Events15.06.2012

Verslag van Google Engage 2012


verslag-van-google-engage-2012.jpg
verslag-van-google-engage-2012.jpg

Dinsdag 12 juni organiseerde Google het Google Engage evenement. Een informatieve dag met sprekers in de Westergasfabriek in Amsterdam. Ematters was aanwezig in de vorm van Jeffrey Bleijendaal en ondergetekende om ons te laten informeren door twee externe sprekers over Online Advertising, Business in het algemeen en over Web Analytics. Hierbij een verslag van een leuke en informatieve dag.

Het eerste gedeelte van de dag had een focus op Online Advertising & Business in het algemeen en werd gegeven door David Booth. Deze toonaangevende spreker was vorig jaar door de bezoekers beoordeeld met een 9.6. Hierdoor waren de verwachtingen hooggespannen. Dit heeft hij dubbel en dwars waargemaakt. Hij begon zijn verhaal met een aantal belangrijke, ‘nieuwe’ Google Adwords ontwikkelingen. Wat is belangrijk, wat is nieuw en wat is interessant voor de adverteerder? De volgende belangrijke zaken kwamen aan bod:

  • Display conversion optimizer: vanaf 15 conversies per maand is het vanaf nu mogelijk om conversion optimizer in te stellen voor display campagnes. Wel werd aangeraden om dit pas toe te passen bij meer dan 100 conversies per maand. Met display conversion optimizer analyseert Google welke advertenties op welke momenten werken om zo het optimale uit je advertentie te halen.
  • Wijziging in mobiele targetting: het is vanaf nu mogelijk om de targetting verder op te splitsen. Het was mogelijk om het besturingssysteem iOS te targetten, maar nu is het mogelijk om bijvoorbeeld de Ipad2, een Acer product of Vodafone of KPN gebruikers te targetten.
  • Mobile add extension: direct onder je advertentie is een download button beschikbaar voor een Apple of Android app, waardoor deze direct gedownload kan worden.

Na deze Google Adwords-update ging David verder over Website Optimization. Het is vanaf nu mogelijk om op een eenvoudige manier A/B/C tests uit te voeren via Google Analytics. Deze nieuwe functionaliteit is in Google Analytics te vinden onder Inhoud en dan onder de tab Experimenten.

Het laatste onderdeel van de presentatie ging over het ontwerpen van een pagina voor conversies. Hij gaf verschillende voorbeelden van designs die voor zijn klanten zeer goed gewerkt hebben. Zo werkt bijvoorbeeld een plaatje met mensen zeer goed, vooral als de ogen gericht zijn op een conversiepunt. Na dit laatste onderdeel was het tijd voor de lunch.

Na een heerlijke lunch was het tijd voor de 2e spreker van de dag Stéphane Hamel die een aantal punten op de agenda had staan over Web Analytics. Ook hier waren de verwachtingen hooggespannen, maar deze werden minder waargemaakt.

Het eerste onderdeel waar Stéphane het over had, was het begrijpen en meten van verschillende mediabronnen. Ook werd verteld over multi-channel funnels die zichtbaar zijn in Google Analytics. Hierbij is in één overzicht duidelijk zichtbaar welke mediakanalen bezoekers gebruikt hebben alvorens ze tot een conversie gekomen zijn.

Vervolgens ging Stéphane het hebben over remarketing. Simpel gezegd het terughalen van verloren bezoekers en deze alsnog omzetten naar conversies. Het is hierin belangrijk dat er meerdere banners met verschillende formaten gemaakt worden om bezoekers op alle mogelijke websites te volgen en een relevante banner te tonen om deze vervolgens over te halen terug te komen naar de website en alsnog te converteren..

De gehele presentaties zijn (binnenkort) online te bekijken op: https://plus.google.com/u/0/101893427673294739246/posts

Al met al was het een zeer geslaagde dag waarin vooral enkele nieuwe AdWords features mijn aandacht hebben getrokken, maar vooral ook de websiteoptimalisatie voor conversies. Daarnaast begint het tot me door te dringen dat Google+ steeds belangrijker gaat worden, waardoor dit sterk in de gaten gehouden moet worden.

Dit artikel is geschreven door Nils Sickman. Nils Sickman is SEM-specialist bij Ematters.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Verder lezen over Google

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

Het is een eeuwenoud cliché dat je goed moet slapen, maar net als dat beweging essentieel is, is slaap dat absoluut ook.

Nieuws24.07.2024

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

Wat zou jij doen als Google je twee keer zoveel wilde betalen voor je bedrijf als het op dit moment wordt gewaardeerd? Als je Wiz bent, zeg je nee.

Cybercrime23.07.2024

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?