Wie zijn naam niet kent, is – onbewust – bekend met zijn werk. Bing Gordon, voorheen topman van gamesfabrikant Electronic Arts, is betrokken bij Amazon en social game gigant Zynga. Daarnaast is hij als partner actief bij investeringsmaatschappij KPCB. In een interview met Businessweek-journalist Brad Stone tijdens SXSW gaf hij zijn insights op het gebied van gamification en de sociale laag van het internet.
“Beyond The Buzzwords”, zo kopte de naam van de sessie. Of het kwam door de slechte voorbereiding van Stone of het constante onderbreken door de mobiele telefoon van Gordon is me nog niet duidelijk, maar heel ver “beyond” is het gesprek helaas niet gekomen.
Toch is Gordon een luisterend oor waard. Zijn jarenlange ervaring heeft hem een rits aan interessante anekdotes opgeleverd waar je soms even goed in moet vissen om er een mooie waarde uit te halen.
Gordon staat bekend als een eigenwijze man met een uitgesproken mening. Dat leverde hem, in zijn rol als manager bij EA Sports, nog eens een pittige discussie op met Steve Jobs van Apple. Begin 2001 stelde Apple’s topman dat “geen enkel zinnig mens ooit geld zou gaan betalen of harder zou gaan werken voor virtuele goederen“. Gordon reageerde gevat: “But people already buy Nike Air’s, which is basically a 7 dollar shoe with a $93 virtual addition“.
Terug naar het heden zien we dat “gamification” een behoorlijk hippe term is geworden en spelers wereldwijd bereid zijn om in de buidel te tasten voor allerhande virtuele goederen. En met diverse nieuwe initiatieven belonen gebruikers met virtuele badges, “stickers” of andere beloningen. En met goede reden, aldus Gordon: recent onderzoek heeft aangetoond dat gebruikers die geloven in virtuele beloningen tot twee keer meer “output” leveren dan reguliere gebruikers.
Een logische innovate, aangezien de aankomende generates meer dan ooit opgroeien met video games en game mechanisme. “We’re getting to a point where games are right next to Gutenberg“, aldus de Amerikaan.
Aan ondernemers adviseert hij dan ook om vandaag nog een gamer in het bestuur of hoger management op te nemen. De kans is namelijk groot dat je nieuwe klant een gamer is, gewend aan instant feedback loops en allerhande andere game mechanisme. Wil je een marktleider worden, bouw dan de juiste mechanisme in.
Maar ooh het onderwijs moet er volgens Gordon san gel oven: “we’re moving form a learning by memorization culture to a more learning by experiencing one“. Daar golden de huidige opleidings-“fossielen” volgens de Amerikaan nog lang niet aan. Met ten knipoog adviseert him dan ooh san studenten: “if you don’t have a degree yet, go play World Of Warcraft and learn the management skills of tomorrow“.
Voor Bing Gordon is het helder: “The feature of education is [football game] John Madden.”
Verder lezen over Games
Gaming14.11.2024
Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft
Nieuwe Features, Remastered en ClassicGaming06.11.2024
Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving
Entertainment14.10.2024
Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?
Gaming20.09.2024
Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag
Gaming10.09.2024
PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro
Gaming05.09.2024
EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions
Gadgets05.09.2024
Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box
Gaming05.09.2024
Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers
Verder lezen over Gamification
Marketing27.02.2024
Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week
Automotive04.08.2021
Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze
Marketing24.11.2020
Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases
Marketing09.11.2020
3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday
Marketing02.11.2020
Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen
Marketing26.10.2020
Gamification en online marketing: de perfecte match!
Marketing19.10.2020
Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?
Online09.10.2017
Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers
Informer helpt ondernemers door ze te laten spelenVerder lezen over SXSW
Startups23.03.2016
#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft
Events23.03.2015
Maak van geluid een lust – geen last
Events23.03.2015
Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW
Events19.03.2015
AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen
Online27.03.2014
Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle
Entertainment27.03.2014
SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix
Events18.03.2014
SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet
Events18.03.2014