Events15.06.2012

Verslag van Google Engage 2012


verslag-van-google-engage-2012.jpg
verslag-van-google-engage-2012.jpg

Dinsdag 12 juni organiseerde Google het Google Engage evenement. Een informatieve dag met sprekers in de Westergasfabriek in Amsterdam. Ematters was aanwezig in de vorm van Jeffrey Bleijendaal en ondergetekende om ons te laten informeren door twee externe sprekers over Online Advertising, Business in het algemeen en over Web Analytics. Hierbij een verslag van een leuke en informatieve dag.

Het eerste gedeelte van de dag had een focus op Online Advertising & Business in het algemeen en werd gegeven door David Booth. Deze toonaangevende spreker was vorig jaar door de bezoekers beoordeeld met een 9.6. Hierdoor waren de verwachtingen hooggespannen. Dit heeft hij dubbel en dwars waargemaakt. Hij begon zijn verhaal met een aantal belangrijke, ‘nieuwe’ Google Adwords ontwikkelingen. Wat is belangrijk, wat is nieuw en wat is interessant voor de adverteerder? De volgende belangrijke zaken kwamen aan bod:

  • Display conversion optimizer: vanaf 15 conversies per maand is het vanaf nu mogelijk om conversion optimizer in te stellen voor display campagnes. Wel werd aangeraden om dit pas toe te passen bij meer dan 100 conversies per maand. Met display conversion optimizer analyseert Google welke advertenties op welke momenten werken om zo het optimale uit je advertentie te halen.
  • Wijziging in mobiele targetting: het is vanaf nu mogelijk om de targetting verder op te splitsen. Het was mogelijk om het besturingssysteem iOS te targetten, maar nu is het mogelijk om bijvoorbeeld de Ipad2, een Acer product of Vodafone of KPN gebruikers te targetten.
  • Mobile add extension: direct onder je advertentie is een download button beschikbaar voor een Apple of Android app, waardoor deze direct gedownload kan worden.

Na deze Google Adwords-update ging David verder over Website Optimization. Het is vanaf nu mogelijk om op een eenvoudige manier A/B/C tests uit te voeren via Google Analytics. Deze nieuwe functionaliteit is in Google Analytics te vinden onder Inhoud en dan onder de tab Experimenten.

Het laatste onderdeel van de presentatie ging over het ontwerpen van een pagina voor conversies. Hij gaf verschillende voorbeelden van designs die voor zijn klanten zeer goed gewerkt hebben. Zo werkt bijvoorbeeld een plaatje met mensen zeer goed, vooral als de ogen gericht zijn op een conversiepunt. Na dit laatste onderdeel was het tijd voor de lunch.

Na een heerlijke lunch was het tijd voor de 2e spreker van de dag Stéphane Hamel die een aantal punten op de agenda had staan over Web Analytics. Ook hier waren de verwachtingen hooggespannen, maar deze werden minder waargemaakt.

Het eerste onderdeel waar Stéphane het over had, was het begrijpen en meten van verschillende mediabronnen. Ook werd verteld over multi-channel funnels die zichtbaar zijn in Google Analytics. Hierbij is in één overzicht duidelijk zichtbaar welke mediakanalen bezoekers gebruikt hebben alvorens ze tot een conversie gekomen zijn.

Vervolgens ging Stéphane het hebben over remarketing. Simpel gezegd het terughalen van verloren bezoekers en deze alsnog omzetten naar conversies. Het is hierin belangrijk dat er meerdere banners met verschillende formaten gemaakt worden om bezoekers op alle mogelijke websites te volgen en een relevante banner te tonen om deze vervolgens over te halen terug te komen naar de website en alsnog te converteren..

De gehele presentaties zijn (binnenkort) online te bekijken op: https://plus.google.com/u/0/101893427673294739246/posts

Al met al was het een zeer geslaagde dag waarin vooral enkele nieuwe AdWords features mijn aandacht hebben getrokken, maar vooral ook de websiteoptimalisatie voor conversies. Daarnaast begint het tot me door te dringen dat Google+ steeds belangrijker gaat worden, waardoor dit sterk in de gaten gehouden moet worden.

Dit artikel is geschreven door Nils Sickman. Nils Sickman is SEM-specialist bij Ematters.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

...

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Verder lezen over Google

Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024

Google onthult vast welke films en series het goed deden op Google TV dit jaar. Ideaal als je op zoek bent naar inspiratie voor series en films om te kijken.

Entertainment22.11.2024

Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels