Events06.12.2011

FusionMex: ‘The customer isn’t king, he’s the dictator’


[Kevin Heylen] Fusion Marketing Experience op 2 december 2011 was gezellig maar vooral leerrijk. En de Ierse consultant Gerry McGovern opende de eerste sessie en mijn ogen. “Klant is Koning” is verleden tijd. Vandaag is de klant een dictator. Hij/zij heeft het voor het zeggen en neemt de touwtjes in handen. Maar McGovern gaat verder: “Meerwaarde haal je niet uit de long tail, wel uit de long neck”. En dat laat hij ook duidelijk naar voor komen in zijn presentatie. Maar wat hebben we nu geleerd in e-commerce?

Ten eerste: Bezoekers van je website nemen beslissingen in seconden. Waarom moet ik voor jouw bedrijf kiezen? … Te laat. De klant is weg. Overtuig direct en je wint op lange termijn.

Om goed te scoren in seo raadt McGovern de woorden van Steve Jobs aan: “Focus on what’s good and cut the crap!“. Een website moet doen wat hij moet doen. Functionaliteit staat voor de Ier op de absolute nummer 1 en de rest bengelt onderaan. Hij geeft weinig om design op voorwaarde dat de functionaliteit snel en goed werkt.

Dat wat essentieel is moet mogelijk zijn op de homepage. McGovern haalt het voorbeeld aan van een hotel. Een kamer of een vergaderzaal reserveren, moet mogelijk zijn op de homepage. En daar heeft hij een goed punt. Niemand wil zoeken naar een formulier, een telefoonnummer of welke treinen van de NMBS wanneer rijden. Nee, als bezoeker willen wij een snel en juist antwoord.

fusionmex-the-customer-isn-t-king-he-s-t.jpg
fusionmex-the-customer-isn-t-king-he-s-t.jpg

Ten tweede: Volume en indexen werken niet (meer). Daar draait een goede website en goede seo dan ook niet om. Wel om de usability en het je bezoekers zo comfortabel mogelijk te maken. “Downgrade to upgrade” noemt McGovern het. Of zoals we het allemaal kennen: less is more.

Door je website eens goed onderhanden te nemen en te snoeien in al wat overbodig is, win je op lange termijn. Focus daarom op de tijd die je vraagt van gebruikers om tot een oplossing te komen. Door deze tijd te verkorten en de bezoeker tijd te besparen, kan je met je website meer conversies genereren. Snelheid is volgens McGovern absoluut noodzakelijk. Ik geef hem zeker en vast gelijk, maar het is belangrijk om te weten dat de snelste weg ook de gemakkelijkste weg is. Maak het uw bezoekers daarom niet moeilijk door alles samen te persen op één pagina maar werk in eenvoudige stappen die makkelijk en dus snel te doorlopen zijn.

En ja, ook hier scoor je bij de grootste zoekmachine van de wereld. Want bij Google vinden ze de snelheid van je website enorm belangrijk.

Ten derde: 80% van de marketeers, webarchitecten, usability experts, developers enzovoort, kortom alle zogezegde specialisten, maken inschattingsfouten bij de ervaringen van gebruikers. En als dat waar is, weten we wat ons te doen staat. Testen, testen en nog eens testen.

Het is vandaag de dag zo eenvoudig om een a/b testing uit te voeren op je website. En dat zeg ik ook tegen mijn klanten. Goede pagina’s opbouwen en een goede architectuur uitschrijven is van absoluut belang. Maar testen is belangrijk, zelfs met je jarenlange ervaring.

Bouw 2 alternatieven op. Neen, niet met een simpel kleurverschil of een ander lettertype. Nee, ik bedoel een totaal andere pagina die een andere ervaring geeft aan de gebruiker. TEST!! En ga verder op de resultaten. Alleen zo leer je de gebruiker kennen. En onthoudt vooral dat je moet TESTEN!! Want dat wat geldt bij de ene website, geldt niet bij de andere.

En dat hebben we geleerd.

...

Verder lezen over E-Commerce

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth