Events29.05.2012

Jeroen van Erp over Creativity Now, creativiteit en Fabrique


jeroen-van-erp-over-creativity-now-creat.jpg
jeroen-van-erp-over-creativity-now-creat.jpg

Op 7 juni 2012 staat het congres ‘Creativity Now 2012, Connect and Collaborate’ op het programma, het belicht de ontwikkeling van en de samenwerking binnen en met de creatieve industrie in de verschillende wereldsteden. 

Onder alle eerder genoemde aanwezigen zit ook Jeroen van Erp, mede-oprichter en creatief directeur van het multidisciplinaire ontwerpbureau Fabrique. Hij vertelt hieronder kort wat over CreativityNow, over creativiteit en Fabrique.

CreativityNow: “Op Creativity Now in Haarlem op 7 juni ga ik het hebben over het hoe en waarom van intensief samenwerken met klanten. Veel creatieven zijn in de creatieve industrie terechtgekomen vanwege persoonlijke drijfveren. Ze zijn in die mate over een kam te scheren, dat ze hun vak allemaal met veel liefde uitvoeren. Hier zit meestal de crux, omdat de denkbeelden en creativiteit meestal niet stroken met de wensen van de bozen buitenwereld. Op Creativity Now ga ik het hebben over hoe je tot een match kunt komen, zeker nu de markt van vraag en aanbod aan sterke veranderingen onderhevig is: de culturele sector is onder druk al bijna helemaal weggevallen als opdrachtgever en ook de bestedingen bij de overheid worden veel minder. De opdrachtnemer moet goed om zich heen kijken, want aan de andere kant van het spectrum zijn het ook de opdrachtgevers die steeds meer op zoek zijn naar designers.

Creativiteit: “Creativiteit is niet doen wat ik zelf leuk vind. Met autonome creativiteit schiet je in dit vakgebied niets op. Dan krijg je ‘just another logo’ of ‘just another service’. Creativiteit is voor mij dat je relevante en innovatieve oplossingen zoekt voor de mensen om me heen. Ik zoek daarom ook creatieve mensen die autonoom kunnen denken en die vanuit dat denken de beste oplossing voor de klant denken te hebben gevonden. En daarbij moet je bedenken dat elke oplossing goed en effectief kan zijn. Dé oplossing bestaat niet.

Fabrique: “Het gaat heel erg goed met Fabrique. We hebben onlangs onze derde vestiging geopend in Rotterdam. Deze vestiging bestaat naast onze reeds bestaande kantoren in Amsterdam en Delft. Het zijn alle drie redelijk zelfstandige kantoren, waar grote autonomiteit is, maar waar de verschillende Fabrique-aspecten en kwaliteitseisen wel gewaarborgd zijn. Groei an sich is nooit perse een doelstelling van Fabrique geweest, echter willen wij wel inhoudelijk meegroeien met de markt. We merken namelijk dat er een hoop is veranderd. Er is een grote verschuiving naar online ontwikkelingen. Bovendien is het zo dat de opdrachtgever steeds slimmer en meer ervaren wordt. Niet alleen analytisch, maar ook in creatief vermogen. En dat is prima, want het zijn natuurlijk geen zaken waar de creatieve industrie een alleenrecht op heeft. We schurken daarom dichter tegen de klant aan, terwijl de traditionele ontwerper die ontwikkeling juist doodeng vindt. Dat is wellicht de voornaamste boodschap die ik op Creativity Now wil overdragen.

...

Verder lezen over Creativiteit

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar YouTube gaat nu meerdere thumbnails per video testen. Het is een optie voor creators om zo meer kijkers te trekken.

Video12.06.2024

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

​5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen

OpenAI heeft met Sora heel interessante AI gelanceerd, hoewel het nog niet voor iedereen beschikbaar is. OpenAI heeft het wel aan verschillende visuele artiesten en filmmakers gegeven om hun ding te doen. En hun ding ded...

Online26.03.2024

​5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam

Teken je altijd gekke poppetjes tijdens het bellen? Of steek je heel veel tijd in je tekeningen, maar dan vooral omdat ze heel groot zijn? Wat je stijl ook is, Red Bull zoekt je. Het WK doodlen strijkt dit jaar neer in A...

Events10.02.2023

Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam

Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI

We hebben allemaal veel plezier met de algoritmes van apps als Lensa en Dall-E, die nieuwe ‘foto’s’ en kunstwerken maakt geheel op basis van een paar woorden of een paar selfies. Indrukwekkend, maar niet iedereen i...

Technology26.12.2022

Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI

​6 AI-websites om je leven en werk veel makkelijker te maken

Heb je een foto van slechte kwaliteit die je verbeterd wil zien? Heb je iets in je handen maar geen idee hoe het heet? Wat jij niet weet, dat weet kunstmatige intelligentie wel. Nadat we vorige week al een heel fijne ses...

Online15.08.2022

​6 AI-websites om je leven en werk veel makkelijker te maken

​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken

Een moodboard maken doe je meestal fysiek op papier, maar Pinterest introduceert nu een app waarmee je dat kunt digitaliseren. De app heet Shuffles en is op dit moment alleen op iOS beschikbaar op uitnodiging.

Social Media02.08.2022

​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken