Hoe populair kunnen lieftallige beestjes als katten nou zijn? Als grote kattenliefhebbers gingen we toch met enige scepsis naar de sessie die ons een beeld moest geven over de economie van kattenvideo’s. Eenmaal aangekomen bij de zaal merken we direct de grote belangstelling die deze sessie wekt onder de bezoekers van SXSW. Gelukkig waren we op tijd en konden we plaats nemen in een zaal die qua grootte ondergeschikt blijkt te zijn aan de grootte van het onderwerp.
Internet Cat Video Festival
Vier panelleden geven ons een kijkje in de keuken van de kattenvideo-industrie. Het eerste panellid aan het woord: Scott Stulen. Hij is de voormalige bedenker en organisator van het wereldwijd gehouden ‘Internet Cat Video Festival’. Het festival is een samenkomst van kattenliefhebbers die gezamenlijk, soms verkleed als katten, naar kattenvideo’s kijken. Tot op de dag van vandaag is hij vol ongeloof over hoe goed het festival bezocht is. Bijvoorbeeld: op het Minnesota State Fair moest de band Depeche Mode het in bezoekersaantallen afleggen tegen de bezoekers van de kattenvideo’s. Er kwamen namelijk 35% meer bezoekers op de kattenvideo’s af, dan op deze bekende Britse band. Ook de belangstelling in de media was geen kattenpis. Zo maakten onder andere de BBC en CNN een verslag van het festival.
Henri le Chat Noir: het verhaal
Wie wel eens van de kat Henri le Chat Noir heeft gehoord, kent misschien nog niet zijn baasje Will Braden. Will is tegenwoordig professional in het maken van kattenvideo’s. Hij heeft deals met Youtube gesloten voor het delen van de opbrengsten van de door hem geplaatste kattenvideo’s. En dat is niet onverdienstelijk. Waar je normaal 1 á 2 dollar kan verdienen per 1000 views op Youtube, verdient hij tot wel 10 dollar per 1000 views. Dit komt volgens hem door het speciale publiek wat de kattenvideo’s aantrekt: vrouwen van 45 jaar en ouder. Dit publiek vind je in vergelijking niet veel op Youtube, waardoor het voor specifieke adverteerders des te interessanter is om juist deze video’s uit te kiezen voor hun advertenties. Ook was Henri het gezicht van het kattenvoer merk Friskies. Dit was een lucratieve sponsordeal.
Animal Planet
Grace Suriel, director social media voor Animal Planet, vertelt in het kort dat op het internet de fanbase rondom kattenprogramma’s toegenomen is tot ruim 16 miljoen mensen. Geen ander dier op Animal Planet staat tegenwoordig zoveel in de belangstelling als de kat. Volgens Suriel staat de hype van kat nog in de kinderschoenen.
Sociale Media aanjager van populariteit kattenvideo’s
We weten dat kattenvideo’s immens populair zijn op het internet Sociale media zijn hiervan de grootste aanjager. Ter illustratie: er werd tijdens SXSW 2013 meer getwitterd over Grumpy Cat dan over een van de keynote sprekers Al Gore.
Maar… waarom?
Waarom zijn deze katten eigenlijk zo populair bij het publiek? Het antwoord op deze vraag lag tijdens deze sessie onder onze neus toen Grumpy Cat als verrassing haar grande entree in de conferentiezaal maakte.
Ongeloof overviel de zaal en de grootste fans aarzelde geen seconde om foto’s te maken van de bekendste poes die altijd boos kijkt. Wat hier opviel was dat men elkaar de ruimte gunde om foto’s te maken en elkaar aansprak op het niet gebruiken van een flits. Grumpy Cat’s verschijning was een spektakel, vergelijkbaar als de opkomst van een popster.
Een kat blijkt hier in staat te zijn om mensen van verschillende achtergronden met elkaar te verbinden. Grumpy Cat slaat een brug tussen man en vrouw, jong en oud, rijk en arm. Grumpy Cat bracht hen heel eventjes dicht bij elkaar door het delen van deze ervaring.
Awesomeness level: 😀 !!!
Deze blogpost is geschreven door: Martin Kok & Bey Cil, Tam Tam