Ik besef me, met een schuin oog op het programma van SXSW de rest van de week, dat deze kop boven een hoop artikelen zou kunnen gaan passen. Het is echter één op één de titel van een van de eerste sessies deze vrijdag, dus hij lijkt het meest op zijn plek. Wie kijkt naar de huidige tijdsgeest zal instemmend knikken en het verhaal van Amerikaanse zorgverzekeraar Aetna versterkt dat gevoel.
Martha Wofford, als VP Consumer Platforms van Aetna is helder: “We really think that health care is currently broken“. Als je kijkt naar het Amerikaanse zorgstelsel zal dat – ongeacht de recente hervormingen – moeten erkennen. Tel daarbij op dat er op de consumentenmarkt momenteel zoveel beweging is en je hebt als snel het beeld van de Titanic in de Amsterdamse grachten.
Aetna probeert zich, overigens niet als enige zorgverzekeraar, los te wrikken van dat imago. Mede daarom introduceerde het bedrijf recent dochteronderneming Healthagen, volgens CEO Charles Saunders “an arm loose of Aetna to really innovate as a young dynamic organization“.
Volgens Saunders is innovatie in de zorg momenteel lastig door verschllende oorzaken: er is veel regulatie, de grote jongens staan stevig in de markt en de behandelende artsen hebben weinig toegang tot techniek of infrastructuur. Maar de consument gaat door. Wofford valt bij: “the power of mobile, combined with the social community short circuits some of the current ways health care works”.
Het leidde dus tot Healthagen, een bedrijf dat zich bezighoudt met het bundelen van de beste consumentenproducten tot diensten die – uiteraard door Aetna – ingezet kunnen worden. Een accelerator dus, er op gericht om binnen 2 tot 4 jaar winstgevende bedrijven op te zetten die gebruikers optimaal bedienen.
Volgens Saunders zijn er een aantal zaken van belang om je startup succesvol te kunnen maken in deze medische revolutie: