De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Op 17 en 18 september ontmoeten spannende denkers en slimme toepassers elkaar op het 7e PICNIC Festival in het EYE Film Institute in Amsterdam. Het festival heeft als thema dit jaar New Ownership en dat wordt grondig uitgediept in lezingen, workshops en andere uitdagende sessies. In een aantal artikelen blikken we vooruit naar PICNIC 2012 dat weer een groot aantal toonaangevende sprekers naar Amsterdam weet te trekken. Maar we blikken ook terug, met Marleen Stikker ooit oprichtsters van de digitale Stad, samen met Bas Verhart van Media Republic de oprichter van PICNIC.
PICNIC Festival is in 2006 ontstaan als een platform dat onderzoekt wat de toegevoegde waarde is van creativiteit bij opkomende technologieën en zorgt dat dat tot nieuwe oplossingen leidt. Het is min of meer ontstaan vanuit het Innovatieplatform, dat werd voorgezeten door de toenmalige minister-president Jan-Peter Balkenende. “Met Bas Verhart had ik een goede klik, hij kende de commerciële kant, ik kom meer uit de wereld van grassroots, hackers, de Digitale Stad, De Waag. Wij konden die twee werelden succesvol samenbrengen.”
Belangrijk in de ontwikkeling van PICNIC was ook een missiereis naar San Francisco en Los Angeles, met als missie om Amsterdam als modern digitaal platform op het gebied van nieuwe media, technologie en creativiteit goed over het voetlicht te brengen. Marleen Stikker: “Die belangrijke bijdrage aan de ontwikkelingen in de stad heeft geholpen om een draagvlak voor PICNIC te creeren.”
Aanvankelijk lag de focus bij PICNIC puur op technologie. De naam van het evenement was in eerste instantie Cross Media Week, maar dat vonden de oprichters niet genoeg onderscheidend. Marleen Stikker: “Art Mix kwam toen met de suggestie PICNIC, een mooie, passende metafoor. Want iedereen die komt, heeft waarde voor een ander.“
In de loop der tijd heeft het evenement een bredere scoop gekregen en heeft zich ontwikkeld tot een marktplaats die spannende en interessante uitwisselingen creëert tussen verschillende werelden, zoals biotechnologie en life sciences. “Ook dat zijn werelden die creativiteit in mensen losmaken,” zegt Marleen Stikker. Maar in de basis is het festival eigenlijk nooit veranderd: “Wij brengen de eigenwijze vernieuwers samen met de slimme toepassers.“
PICNIC Festival 2012 wordt een inspirerende ontmoetingsplaats en spannende wisselwerking tussen zo’n 3500 professionals uit de zakenwereld, de technologie, de overheid en non-profit, onderwijs en de creatieve industrie uit de gehele wereld. Bijzonder aan Picnic is dat het niet bij praten alleen blijft. Natuurlijk, er zijn spectaculaire sprekers, maar er is ook veel te zien, inspirerende oplossingen, creatieve ideeën. “Het is elke keer weer een enorm spektakel,” zegt Marleen Stikker.
Nieuw dit jaar is dat PICNIC op zondag 16 september toegankelijk is voor het publiek onder de titel Off Picnic. “Dat willen we de komende jaren verder gaan ontwikkelen. We vinden het verschrikkelijk leuk om mensen naar al die verschillende locaties te brengen.” Ook nieuw is dat Picnic naast het jaarlijkse festival nu het hele jaar door activiteiten organiseert, vanuit de Pinic Business Club. Daarnaast zijn er plannen om ook in Hong Kong, Brazilie en Duitsland PICNIC Salons te organiseren, in de kern vergelijkbaar met het Amsterdamse evenement. In New York is dat al eerder gebeurd.
Wat zijn Marleen Stikkers tips voor Picnic 2012? Ze zegt zich enorm te verheugen op de komst van Tim O’Reilly naar Picnic dit jaar. “Dat is toch een held van me. Zijn boeken over internet hebben me begin jaren “90 geïnspireerd tot het oprichten van de Digitale Stad. Hij is destijds een van de eersten geweest die interactieve cd-roms uitgaf. Ik vind het ontzettend leuk dat zulke mensen, die toch heel kieskeurig zijn, naar Nederland willen komen.”
Bezoekers van Dutchcowboys kunnen met korting naar PICNIC 2012. Vul bij het bestellen van je tickets de kortingscode 30FEStpiC in en je krijgt maar liefst 30% korting!