De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In 1986 huurt Steve Jobs de beroemde designer Paul Rand in om de brand identity van Jobs’ startup NeXT te ontwerpen. Rand’s gage: 100.000 dollar. Jobs vraagt Rand hoe hij te werk gaat en hoeveel logo-versies hij gepresenteerd krijgt voor dat geld. Rand antwoordt: “It’s simple. You pay me $100,000, I give you the logo.”
Iedere ontwerper heeft – zonder uitzondering – te maken gekregen met klanten die bepaalde elementen van een ontwerp niet mooi vinden en dat ‘een beetje aangepast’ willen hebben. Of willen kiezen uit meerdere ontwerpvarianten. En vervolgens losse elementen daaruit willen samenvoegen tot een nieuw design.
Michael Nieling (Ocupop) is daar heel duidelijk over: “Say Fuck No!” In een met geweldige anekdotes doorspekte sessie houdt Nieling een vurig betoog dat je klanten moet geven wat ze nodig hebben, niet wat ze willen. En dat je dat heel duidelijk moet durven communiceren. Dat onderscheidt de professional van de amateur. Volg het voorbeeld van Paul Rand: “Don’t give options, only solutions.” Maar zeg niet alleen nee, kom terug met een beter idee.
In een goed ontwerp, is iedere ontwerpbeslissing met een reden genomen. Morrelen aan design-elementen omdat je klant dat ‘mooier’ vindt, doet afbreuk aan de kwaliteit en effectiviteit van het ontwerp. Nieling: “Don’t say ‘I like’ in a design session. It’s not about taste, it’s about WHY is works or doesn’t work.”Stuur klanten daarom ook nooit – zo adviseert Nieling – designs per e-mail. Je wilt je ontwerprationale kunnen toelichten – en verdedigen, niet een mail met kleine ontwerpsuggesties ontvangen.
Het waarom van design is essentieel. Denk aan Simon Sinek’s bekende TED-talk “Start with Why” waarin hij betoogt dat inspirerend leiderschap, van Apple tot Martin Luther King en de Wright Brothers, begint met WAAROM. Denk aan de “Five Why’s”: een techniek om net zolang “waarom” te vragen totdat je bij de bron-oorzaak van het probleem komt.
The bottom line: “Avoid the bullshit and bastardization. Start talking WHY design works.”
Deze blogpost is geschreven door: Ferry den Dopper, Tam Tam
Verder lezen over Design
Lifestyle29.10.2024
Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie
Lifestyle28.10.2024
Dit zijn de interieurtrends van dit najaar
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Gadgets15.10.2024
Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence
Gadgets13.10.2024
Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Lifestyle22.08.2024
Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips
Lifestyle25.07.2024
Vind jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek in de tuin
Verder lezen over SXSW
Startups23.03.2016
#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft
Events23.03.2015
Maak van geluid een lust – geen last
Events23.03.2015
Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW
Events19.03.2015
AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen
Online27.03.2014
Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle
Entertainment27.03.2014
SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix
Events18.03.2014
SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet
Events18.03.2014