In gesprek met LeWeb-organisator Loic LeMeur sprak Flipboard-oprichter en veteraan entrepeneur Mike McCue over de transitie van print naar digitaal, de kracht van focus en de nieuwe iPhone app van Flipboard.
Geinspireerd door de pracht van print, begon McCue na zijn carriere bij Netscape aan een nieuwe uitdaging. Hij ging op zoek naar het overbrengen van het gevoel van print naar digitaal, een gevoel dat hij misschien wel het meest miste nu digitaal steeds belangrijker werd.
Peinzend liep hij zijn co-founder Even Doll tegen het lijf, die juist bezig was om te kijken hoe hij de interacties die mensen hebben rondom nieuwsartikelen via sociale media te bundelen. Al snel kwamen Doll en McCue op een soort digitaal magazine, maar wisten zij nog niet hoe ze dit konden gaan overbrengen. Een geluk bij een ongeluk: Doll hoorde in de wandelgangen van zijn ex-werkgever Apple dat er een tablet aan zou komen.
Het was voor Flipboard het laatste duwtje: de heren gingen op zoek naar funding en wisten op basis van hun concept en prototypes maar liefst $60 miljoen aan investeringsgeld op te halen. Het hele bedrijf werd vervolgens ook ingericht rondom de nog te lanceren iPad, developers tot designers. En de rest is bekend: Flipboard werd tijdens de initiele lancering van de iPad gebruikt als hét voorbeeld van digitale magazines en groeide uit tot een populaire reader. Intussen zou 1 op de 10 verkochte iPads voorzien zijn van Flipboard.
Interviewer LeMeur vroeg McCue of het echt nodig was om het hele bedrijf op iPad in te richten en zijn ze niet bang daardoor de boot te missen op Android. Volgens de Amerikaan is dat juist de kracht gebleken van het magazine: “Focus on one platform means focus on quality”. Voorlopig kijkt Flipboard ook nog niet actief naar het Android-platform: “There’s just nog enough Android-tablets out there at the moment”.
Vervolgens werd er tijdens het vervolg van het 10 minuten durende interview vooral gekeken naar de nieuwe iPhone app, die gisteren is gelanceerd.