Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Vandaag (woensdag 21 maart) was de eerste dag van het jaarlijkse Google Analytics User Conference (GAUC). Dit evenement wordt voor de 3e keer gehouden en het is de eerste keer dat het over 2 dagen verdeeld is. Vandaag was de zogenaamde “Conference Day” met (internationale) sprekers in de vorm van keynotes en daar tussendoor zelf te kiezen sprekerssessies van Google Analytics partners.
Deze eerste “Conference Day” is een interessante dag gebleken met vooral interessante inzichten in waar Google Analytics naar toe gaat. Denk hierbij aan nieuwe features, maar ook het feit dat Google Analytics het plan heeft een grote shift te maken waarbij de focus wordt verplaatst van bezoek (sessies) naar bezoekers (klanten).
De dag begon met een keynote over de nieuwe feature van Google Analytics m.b.t. Social Media. Google heeft deze feature 20 maart gelanceerd en gedurende de presentatie gaf de spreker inzicht in de mogelijkheden. Ik kan hier alles puntsgewijs opvoeren, maar ik adviseer je zelf te kijken in Google Analytics en de rapportages door te lopen. Ook het officiële artikel op het Google Analytics weblog geeft je voldoende info. In elk geval interessant om te zien welke inzichten de nieuwe rapportages geven. Tevens nog een uitdaging voor Google om de sociale activiteiten (like, +1, etc.) op de website ‘automatisch’ bij te houden i.p.v. de huidige manier waarin specifieke code moet worden toegevoegd bij de sociale buttons.
Aan het woord kwam ook Paul Muret. Nu al lange tijd werkzaam bij Google, maar toch het meest bekend als de oprichter van Urchin; de basis van Google Analytics. Muret gaf inzicht in enkele productupdates:
- Social reports (zie hierboven)
- Attribution modelling: Dit is een toevoeging op de conversie-attributie rapporten, die voorlopig eerst beschikbaar worden gemaakt voor Premium Users van Google Analytics. Hiermee kunnen waarden/percentages worden gehangen aan de kanalen die bijdragen aan de uiteindelijke conversie. Google heeft hiervoor 5 modellen voorgedefinieerd. Bijv. last-click counts, first-click counts, etc. Echter is er ook een ‘custom model builder’ waarmee de gebruiker diepgaand een eigen attributiemodel kan definiëren.
- Flow Visualisatie: hierin een update, want ook Events (gebeurtenissen) zijn hierin nu opgenomen en het is mogelijk om verschillende databereiken met elkaar te vergelijken.
- Realtime Reporting: is ook uitgebreid met nieuwe features, zoals de ‘drilldown’ die nu mogelijk is om dieper in de realtime reporting te duiken. Erg gaaf is ook dat conversies nu realtime zullen worden gerapporteerd!
- Tevens heeft Google gehoor gegeven aan de gebruikers en de mogelijkheid om PDF’s te exporteren weer beschikbaar te maken.
Muret geeft aan dat Google continue bezig zal blijven met het verbeteren van de huidige rapporten en features en ook het ontwikkelen van nieuwe features.
De laatste spreker van de dag was ook een Google-medewerker en hij ging in op “Customer Centric Analytics Platform”. Dit is een ontwikkeling die gaande is binnen Google Analytics waarbij er een grote verandering gaat plaatsvinden in de manier van ’tracking’. Het is namelijk de bedoeling de huidige situatie van “user side” tracking aan te passen naar “server side” tracking. Dit moet ervoor zorgen dat de afhankelijkheid van cookies zal worden beperkt en ook de meer complexe tracking eenvoudiger worden gemaakt. Bijvoorbeeld het tracken over verschillende domeinnamen, verschillende devices, etc. Google zegt reeds een werkend model te hebben bij YouTube, maar is toch ook zelf nog niet zeker of deze ontwikkeling positief is voor de gebruiker. Er wordt namelijk heel specifiek feedback gevraagd aan de toehoorders wat zij ervan vinden. Er wordt positief, maar ook sceptisch gereageerd. Het grootste probleem is namelijk dat Google vooral wil gaan werken met unieke ID’s vanuit de klant (Google Analytics gebruiker). Dit is mogelijk wanneer deze gebruik maakt van bijvoorbeeld een loginonderdeel op de website. Dat unieke ID kan gebruikt worden in de nieuwe vorm van tracking.
Laat mij voorop stellen dat ik geen technicus ben en het bovenstaande zo goed mogelijk heb proberen te verwoorden. Zijn er lezers die hier meer of aanvullende info over hebben dan wil ik je vragen deze in de comments te plaatsen. Dank!
Al met al een geslaagde eerste dag waarin vooral enkele nieuwe features mijn aandacht hebben getrokken. Morgen de “Training Day” waarin de deelnemers in de vorm van workshops de Google Analytics kennis kunnen vergroten.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024