13.12.2011
Events

Emerce Connect – Live verslag

By: Jeffrey Bleijendaal

BlogEvents
emerce-connect-live-verslag.jpg
emerce-connect-live-verslag.jpg

Vandaag wordt het het eerste Emerce Connect event gehouden in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Ematters is Gold Sponsor en daarom de hele dag aanwezig bij het event. In deze blog de hele dag door de samenvattingen van een groot aantal van de sprekers.

EINDE EN BORREL

Joost Nienhuis (Tripolis)

Joost Nienhuis geeft inzicht in de kracht van real-time email en social media. Nienhuis geeft inzicht in email marketing 3.0: ’time-limited offers’, mailing voor specifieke devices, real-time A/B-testing, etc.

De presentatie bestaat vooral uit live voorbeelden waarin duidelijk wordt weergegeven wat de mogelijkheden zijn van real-time email marketing. Nienhuis voorspelt in elk geval dat 2012 het jaar van dynamisch/real-time email marketing wordt. De redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld:

  • Emails worden steeds vaker op verschillende devices geopend;
  • De inbox wordt steeds socialer/slimmer/actueler/relevanter;
  • Marketing gebeurt steeds meer multichannel om het uiteindelijke gezamenlijke doel te behalen. Middels welk kanaal is daarin niet altijd belangrijk, als men maar naar bijv. de website komt en converteert.

Interessante ontwikkelingen die duidelijk laten zien dat ook email marketing nog altijd in beweging is en het (email) marketeers weer extra mogelijkheden geeft om de emailontvangers op een nieuwe manier te voorzien van real-time content.

Arnoud Engelfriet (ICTRecht)

Binnenkort worden cookies wettelijk gezien als persoonsgegevens waardoor cookies niet meer zomaar geplaatst mogen worden. Arnoud Engelfriet gaat dieper in op de aanstaande ‘cookiewet’ en hoe organisaties daarmee om kunnen gaan.

De 2 belangrijkste veranderingen?

  • Er moet toestemming worden gegeven voor élke te plaatsen cookie. Nu is dat nog andersom, want om het tegen te gaan zal de gebruiker actief moeten weigeren;
  • Geplaatste cookies vallen onder de wet Bescherming Persoonsgegevens, tenzij kan worden aangetoond dat het niet gebruikt wordt voor het verwerken van de persoonsgegevens.

Dit betekent dat privacy statements op de website niet meer voldoende is en er eigenlijk voor elke cookie toestemmingen gevraagd moet worden. De uitzondering hierop is, dat ’technisch’ noodzakelijke cookies (functionaliteit van de website) geen toestemming nodig hebben. Bijv. winkelwagen-cookies.

Ip-adressen worden ook aangemerkt als een persoonsgegeven.

Tijdens de presentatie worden een aantal voorbeelden en toepassingen aangehaald waaruit blijkt dat de impact van deze cookiewet groot zal zijn wanneer deze zo uitgebreid wordt doorgevoerd. Adverteerders en brancheverenigingen (zoals DDMA en IAB) werken daarom reeds aan ‘oplossingen’ om het plaatsen van cookies zo vriendelijk mogelijk te maken voor adverteerders én gebruikers.

Al met al zal iedereen te maken gaan krijgen met deze nieuwe cookiewet, maar hoe groot de werkelijke impact zal zijn, is nog even in het duister kijken.

PAUZE

Wouter Theijsmeijer (Ematters)

Wouter Theijsmeijer neemt de bezoeker bij de hand om te ontdekken hoe de dialoog aan kan worden gegaan met de klant middels email marketing en social media.

Een belangrijke vraag hierin is: “Wat is uw onderscheidend vermogen voor de (toekomstige) klant?”. Hoe leert de klant u kennen, waarom luisteren klanten naar u en, nog veel interessanter, waarom blijven klanten naar u luisteren?

foto

Het internet is veranderd, want niet alleen organisaties hebben een website, ook de consument heeft meerdere eigen websites met bijv. accounts op Twitter, Facebook en YouTube. Marketeers willen deze consumenten dolgraag bereiken en dat betekent dat de marketeers zoveel mogelijk klantdata wilen hebben. Wouter Theijsmeijer: “Data is the new currency of the future“.

Organisaties moeten luisteren naar de consument en tegelijkertijd het respect van de consument verdienen. Op dit moment veranderen de USP’s naar Unique Buying Arguments (UBA’s). Waarom bindt een klant zich aan de organisatie?! Op basis hiervan moet de marketing worden ingezet om optimale internet aanwezigheid te crëeren en consumenten aan je merk te koppelen (friend / ambassadeur). Email marketing en Social Media zijn hiervoor de ideale middelen.

PAUZE

Wouter Blok (EasyToBook)

Wouter Blok laat de zaal zien hoe de klantretentie verhoogd kan worden met de inzet van een paar API’s en een slimme e-mail. Hieronder enkele conclusies uit deze case:

  • Ken je beperkingen, want niet iedereen kan concurreren met de grote multinationals. Wanneer je je beperkingen en sterke kanten kent, is het eenvoudiger de marketingbudgetten efficiënter in te zetten.
  • Maak de ‘customer life cycle’ inzichtelijk en baseer je marketing daarop.
  • Schrijf leuke acties uit, via verschillende kanalen, om klanten te inspireren, maar ook met je organisatie te connecten (bijv. met Facebook).
  • Zorg voor optimale relevantie in de marketinguiting door meer gegevens te verzamelen van de ontvangers.
  • Neem ‘data’ niet zomaar voor lief en analyseer periodiek de data en rapporten. Marketing op basis van verkeerde data wordt daarmee voorkomen!
  • Optimaliseer het aantal klantcontacten, maar vookom irritatie. Bedank daarom slimme momenten in de ‘customer life cycle’.
  • Vele organisaties bieden hun data/producten/diensten aan middels een API. EasyToBook gebruikte bijv. autohuur, events in de stad (Isango) en reisproducten (Amazone). Zij gebruiken in hun mailigs interessante externe data (API) op een optimale manier.

Wouter Blok laat duidelijk zien wat de impact kan zijn van e-mail marketing op de gehele strategie. Bij EasyToBook is email marketing het best renderende kanaal na organisch bezoek uit de zoekmachines.

Ronald Velten (IBM)

Ronald Velten presenteert de belangrijkste uitkomsten van het wereldwijde onderzoek dat IBM hield onder 1.700 Chief Marketing Officers (CMO’s). Het blijkt dat veel CMO’s nog grote moeite hebben om de individuele dialoog aan te gaan. Op dit moment zijn organisaties vooral nog aan het ‘shouten’ en dat terwijl er zo enorm veel data beschikbaar is en de organisaties en heel erg veel weten over hun klanten.

De komende 4 jaar zouden de CMO’s daarom zich de volgende 3 vragen moeten stellen:

  1. Wat is de waarde van de indivuele klant?
  2. Hoe gaan we de relatie met de individuele klant aangaan?
  3. Hoe gaan we de waarde en inspanningen laten zien/rapporteren?

Belangrijk is dat marketeers beter gaan luisteren naar wat klanten écht willen en de rol van marketing binnen de organisatie belangrijker maken.

Het volledige onderzoek is te downloaden van de website van IBM: IBM CMO Study

Share this post