Events26.07.2012

Theater, maar dan met je mobieltje


Waar je normaal in het theater verzocht wordt je mobieltje uit te zetten, vraagt theatermaker Lotte van van den Berg je juist ‘m van tevoren even helemaal op te laden. Want bij haar nieuwe voorstelling Pleinvrees ga je’m nodig hebben. Aankomende vrijdag en zaterdag vinden de eerste grote publieke try-outs plaats in Utrecht, op het Neude en op de Plantage. Ik denk met haar mee over techniek, social media en co-creatie en het lijkt mij interessant om Dutch Cowboys lezend Nederland voor deze try-outs uit te nodigen. Want na Utrecht gaat Pleinvrees via een aantal steden naar onder andere Times Square New York en willen we graag laten zien wat innovatief Nederland in haar mars heeft. Kortom: helpt u ons en de natie even mee? Alles wat we van jullie leren, zal ik uitwerken in een blogpost en dat zou wel’ns interessant kunnen zijn – ook voor niet-theatermakers.

  • Heb je niets met theater? No problem. Dat had ik tot een jaar terug ook niet 😉 Bovendien doen we wat mij betreft achteraf een borrel.
  • Geen geld voor theater? No problem. ’t Is gratis. Ook na de première.
  • Geen tijd vrijdag of zaterdag? No problem. We spelen ook try-outs in Leeuwarden, Arnhem, Maastricht, Almere en Leiden. Pleinvrees gaat op 17 augustus op Noorderzon, Groningen in première.

Hoe dan ook: meld je hier even aan als je van plan bent te komen. Dan krijg je van ons de broodnodige instructies en een inbelcode.

theater-maar-dan-met-je-mobieltje.jpg
theater-maar-dan-met-je-mobieltje.jpg

De wereld verandert en dus de theaterwereld ook. Tien jaar terug maakte je een voorstelling, speelde je in een schouwburg, zat je zaal vol, was je publiek geraakt en kwamen ze een volgende maal terug. Tegenwoordig is dat anders. Er is veel keus. Zelfs in een stadje als Groningen of Arnhem kun je het hele jaar door naar high art voorstellingen om over films en exposities nog maar niet te spreken. Bovendien wordt de mens van tegenwoordig niet persé blij van twee uur in het pluche zitten. Het resultaat: lege zalen en bezuinigingen, een streng ingrijpen van de staatssecretaris, nog meer bezuinigingen en een noodzaak tot radicale herdefiniëring. Vanuit het Noord Nederlands Toneel ben ik uitgeleend aan OMSK – Lotte van den Berg een klein gezelschap dat nogal vernieuwend theater maakt. En samen met Lotte maak ik Pleinvrees – en da’s kort gezegd één groot experiment. We proberen een andere doelgroep aan te boren dan die anderhalf procent naar theater gaat. We proberen een band met ze op te bouwen, zodat we ook bij volgende projecten met ze verder kunnen. We proberen kosten te minimaliseren. We werken aan nieuwe verdienmodellen. We gebruiken techniek die in theaterland nog nauwelijks wordt gebruikt. Kortom: we zagen er flink aan stoelpoten op los en spijkeren er een mooi nieuw bankje van.

Wat is er voor Dutch Cowboys lezers en lezeressen mogelijk interessant aan Pleinvrees? / Waar willen we jullie graag over mee laten denken?

  • Onze voorstelling is lean en low cost door gebruik van mobiele telefoons. Marien Jongewaard, onze acteur, stapt in de trein naar Maastricht. Stapt uit. Koppelt zijn microfoon aan zijn iPhone en speelt. Geen geluidsversterking. Geen lichtontwerp. Geen decor. Niets. Alleen een acteur op een plein en een publiek dat met eigen mobiele telefoon inbelt en zo de voorstelling meemaakt. Aan de achterkant hangt een teleconferencing platform van Arkadin. That’s it. Al heeft Lotte inmiddels ook een muzikante met een contrabas toegevoegd en moeten er inmiddels dus twee treinkaartjes worden gekocht 😉
  • Onze voorstelling is onafhankelijk van kassa’s van schouwburgen en festivals. Promotie doen we zelf via onze fans en ter plekke door voorgesprekken te voeren met mensen rondom het plein waar we spelen. Er is nauwelijks een drempel om naar de voorstelling te komen, want het is gratis – althans waardering achteraf. Je meldt je aan via onze site, ontvangt instructies en je inbelcode, bezoekt de voorstelling en geeft. In de hoge hoed of via de oh so simpele maar rake site doneermeer.nl. Door de laagdrempeligheid en de andere promotiekanalen verwachten we ook nog’ns andere doelgroepen aan te boren. Jonger, hipper. Meer dan die anderhalf procent van Nederland dat normaal gesproken naar theater gaat. Overigens spelen we wel op festivals en helpen Schouwburgen en festivals ons bij de promotie.
  • Onze voorstelling begint eerder en duurt langer en iedereen haalt er meer uit door co-creatie. We proberen het contact met ons publiek te verlengen en te verintensiveren door ze vooraf en achteraf online en offline bij de voorstelling te betrekken. We bespelen niet alleen de ‘binnenzaal’, maar ook de ‘voorzaal’, de ‘buitenzaal’ en de ‘nazaal’. We vragen ze mee te zoeken naar geschikte plekken om te spelen. We betrekken ze bij het afmaken van de voorstelling door ze te vragen te helpen bij het uitnodigen van mensen, die wellicht ook graag zouden komen. En voor alsnog lijkt de kracht van co-creatie ook hier te werken. We gebruiken onze Facebook page om het contact online met onze crowd te onderhouden.

Gebruiken we volgens jullie de juiste tools? Wat doen we onhandig? Hebben jullie tips voor ons? En natuurlijk zijn we erg benieuwd wat jullie van de voorstelling vinden, want daar is het ons uiteindelijk om te doen. Dat snap je.

Verder over de voorstelling
We maken Pleinvrees als reactie op de afbraak van het sociale stelsel, vanuit de behoefte je daar individueel en als gemeenschap over uit te spreken. Pleinvrees wordt gespeeld in de open lucht, op een groot plein, in het midden van de stad. Er is geen decor, geen lichtontwerp, geen geluidsversterking, geen tribune. Pleinvrees is een gebeurtenis, een bijzondere ontmoeting tussen mensen, een theaterbeleving die op niets lijkt wat je tot nu zag. Toeschouwers volgen via hun mobiele telefoon en van op afstand een man die in zichzelf lijkt te praten, tot ze direct door hem worden aangesproken en hij hen betrekt in zijn eenzame protest, zijn oproep aan de samenleving.

Speeldata – alle dagen 17.00 uur
We spelen op 27 en 28 juli in Utrecht op het Neude en de Plantage, op 2 augustus in Leeuwarden op het Waagplein, op 3 in Arnhem op het Johnny van Doornplein, 4 in Maastricht op de Maasboulevard, 10 in Almere op het Stationsplein en 11 augustus Leiden op het Bevrijdingsplein. En oh: we spelen 20, 21 en 22 september naast Times Square NY 😉

Vragen? Opmerkingen? Tips? Graag!

Ritzo ten Cate

Loop m'n nieuwsgierigheid achterna, blog en geef er lezingen over. Wroet in de samenleving om't leuker, blijer mooier en beter te maken. @gewoonkoffie en @SocialLabs050.

...

Verder lezen over Co Creatie

Wij hebben het vaccin tegen eenzaamheid bedacht

In de rubriek ‘Beter goed bedacht dan slecht gejat’ deelt Jeroen van Veen, oprichter van creatief bureau Truestory, zijn beste ideeën met de wereld. Waarom? Omdat een waardevol idee, waar niks mee gebeurt, waardeloo...

Marketing15.06.2020

Wij hebben het vaccin tegen eenzaamheid bedacht

Generatie X & Y over de toekomst van beurzen en evenementen

Transparantie, eerlijke informatie en gevoel van exclusiviteit. Of toch liever co-creatie, guided tours en kennis delen. Beurzen en evenementen zijn volop in ontwikkeling. De Amsterdam RAI onderzocht de wensen en behoeft...

Events22.04.2013

Generatie X & Y over de toekomst van beurzen en evenementen

Factor 13: “Een gelijkwaardige samenwerking tussen merk en klant is essentieel”

'Content is king' is een uitdrukking die we veelvuldig voorbij horen komen, veelal gevolgd door bijvoeglijke naamwoorden zoals boeiend, grappig, uitlokkend of interactief. Tijdens Factor13, een event georganiseerd door F...

Marketing25.02.2013

Factor 13: “Een gelijkwaardige samenwerking tussen merk en klant is essentieel”

McMood wint eerste co-creatie campagne van McDonald’s

De McMood burger van James Zeelenberg uit Utrecht is de winnende burger van de eerste en tevens zeer succesvolle co-creatiecampagne van McDonald’s Nederland. Martijn Krabbé, jurylid en presentator van de finale, maakt...

Online18.09.2012

McMood wint eerste co-creatie campagne van McDonald’s

Redesignme lanceert community research tool

Na meer dan 8 maanden ontwikkeling lanceerde Redesignme afgelopen week een nieuwe tool ontwikkeld voor het houden van online marktonderzoek door bedrijven en bureaus. De tool heet Ideations2 en bundelt 5 jaar ervaring op...

Online12.05.2012

Redesignme lanceert community research tool

Redesignme introduceert partnerprogramma

Vandaag heeft Redesignme haar partnerprogramma gelanceerd. In 4 jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot een belangrijke speler in het bedenken en ontwikkelen van tools voor crowdsourcing, co-creatie en community onderzo...

Online14.10.2011

Redesignme introduceert partnerprogramma