Events13.12.2011

Emerce Connect – Live verslag


emerce-connect-live-verslag.jpg
emerce-connect-live-verslag.jpg

Vandaag wordt het het eerste Emerce Connect event gehouden in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Ematters is Gold Sponsor en daarom de hele dag aanwezig bij het event. In deze blog de hele dag door de samenvattingen van een groot aantal van de sprekers.

EINDE EN BORREL

Joost Nienhuis (Tripolis)

Joost Nienhuis geeft inzicht in de kracht van real-time email en social media. Nienhuis geeft inzicht in email marketing 3.0: ’time-limited offers’, mailing voor specifieke devices, real-time A/B-testing, etc.

De presentatie bestaat vooral uit live voorbeelden waarin duidelijk wordt weergegeven wat de mogelijkheden zijn van real-time email marketing. Nienhuis voorspelt in elk geval dat 2012 het jaar van dynamisch/real-time email marketing wordt. De redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld:

  • Emails worden steeds vaker op verschillende devices geopend;
  • De inbox wordt steeds socialer/slimmer/actueler/relevanter;
  • Marketing gebeurt steeds meer multichannel om het uiteindelijke gezamenlijke doel te behalen. Middels welk kanaal is daarin niet altijd belangrijk, als men maar naar bijv. de website komt en converteert.

Interessante ontwikkelingen die duidelijk laten zien dat ook email marketing nog altijd in beweging is en het (email) marketeers weer extra mogelijkheden geeft om de emailontvangers op een nieuwe manier te voorzien van real-time content.

Arnoud Engelfriet (ICTRecht)

Binnenkort worden cookies wettelijk gezien als persoonsgegevens waardoor cookies niet meer zomaar geplaatst mogen worden. Arnoud Engelfriet gaat dieper in op de aanstaande ‘cookiewet’ en hoe organisaties daarmee om kunnen gaan.

De 2 belangrijkste veranderingen?

  • Er moet toestemming worden gegeven voor élke te plaatsen cookie. Nu is dat nog andersom, want om het tegen te gaan zal de gebruiker actief moeten weigeren;
  • Geplaatste cookies vallen onder de wet Bescherming Persoonsgegevens, tenzij kan worden aangetoond dat het niet gebruikt wordt voor het verwerken van de persoonsgegevens.

Dit betekent dat privacy statements op de website niet meer voldoende is en er eigenlijk voor elke cookie toestemmingen gevraagd moet worden. De uitzondering hierop is, dat ’technisch’ noodzakelijke cookies (functionaliteit van de website) geen toestemming nodig hebben. Bijv. winkelwagen-cookies.

Ip-adressen worden ook aangemerkt als een persoonsgegeven.

Tijdens de presentatie worden een aantal voorbeelden en toepassingen aangehaald waaruit blijkt dat de impact van deze cookiewet groot zal zijn wanneer deze zo uitgebreid wordt doorgevoerd. Adverteerders en brancheverenigingen (zoals DDMA en IAB) werken daarom reeds aan ‘oplossingen’ om het plaatsen van cookies zo vriendelijk mogelijk te maken voor adverteerders én gebruikers.

Al met al zal iedereen te maken gaan krijgen met deze nieuwe cookiewet, maar hoe groot de werkelijke impact zal zijn, is nog even in het duister kijken.

PAUZE

Wouter Theijsmeijer (Ematters)

Wouter Theijsmeijer neemt de bezoeker bij de hand om te ontdekken hoe de dialoog aan kan worden gegaan met de klant middels email marketing en social media.

Een belangrijke vraag hierin is: “Wat is uw onderscheidend vermogen voor de (toekomstige) klant?”. Hoe leert de klant u kennen, waarom luisteren klanten naar u en, nog veel interessanter, waarom blijven klanten naar u luisteren?

foto

Het internet is veranderd, want niet alleen organisaties hebben een website, ook de consument heeft meerdere eigen websites met bijv. accounts op Twitter, Facebook en YouTube. Marketeers willen deze consumenten dolgraag bereiken en dat betekent dat de marketeers zoveel mogelijk klantdata wilen hebben. Wouter Theijsmeijer: “Data is the new currency of the future“.

Organisaties moeten luisteren naar de consument en tegelijkertijd het respect van de consument verdienen. Op dit moment veranderen de USP’s naar Unique Buying Arguments (UBA’s). Waarom bindt een klant zich aan de organisatie?! Op basis hiervan moet de marketing worden ingezet om optimale internet aanwezigheid te crëeren en consumenten aan je merk te koppelen (friend / ambassadeur). Email marketing en Social Media zijn hiervoor de ideale middelen.

PAUZE

Wouter Blok (EasyToBook)

Wouter Blok laat de zaal zien hoe de klantretentie verhoogd kan worden met de inzet van een paar API’s en een slimme e-mail. Hieronder enkele conclusies uit deze case:

  • Ken je beperkingen, want niet iedereen kan concurreren met de grote multinationals. Wanneer je je beperkingen en sterke kanten kent, is het eenvoudiger de marketingbudgetten efficiënter in te zetten.
  • Maak de ‘customer life cycle’ inzichtelijk en baseer je marketing daarop.
  • Schrijf leuke acties uit, via verschillende kanalen, om klanten te inspireren, maar ook met je organisatie te connecten (bijv. met Facebook).
  • Zorg voor optimale relevantie in de marketinguiting door meer gegevens te verzamelen van de ontvangers.
  • Neem ‘data’ niet zomaar voor lief en analyseer periodiek de data en rapporten. Marketing op basis van verkeerde data wordt daarmee voorkomen!
  • Optimaliseer het aantal klantcontacten, maar vookom irritatie. Bedank daarom slimme momenten in de ‘customer life cycle’.
  • Vele organisaties bieden hun data/producten/diensten aan middels een API. EasyToBook gebruikte bijv. autohuur, events in de stad (Isango) en reisproducten (Amazone). Zij gebruiken in hun mailigs interessante externe data (API) op een optimale manier.

Wouter Blok laat duidelijk zien wat de impact kan zijn van e-mail marketing op de gehele strategie. Bij EasyToBook is email marketing het best renderende kanaal na organisch bezoek uit de zoekmachines.

Ronald Velten (IBM)

Ronald Velten presenteert de belangrijkste uitkomsten van het wereldwijde onderzoek dat IBM hield onder 1.700 Chief Marketing Officers (CMO’s). Het blijkt dat veel CMO’s nog grote moeite hebben om de individuele dialoog aan te gaan. Op dit moment zijn organisaties vooral nog aan het ‘shouten’ en dat terwijl er zo enorm veel data beschikbaar is en de organisaties en heel erg veel weten over hun klanten.

De komende 4 jaar zouden de CMO’s daarom zich de volgende 3 vragen moeten stellen:

  1. Wat is de waarde van de indivuele klant?
  2. Hoe gaan we de relatie met de individuele klant aangaan?
  3. Hoe gaan we de waarde en inspanningen laten zien/rapporteren?

Belangrijk is dat marketeers beter gaan luisteren naar wat klanten écht willen en de rol van marketing binnen de organisatie belangrijker maken.

Het volledige onderzoek is te downloaden van de website van IBM: IBM CMO Study

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

...

Verder lezen over Emerce

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Opkomende social media platformen, nieuwe inzichten in de wereld van SEO door de opkomst van AI, inspirerende leadgeneratie-technieken, e-mailmarketing voor gevorderden en een aantal topmerken die hun online marketing st...

Events20.06.2023

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Een recap van een van de grootste digitale marketing evenementen van de Benelux
Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Conversational commerce is geen hype of nieuwe marketing term. Het is serious business en wordt wereldwijd al veelvuldig toegepast. Het zal binnen een paar jaar leiden tot nog minder bezoek aan de fysieke winkels en de v...

Online06.02.2018

Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Bas Lemmens, founder van Roomlr, komt naar eTravel 2015. Net als AirBnB staat Roomlr voor de "sharing economy" en hopen zij een verandering teweeg te brengen in de reisbranche. Wie zijn die nieuwe spelers in de reismarkt...

Events21.05.2015

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Bij de 6e editie van Emerce Conversion stond het thema A/B testing centraal met keynotes van Pete Komen (oprichter van Optimizely) en Ton Wesseling (A/B-test goeroe). Een onderwerp dat deze dag minder aandacht kreeg is...

Events15.04.2015

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Het tijdperk van digitale verleiding

Tijdens Emerce Conversion 2015 kwam het onderwerp ‘personaliseren’ tijdens verschillende sessies uitgebreid ter sprake. Waar de online marketeer tot twee jaar terug nog druk bezig was met het experimenteren van A/B-t...

Events15.04.2015

Het tijdperk van digitale verleiding

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Engage gaat over de beste strategieën voor organisaties met grote klantendatabases. Via e-mail, social, web en offline kanalen. Nieuwe inzichten en de beste actuele cases rond effectief gebruik van data, intelligent geb...

Events26.11.2014

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Afgelopen week werden tijdens het Emerce Etravel event de nieuwste trends en ontwikkelingen in de reiswereld getoond. Vraagstukken rondom het succesvol gebruiken van data en het ontwikkelen van goede social media campagn...

Events14.06.2014

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact

Tibert Verhagen, associate professor e-business aan de VU Amsterdam, spreekt op Emerce Engage over de belangrijkste drijfveren van customer engagement en toont hoe je hier in de praktijk betere klantcommunities door krij...

Events27.11.2013

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact