In een zaal waar op de eerste 10 rijen zo’n 15 mensen met Google Glass te vinden bleek, viel Dr. Leslie Saxon’s opmerking eigenlijk nauwelijks op: onze toekomstige gezondheidszorg zal een technologische zijn, of we nu willen of niet. Saxon, oprichter van het innovatieve USC for Body Computing researchcenter voorziet een uitkomst die doet denken aan een mix van Facebook en Spotify. Het was een verrassend slot van een bekend verhaal.
De enorme zaal in Austin is op een paar stoelen na vol voor Saxon. Terecht, want met het USC Center for Body Computing is ze al jaren bezig met fantastische innovatieve projecten. Helaas presenteert ze deze ochtend slechts een fractie van dat werk en richt ze zich vooral op de implicaties van de huidige ontwikkelingen.
Wie om zich heen kijkt, weet al snel genoeg: we zijn onlosmakelijk verbonden met tech. Steeds meer mensen dragen innovatieve tech op hun lichaam, maar ook een stapje terug is het al overduidelijk: de gemiddelde persoon kijkt ongeveer 150x per dag op zijn of haar smartphone om informatie te consumeren. De innovaties die er voor moeten zorgen dat we die consumptie verder vergemakkelijken zijn bekend: Google Glass, Smartwatches, tablets.
Saxon ziet al snel een overlap tussen die twee: dezelfde sensoren die jij gebruikt voor ‘fun’ en ‘entertainment’ zijn bruikbaar om een compleet medisch dossier te vormen. Gevuld met gegevens die medische hulpverleners in staat stellen om je beter en persoonlijker te ondersteunen.
De Amerikaanse ziet een vergelijk in de manier waarop de consumptie van muziek is verandert over de afgelopen jaren. De ‘on-demand’ factoren van diensten als Spotify en Beats gaan we absoluut terug zien als het gaat om welke medische data je van jezelf wil opvragen en beheren.
Als uitkomst ziet de Amerikaanse een mix van social media en biometrische data. Een soort “Facebook for Health“, waar men hartslag deelt bij een mooi moment of ademhaling bij een spannende video.
Dát klinkt dan weer meer iets uit het lab van Saxon, iets wat we voorlopig nog niet op grote schaal zullen gaan omarmen. Het is zonde dat ze vanochtend niet meer liet zien uit datzelfde lab wat ons wél zal gaan verrassen en veranderen.
Verder lezen over SXSW
Startups23.03.2016
#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft
Events23.03.2015
Maak van geluid een lust – geen last
Events23.03.2015
Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW
Events19.03.2015
AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen
Online27.03.2014
Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle
Entertainment27.03.2014
SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix
Events18.03.2014
SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet
Events18.03.2014