Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Too much of a good thing, is still too much. Zou dat ook voor TEDx gelden? TEDx is een zeer succesvolle spinoff van TED. Deze maand vond in Qatar de eerste grote TEDx summit plaats. Ruim 700 licentiehouders (!) uit zo’n 100 verschillende landen waren uitgenodigd om naar Doha te komen om via workshops, plenaire sessies en etentjes te praten over de toekomst en de visie van TEDx. En dat is denk ik een goed idee, want het aantal TEDx evenementen groeit explosief. De ‘x’ lijkt inderdaad ook te staan voor ‘vermenigvulding’. Maar hoe goed ben je dan nog in staat om de kwaliteit en het speciale TED-gevoel vast te houden?
Voor wie het nog niet helemaal weet: TED is een non-profit organisatie gewijd aan ideas worth spreading. Begonnen als een vierdaagse conferentie in Californië 26 jaar geleden, is TED uitgegroeid tot een fenomeen dat wereldveranderende ideeën ondersteunt met meerdere initiatieven.
In de geest van ‘ideas worth spreading’ is TEDx een spinoff, een programma van lokale, zelfstandige evenementen die mensen samenbrengen om een TED-achtige ervaring te delen. Op een TEDx evenement, worden TEDTalks video’s en live presentaties gecombineerd om een diepgaande discussie en verbinding tot stand te brengen. Deze lokale, zelfstandige evenementen dragen de merknaam TEDx, waarbij de x staat voor ‘onafhankelijk georganiseerd’. De TED-conferentie geeft algemene richtlijnen voor het TEDx programma, maar de individuele TEDx evenementen zijn zelfstandig (onder voorbehoud van bepaalde regels en voorschriften).
TEDx is voor velen synoniem met kwaliteit, een schat aan kennis en bijzondere en inspirerende presentaties. In Nederland was TEDxAmsterdam de eerste. Inmiddels volgden plaatsen als Delft, Utrecht en Haarlem en komen er steeds meer specialistische versies. Het lijstje Nederlandse TEDx events wordt steeds langer.
TEDxBinnenhof en TEDxWageningen
Op 25 juni biedt TEDxBinnenhof onder de naam “Catwalk of Innovation” een overzicht van maatschappelijke innovaties in Nederland. Speciaal op het Binnenhof om daar de politiek en de samenleving te laten zien wat er leeft in de garages, op zolders en in universiteitslaboratoria.
En op 30 mei is de eerste TEDxWageningen. Onder de noemer The Emergence of Now, zal het zich hier gaan om duurzaamheid, bio-gebaseerde economie en het elimineren van het begrip afval. In lijn derhalve met datgene waar Wageningen sterk in is.
Inhoudelijk klopt het dus wel, maar kunnen alle events de kwaliteit vasthouden?
Chris Monaghan, curator van TEDxWageningen denkt van wel. “De organisatie geeft nog steeds maar beperkt nieuwe licenties uit, en kijkt ook heel goed naar het resultaat. Die licenties zijn gekoppeld aan personen, en als de kwaliteit onvoldoende is, dan zal zo’n persoon geen nieuwe licentie krijgen. Kwaliteit zit hem natuurlijk voor een deel in de geweldige presentaties, en daar hebben we dus ook op geselecteerd, maar het belangrijkste van TED en TEDx is toch ‘ideas worth spreading’. En zolang er genoeg ideeën zijn die het echt waard zijn verspreid te worden, kunnen er nog prima nieuwe TEDx bijkomen.”