Dat Samsung vandaag tijdens de CES een nieuwe Smart TV zou aankondigen was na het lanceren van de teaservideo vorige week al bepaald geen geheim meer. De vraag bleef natuurlijk wel: hoe spectaculair zou de nieuwe TV zijn, nadat in de ochtend LG en Sharp hun bijdrage voor 2013 al hadden verklapt?
Samsung liet vorig jaar al zien waar het voor staat: techniek, maar dan zo menselijk mogelijk. Via touch en voice interfaces probeert de Koreaanse gigant het gebruik van technologie zo natuurlijk te mogen laten voelen.
Dit jaar focus op ontdekken, het helpen van gebruikers bij het ontdekken van de juiste content. Daarvoor heeft het bedrijf schermen ontwikkelt die kunnen inspelen op de wensen van verschillende gebruikers. Volgens het bedrijf TV’s die – zoals vorig jaar beloofd – groeien met de behoefte van het gezin.
Samsung ziet 3 trends die de toekomst van het TV kijken bepalen, waaronder het vervagen van de grenzen tussen contentdragers. Daarnaast is in het laatste jaar gebleken dat “mobiele content” toe is aan een nieuwe definitie door de opkomst van tablets. En zoals eerder gezegd, Samsung meent dat consumenten een natuurlijker gevoel moeten hebben bij het gebruik van techniek.
Daarom heeft Samsung een aantal nieuwe features toegevoegd aan het Smart TV platform: je krijgt aanbevelingen voor apps op je tv op basis van je gebruik en door connectiviteit tussen tv en tablets en smartphones kun je eindelijk je favoriete show doorkijken op je tablet
Het nieuwe vlagschip van Samsung moet alle learnings combineren. De nieuwe Samsung LED F8000 komt vanaf 45″ tot 75″ op de markt en moet de ultieme kijkervaringen leveren.
Net als bij de andere hardware lijkt Samsung te snappen dat het verschil niet meer gemaakt hoeft te worden op hardware. Want hoewel de Quadcore processor een aanzienlijke stap voorbij Sharp’s aangekondigde TV’s met dualcore gaat, moet de goede fusie tussen software en hardware het verschil maken.
Zoals met S-Recommendation, een nieuwe feature die op basis van je kijkgedrag en gesproken verzoeken een aantal voorstellen doet om te kijken.
Maar wie bekend is met het Smart HUB systeem zal merken dat alles op zijn kant is gegaan. Zelfs het startscherm kreeg een make-over, waarbij er nu direct zichtbaar is wat er op TV is en wanneer je favoriete programma’s voorbij komen.
De meesterzet van Samsung is toch wel de aankonding van de Samsung Evolution Kit: een plug&play uitbreiding voor oudere modellen die met een paar kliks er voor zorgen dat je de beschikking hebt over een 2013 Smart HUB tv met quadcore processor.
Maar het absolute klapstuk is van de presentatie – naar alle waarschijnlijkheid met een klapstuk van een prijskaartje – is toch wel Samsung’s Ultra HD LED TV. Met een opvallend design en opvallend formaat: liefst 110″ haarscherp spektakel (maar er is ook de kleinere 85″).
Spektakel daargelaten, in contrast met de verhalen van LG en Sharp eerder vandaag lijkt Samsung zich echter volledig te richten op de krachtige fusie van techniek en user experience en daar is het ook dit jaar weer stap verder in.
Of de Smart HUB de trendsetter voor 2013 zal blijken te zijn, moet de tijd uitwijzen, maar met het oog op marktaandeel is de Evolution Kit een absolute meesterzet.