Events10.03.2014

Er is toekomst voor journalistiek en nieuwe, rendabele businessmodellen voor magazines


Tot zijn eigen verbazing treft Scott Havens, president van nieuwsmagazine The Atlantic, een bomvolle zaal aan als hij zijn presentatie over de toekomst van journalistiek komt geven tijdens SXSW Interactive. The Atlantic bestaat sinds 1857 en net als veel magazines raakte de titel zo’n 10 jaar geleden behoorlijk in het nauw als gevolg van de digitale revolutie.

Maar het feit dat de opkomst bij zijn sessie getiteld ‘The Future of Great Journalism’ zo hoog is, geeft precies weer wat Havens met zijn betoog vandaag wil onderschrijven: Er is hoop, omdat mensen altijd behoefte zullen hebben aan fantastische journalistieke content. 

er-is-toekomst-voor-journalistiek-en-nie.jpg
er-is-toekomst-voor-journalistiek-en-nie.jpg

Het proces naar een rendabel journalistiek bedrijf bestond volgens Havens uit vijf stappen: 

1) Verzamel talent van uitzonderlijke klasse

Of het nu gaat om een sales manager of eindredacteur, neem alleen de allerbeste mensen aan voor een openstaande vacature. Als ze eenmaal binnen zijn, zorg je voor een open, motiverende werkcultuur zodat je ze ook voor lange tijd behoud binnen je organisatie. 

2) Run je bedrijf zoals een startup

‘Oude media’ zoals een magazine kunnen het zich niet langer veroorloven als trage, logge organisaties te opereren. Zit bovenop de kosten, bedenk nieuwe dingen voor op je media outlets, staak projecten die niet lijken te werken onmiddellijk en heb zelfvertrouwen en een dikke huid wanneer experimenten falen of bekritiseerd worden. 

3) Onderscheid je middels een merkstrategie

Print media moeten zichzelf minder als een magazine, en meer als een mediamerk gaan zien. Wat is mijn brand positionering, en welke formats passen daarbij? In het geval van The Atlantic werden nieuwe online titels gelanceerd zoals Quartz en The Wire, events georganiseerd en memberclubs gestart. Bedenk hoe je je merk kan uitbouwen tot een media imperium en laat de main focus op print los: Het wordt 1 van je vele producten. 

4) Denk eerst digital (en mobile)

Accepteer dat de toekomst van media digitaal is, of je het nu wil of niet. Print gaat niet dood, maar neemt straks een kleinere punt van de taart in als het gaat om revenue en effort. Focus op mobiel en digitaal betekent ook dat oude media sneller moeten leren handelen: Lanceer nieuwe ideeën snel, en zorg voor specialisatie gericht op specifieke doelgroepen of platforms. 

5) Verspreid je revenue streams

Kijk verder dan je huidige print circulatie en advertentieinkomsten die je daar mee ophaalt. Lanceer subbrands die alleen via online beschikbaar zijn en mogelijk een andere doelgroep bedienden. Breid je content uit naar nieuwe platformen zoals mobiel of Flipboard, zonder daar angst voor te hebben. Investeer in video (dé groeimarkt van de toekomst, op mediagebied) en onderscheid je met nieuwe vormen van adverteren, zoals branded content en native advertising. Nieuwe initiatieven zoals het organiseren van events, bookclubs of onderwijsprogramma’s kunnen je inkomsten ook aanzienlijk verbreden. 

Voor The Atlantic lijkt bovenstaande strategie inmiddels te werken. De revenue is sinds 2008 met 80% toegenomen, en daarbij komt nu ca. 35% via print advertenties, 45% via digital en 20% via events.  

Volgens Haven is het ‘safe to say’ dat magazines de komende tijd nergens heen gaan, maar het is dus wel pure noodzaak dat oude media zich herprofileren als allround media producenten die hun activiteiten uitbreiden in plaats van inperken. Benieuwd hoe ze daar in Hoofddorp tegen aan kijken. 

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer