werkt.
En in het werken met zo min mogelijk lagen. Je moet zorgen dat de organisatie plat blijft, maar wel goed luisteren naar je medewerkers om te horen wat er speelt en wat de behoeften zijn.
Millennials vragen ook om een andere manier van leidinggeven. Een coachende stijl past beter.
Wat moet je nu echt doen om het samenwerken tussen de generaties te bevorderen?
Je moet de ervaring van de oudere generaties (want ervaring is en blijft belangrijk), koppelen aan de talenten van de Millennials, zoals het vermogen om zich snel aan te passen. Dat kan wanneer er wederzijds respect is. En beiden kanten inzien dat 1 + 1, 3 kan zijn.
Al met al was het een interessante discussie. Het grappige was dat de antwoorden van Fleurot veel meer onderbouwd waren, dan die van Cashmore. Komt omdat Cashmore gewoon de generatie IS en dat Fleurot zich er in heeft moeten verdiepen om zijn organisatiestructuur, -cultuur en de manier van leidinggeven te kunnen aanpassen aan deze generatie. Een generatie die naar verwachting 80% van de werknemers vertegenwoordigd in 2025. En tegen die tijd, gezien hun ambities, al jaren zelf leiding geven.
Deze blogpost is geschreven door Sandra van Heeswijk, Tam Tam