Events11.03.2014

SXSW: Interaction design for the post screen world


sxsw-interaction-design-for-the-post-scr.jpg
sxsw-interaction-design-for-the-post-scr.jpg

De titel van het verhaal van Cliff Kuang [article editor by wired] “Interaction Design for the Post screen world” in combinatie met de afbeelding deed vermoeden, dat we vele inzichten zouden krijgen hoe gebruikers interacteren met smartwatches. Hoe dit lijnrecht staat op hoe gebruikers dagelijks hun telefoon gebruiken? Als interaction designer zijn dat de inzichten die je zoekt. Helaas!

Gedurende het verhaal werd het duidelijk dat zijn boodschap was “More context, less complexity”. Hij geeft aan dat de interactie met onze mobiele apparaten nog heel erg zit op eenrichtingsverkeer communicatie. Daar waar je eigenlijk veel meer naar een dialoog toe wil. En neemt Google Now als voorbeeld. Leuk voorbeeld, maar niet veel nieuws onder de zon.

now.jpg
now.jpg

Producten of apparaten moeten de complexiteit van dingen verlagen en veel meer kijken naar context. De nieuwe Eton speaker “the cone”, selecteert op basis van jouw gedrag muziek voor jou. Don’t call Cone a speaker. It’s a “thinking music player.” The Cone kiest muziek van jouw streaming list. Er zijn geen knopjes of touchscreens, wil je iets anders luisteren dan draai je aan de draaidop van van The Cone.

speaker.jpg
speaker.jpg

Hij geeft aan dat het niet meer gaat om alleen het product te ervaren maar in welke omgeving [context] bevindt het product zich. Als je ’s morgens wakker wordt wil je niet je sapje uitpersen met een hoop herrie. Waardoor een sinaasappelsappers weer een simpel product wordt.

“New devices must reduce system complexity and increase system value”
We moeten producten niet meer als eilandjes benaderen. Als je iets nieuws koopt dan koop je een heel eco-systeem. Hij schets hierbij het voorbeeld van de smartwatches die ervoor zorgen dat je telefoon rustig in je tas of jaszak kunnen blijven.

“The future is smart enough, but acceptation is behind”
De technologie kan al zoveel maar de maatschappij accepteert niet alles. Hij verwijst naar het voorbeeld van de “Magic Band” van Walt Disney. Bij het boeken van je bezoek kan je bij voorbaat al informatie over je gezin delen. Hierdoor hoef jij niet je gezin op sleeptouw te nemen bij het zoeken van je dochters favoriete disney figuur. Pluto komt gewoon naar je toe. Leuk voor in een pretpark, maar mensen worden bang als je dit concept verplaatst naar de echte maatschappij.

disney.jpg
disney.jpg

Mensen hebben tijd nodig om er aan te wennen en iets nieuws te kunnen accepteren. 10 jaar geleden was het digitale leven van de mens nog niet zo complex als nu. Bij de release van Tinder was er geen hond te vinden die de app wilde gebruiken. Toen hebben ze gebruikers gelimiteerd toegang gegeven. Bijvoorbeeld alleen beschikbaar gesteld op feesten. Zo werd Tinder geadopteerd. Eigenlijk zie je dit ook gebeuren met de Google Glas. Er zijn verhalen van mensen die een google glass dragen, die agressief benadert worden. Omdat ze bang zijn gefilmd te worden en niet weten wat het apparaat doet. Kortom”more context, less complexity”.

Deze blogpost is geschreven door Pascal van Assendelft, Tam Tam.

...

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer