De laatste sessie van de eerste dag Thinking Digital begint met de uitslag van de Startup Competition, gevold door de sessie ‘Eyes on the Prize’. Verder op het podium Maria Giudice, een advocate van ‘design-led thinking’ en werkt nu voor Facebook. Derek Scobie neemt het van haar over werkt voor Youtube en probeert het merk verder te brengen dan waar het nu staat. Jo Fothergill en Tara Taylor vertalen het verhaal van Sugata Mitra, de laatste spreker van vandaag en de 1$m TED prijswinnaar met zijn project “Hole in the wall” naar de praktijk.
How to become a DEO?
Maria Giudice begint met het verhaal van haar overname door Facebook. Het is een persoonlijk verhaal over de ontwikkelingen in haar leven. Maria is de TED Prize winnares ‘For a wish that can inspire the world’ met haar ontwerp voor ‘Once Upon a School website‘.
Ze zet haar verhaal voort met de kenmerken van een DEO (Design Executive Officer).
1) change your mindset
2) focus on people
3) we not me
4) be creative
5) iterate and evolve
Ze zet Design voorop bij het ontwikkelen van haar diensten en producten. Tot nu toe deed ze dat succesvol met haar bedrijf Hot Studio, overgenomen door Facebook.
Your YouTube Movie
Derek Scobie getuigt zijn liefde aan het platform YouTube omdat het de mogelijkheid biedt aan iedereen om zijn of haar content te delen, het laat ons momenten van het leven zien. Derek laat ons en aantal aardige Youtube video’s zien en verteld het concept achter de video’s. Maar waarom zijn verhaal niet tonen in video ;). De content voor Thinking Digital was opgehangen aan het thema voetbal, gezien we in Newcastle zitten.
Teach them to teach
Net ale dit ajar deed Sugata Mitra de ‘final talk’ (day one), Jo Fothergill en Tara Taylor-Jorgenson hebben het verhaal van Sugata naar New Zeeland gebracht. Feit is dat ook in New Zeeland niet overal scholen voorhanden zijn voor onderwijs en dat er veel ‘op-afstands-onderwijs’ is. Kinderen worden gevraagd YouTube te gebruiken om te leren, YouTube als peer-to-peer leeromgeving en elkaar bij Engels te helpen met hun uitspraak. Via blogs die kinderen schreven en opdrachten die ze volbrachten online, kwamen ook inter-culturele aspecten aan bod. Immers, niet alleen New Zeelanders reageerden maar ook van andere landen en culturen.
Aansluitend maakt Sugata Mitra het cirkeltje rond. Hij laat voorbeelden zien van de uitwerking van het project ‘New experimenten in self-teaching’.
Sugata kwam er met zijn project echter achter, dat de studenten na verloop van tijd een schouderklopje nodig hebben om daadwerkelijk verder te komen. Hij introduceerde ‘The Granny Cloud’. Een virtueel schouderklopje door een ‘granny’.