Ik besef me, met een schuin oog op het programma van SXSW de rest van de week, dat deze kop boven een hoop artikelen zou kunnen gaan passen. Het is echter één op één de titel van een van de eerste sessies deze vrijdag, dus hij lijkt het meest op zijn plek. Wie kijkt naar de huidige tijdsgeest zal instemmend knikken en het verhaal van Amerikaanse zorgverzekeraar Aetna versterkt dat gevoel.
Martha Wofford, als VP Consumer Platforms van Aetna is helder: “We really think that health care is currently broken“. Als je kijkt naar het Amerikaanse zorgstelsel zal dat – ongeacht de recente hervormingen – moeten erkennen. Tel daarbij op dat er op de consumentenmarkt momenteel zoveel beweging is en je hebt als snel het beeld van de Titanic in de Amsterdamse grachten.
Aetna probeert zich, overigens niet als enige zorgverzekeraar, los te wrikken van dat imago. Mede daarom introduceerde het bedrijf recent dochteronderneming Healthagen, volgens CEO Charles Saunders “an arm loose of Aetna to really innovate as a young dynamic organization“.
Volgens Saunders is innovatie in de zorg momenteel lastig door verschllende oorzaken: er is veel regulatie, de grote jongens staan stevig in de markt en de behandelende artsen hebben weinig toegang tot techniek of infrastructuur. Maar de consument gaat door. Wofford valt bij: “the power of mobile, combined with the social community short circuits some of the current ways health care works”.
Het leidde dus tot Healthagen, een bedrijf dat zich bezighoudt met het bundelen van de beste consumentenproducten tot diensten die – uiteraard door Aetna – ingezet kunnen worden. Een accelerator dus, er op gericht om binnen 2 tot 4 jaar winstgevende bedrijven op te zetten die gebruikers optimaal bedienen.
Volgens Saunders zijn er een aantal zaken van belang om je startup succesvol te kunnen maken in deze medische revolutie:
- Je startup moet een gedegen bedrijfsplan hebben en zicht op een verdienmodel
- Healthagen investeert alleen in goede teams, geen individuen: “a good team can make a mediocre idea awesome”.
- Ruimte om snel te groeien: met weinig stappen door kunnen zetten naar meer
- Snel een product kunnen opleveren dat klanten in een vroeg stadium bindt
- Een gedegen distributienetwerk, lanceer je tool in de juiste doelgroep
- Genoeg kapitaal, maar niet teveel kapitaal. “Overfunding” kan immers leiden tot oversized dienstverlening.
Verder lezen over Data
Technology27.06.2024
Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike
Cybercrime27.06.2024
Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen
Online31.10.2023
Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?
Technology20.09.2023
Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde
Online25.08.2023
Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox
Online11.07.2023
Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan
Komt Threads dan nu wel naar Europa?Cybercrime28.06.2023
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe
41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalekCybercrime26.05.2023
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla
Verder lezen over SXSW
Startups23.03.2016
#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft
Events23.03.2015
Maak van geluid een lust – geen last
Events23.03.2015
Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW
Events19.03.2015
AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen
Online27.03.2014
Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle
Entertainment27.03.2014
SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix
Events18.03.2014
SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet
Events18.03.2014