Dag twee en tevens de laatste dag van het Social Media World Forum in New York liet best practises zien van onder andere Coca Cola, NASA en Discovery Channel. Met name Coca Cola viel op met zijn social media strategie. Je zou verwachten dat dit miljoenenbedrijf, bekend om zijn succesvolle marketingaanpak wereldwijd, een veelzijdige strategie toepast. De frisdrankgigant heeft bijvoorbeeld een Facebookpagina, goed voor meer dan 33 miljoen fans wereldwijd. De pagina is echter niet zelf door het bedrijf opgezet, maar door de fans. ´No brand owns a fanpage, but fans build the fanpage´, aldus het merk. Waar andere bedrijven afzonderlijke Facebookpagina’s gebruiken per product om zoveel mogelijk exposure te creëren, werkt Coca Cola met slechts één centrale pagina. En dat is inderdaad wel zo effectief en veilig. Als dankbetoon aan de fans werd onlangs met het 125-jarig jubileum een video gemaakt waarbij de fans middels een projectie levensgroot afgebeeld werden op de muren van het hoofdkantoor in Atlanta (om dit te maken is er drie weken gefilmd met 48 camera’s).
Op de beurs in New York waren er behalve veel Amerikanen ook een aantal Nederlanders aanwezig. Een groep social media bedrijven op handelsmissie, op zoek naar de laatste trends. Na afloop van de beurs werden de Nederlanders uitgenodigd voor een bezoekje aan de Social Media Club New York.
In 2006 werd de eerste Social Media Club in San Francisco opgericht en nu zijn er 300 clubs wereldwijd. Dit maakt het de grootste online community op het gebied van social media professionals. New York was de tweede club die opgezet werd en maandelijks komen leden samen om de best practises en de laatste ontwikkelingen binnen nieuwe media te delen. If you get it, share it is de slogan. Dit kan op twee manieren uitlegd worden, aldus de founder van de New Yorkse club, Howard Greenstein. ‘Wij vinden dat wanneer mensen social media snappen ze deze kennis moeten delen, niet alleen deze kennis maar ook als je relevante content hebt is het zeer waardevol om dit te delen met anderen.’
In een miljoenenstad als New York is het echter niet altijd gemakkelijk om de enige te zijn die op het gebied van social media iets organiseert. Greenstein: ‘Er zijn veel verschillende organisaties die dit doen en soms is het weleens lastig om onderscheidend te zijn en interessante content te bieden.’ Wellicht is dit de reden dat de club in New York evenveel volgers heeft als de Social Media Club Amsterdam, namelijk rond de 600 mensen.
Pieter van Osch, één van de oprichters van de Amsterdamse club vertelt hierover: ‘Veel mensen denken dat Nederland op social media gebied achterloopt op bijvoorbeeld Amerika, maar dat is helemaal niet zo. Soms lopen we zelfs voor. Dat merk je ook aan de onderwerpen die op dit Social Media World Forum behandeld zijn. Google+ werd nauwelijks genoemd. Nederlanders zijn zich behoorlijk bewust van de mogelijkheden en beperkingen van de nieuwe media.’
De Amsterdamse club bestaat in december twee jaar en heeft aan animo geen gebrek aldus van Osch. ‘We hebben een limiet van 60 deelnemers per meeting omdat we veel interactie willen binnen de groep en binnen een kwartier na opening van de inschrijving zijn de sessies altijd vol. Onze grootste uitdaging is het vinden van goede sprekers en sponsoring. Tot nu toe is de deelname altijd gratis en dat willen we graag zou houden om social media in Nederland op een hoger plan te brengen.’