15.06.2012
Events

Verslag van Google Engage 2012

By: Jeffrey Bleijendaal

BlogEvents
verslag-van-google-engage-2012.jpg
verslag-van-google-engage-2012.jpg

Dinsdag 12 juni organiseerde Google het Google Engage evenement. Een informatieve dag met sprekers in de Westergasfabriek in Amsterdam. Ematters was aanwezig in de vorm van Jeffrey Bleijendaal en ondergetekende om ons te laten informeren door twee externe sprekers over Online Advertising, Business in het algemeen en over Web Analytics. Hierbij een verslag van een leuke en informatieve dag.

Het eerste gedeelte van de dag had een focus op Online Advertising & Business in het algemeen en werd gegeven door David Booth. Deze toonaangevende spreker was vorig jaar door de bezoekers beoordeeld met een 9.6. Hierdoor waren de verwachtingen hooggespannen. Dit heeft hij dubbel en dwars waargemaakt. Hij begon zijn verhaal met een aantal belangrijke, ‘nieuwe’ Google Adwords ontwikkelingen. Wat is belangrijk, wat is nieuw en wat is interessant voor de adverteerder? De volgende belangrijke zaken kwamen aan bod:

  • Display conversion optimizer: vanaf 15 conversies per maand is het vanaf nu mogelijk om conversion optimizer in te stellen voor display campagnes. Wel werd aangeraden om dit pas toe te passen bij meer dan 100 conversies per maand. Met display conversion optimizer analyseert Google welke advertenties op welke momenten werken om zo het optimale uit je advertentie te halen.
  • Wijziging in mobiele targetting: het is vanaf nu mogelijk om de targetting verder op te splitsen. Het was mogelijk om het besturingssysteem iOS te targetten, maar nu is het mogelijk om bijvoorbeeld de Ipad2, een Acer product of Vodafone of KPN gebruikers te targetten.
  • Mobile add extension: direct onder je advertentie is een download button beschikbaar voor een Apple of Android app, waardoor deze direct gedownload kan worden.

Na deze Google Adwords-update ging David verder over Website Optimization. Het is vanaf nu mogelijk om op een eenvoudige manier A/B/C tests uit te voeren via Google Analytics. Deze nieuwe functionaliteit is in Google Analytics te vinden onder Inhoud en dan onder de tab Experimenten.

Het laatste onderdeel van de presentatie ging over het ontwerpen van een pagina voor conversies. Hij gaf verschillende voorbeelden van designs die voor zijn klanten zeer goed gewerkt hebben. Zo werkt bijvoorbeeld een plaatje met mensen zeer goed, vooral als de ogen gericht zijn op een conversiepunt. Na dit laatste onderdeel was het tijd voor de lunch.

Na een heerlijke lunch was het tijd voor de 2e spreker van de dag Stéphane Hamel die een aantal punten op de agenda had staan over Web Analytics. Ook hier waren de verwachtingen hooggespannen, maar deze werden minder waargemaakt.

Het eerste onderdeel waar Stéphane het over had, was het begrijpen en meten van verschillende mediabronnen. Ook werd verteld over multi-channel funnels die zichtbaar zijn in Google Analytics. Hierbij is in één overzicht duidelijk zichtbaar welke mediakanalen bezoekers gebruikt hebben alvorens ze tot een conversie gekomen zijn.

Vervolgens ging Stéphane het hebben over remarketing. Simpel gezegd het terughalen van verloren bezoekers en deze alsnog omzetten naar conversies. Het is hierin belangrijk dat er meerdere banners met verschillende formaten gemaakt worden om bezoekers op alle mogelijke websites te volgen en een relevante banner te tonen om deze vervolgens over te halen terug te komen naar de website en alsnog te converteren..

De gehele presentaties zijn (binnenkort) online te bekijken op: https://plus.google.com/u/0/101893427673294739246/posts

Al met al was het een zeer geslaagde dag waarin vooral enkele nieuwe AdWords features mijn aandacht hebben getrokken, maar vooral ook de websiteoptimalisatie voor conversies. Daarnaast begint het tot me door te dringen dat Google+ steeds belangrijker gaat worden, waardoor dit sterk in de gaten gehouden moet worden.

Dit artikel is geschreven door Nils Sickman. Nils Sickman is SEM-specialist bij Ematters.

Share this post