Events11.03.2014

SXSW: Gesture devices: Lokaal versus Globaal


sxsw-gesture-devices-lokaal-versus-globa.jpg
sxsw-gesture-devices-lokaal-versus-globa.jpg

De Xbox Kinect, de Motion Leap, en in de nabije toekomst de Myo; dat gesture controlled devices hot zijn is nieuws van gisteren. Want we zitten alweer op het puntje van onze stoel om uit te vinden wat de volgende ontwikkelingen zijn. En nu de hype wat vervaagd is, kijkt iedereen met een meer kritische blik naar de werking van deze technologie. Zo ook hier in Austin.

Kelly Goto deelde als eerste haar gedachtegoed met ons. Onder de functie-titel ‘Design Etnographer’ onderzoekt Kelly gedragingen in verschillende culturen. ‘Hoe gaan we om met culturele verschillen tussen gebaren en hoe kunnen we deze toepassen op de ontwikkelingen van gesture devices?’, luidde haar vraag. Ze presenteerde tijdens de lezing een interessante studie die aantoont hoe gebaren per land verschillen. Het resultaat is mindblowing.

Want wie had gedacht dat Nederland één van de landen is dat de meest afwijkende gebaren gebruikt? Bijvoorbeeld het vormen van een T met je handen, om ‘pauze’ uit te beelden. Blijkbaar is dit voor de rest van de wereld nogal vreemd, maar na uitleg van de symbolische ‘Time-out’ toch ook eigenlijk logisch, aldus Kelly. Ze was dan ook compleet gebiologeerd door de rij Dutchies in de zaal die haar verhaal enthousiast zat te beamen.

Dat gebaren lokaal van elkaar verschillen is op meerdere momenten vandaag als complexiteit bewezen. Een eerdere presentatie van Microsoft illustreerde hoe we in de toekomst met behulp van gesture devices, gebarentaal voor doven kunnen vertalen. Voor mensen die dat niet kunnen. Voor hele praktische, nuttige toepassingen, zoals een doktersbezoek. Het feit bestaat echter dat ook gebarentaal voor doven lokale interpretaties kent. Hoe hiermee om te gaan is dus zeker food for thought.

Maar er is ook een verandering gaande. Langzaam maar zeker vormt de technologie die we ontwikkelen nieuwe standaarden. Standaarden die wereldwijd geadopteerd worden. Tech leert ons. Denk maar aan de iPhone of Playstation. Het heen en weer pingpongen van gebruikersfeedback en de toepassing nieuwe technologiën zorgen uiteindelijk voor een meer homogeen interactiemodel. Eentje dat de hele wereld zich aanleert. Want technologie is kicke. Zo ook gesture devices.

De vraag van Kelly had dan ook geen éénduidig antwoord. Ontwikkelen, testen en innoveren blijft key voor goede UX. En wat gesture devices betreft: wie weet, over 10 jaar, hebben we onze Minority Report. Time will tell.

Deze blogpost is geschreven door: Laura Legué, Tam Tam.

...

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer