Afgelopen zondag was de eerste #SpaceTweetup. Een tweetup georganiseerd door de ESA en DLR waarbij 60 Social Media gebruikers waren uitgenodigd om meer te weten te komen over de ESA en DLR. De #Spacetweetup viel samen met de Duitse Luchtvaart-en-Ruimtevaarttechniek-dag.
Tijdens de dag werden verschillende presentaties gehouden en kon er worden deelgenomen aan activiteiten. Zo kon ondermeer een bezoekje worden gebracht aan het SOFIA-vliegtuig en het ESA Astronauten trainingscentrum. Uiteraard werd er gedurende de dag volop ervaringen, foto’s en video gedeeld via de verschillende social media platformen waarop alle deelnemers actief zijn. Zo werd voor, na en gedurende de #SpaceTweetup een kleine 9471 tweets verzonden. Dat door 60(!) deelnemers.
Behalve dat de deelnemers actief zijn op Social Media zijn ook de ESA en DLR behoorlijk actief op twitter en flickr. #SpaceTweetup is eigenlijk een Europese kopie van #NASATweetup. Een initiatief georganiseerd door de NASA. #NASATweetups zijn vaak onderdeel van lanceringen. ESA en DLR hebben goed gekeken naar hoe NASA dit soort events organiseert en daar behoorlijk van geleerd. Naast een mooie tent waarin alle deelnemers konden plaatsnemen, was er gratis wifi, een goody bag en de nodige versnaperingen.
Nu hoor ik je denken; “waarom?” En ook daar hebben ESA/DLR en de NASA een goed antwoord op; “Laat mensen hun ervaringen delen”. Waar vroeger een dergelijke organisatie afhankelijk was van de media om positieve berichten de ether in te slingeren, kunnen ze nu door zich open op te stellen op bijvoorbeeld Twitter een heel leger aan ambassadeurs creëren. Deze ambassadeurs delen de ervaringen die ze op doen tijdens dit soort evenementen met hun netwerk die ook weer geïnteresseerd kunnen raken. Op deze manier kun je dus de publieke opinie positief beïnvloeden.
Je open stellen als organisatie is natuurlijk niet makkelijk. Waar NASA in het begin moeite had om zich open te stellen, zijn ze nu al zo ver dat astronauten vanuit de ruimte berichtjes plaatsen op twitter en foto’s op flickr. ESA en DLR volgen NASA hier nauw gezet in en zorgen dat astronauten die bijvoorbeeld in opleiding zijn de mogelijkheid krijgen om hun ervaringen gelijk met het publiek te delen. Dit delen gaat direct en zonder filter. Uiteraard wordt er wel uitgelegd wat wel en niet kan. Het is echter niet, zo dat een PR-medewerker elke tweet goedkeurt. Tijdens de #SpaceTweetup kwamen verschillende astronauten op het podium over hun ervaringen vertellen en wat blijkt, iedereen, op één tweetal na, had een account op twitter (en zelfs Google+) en gebruikte dit ook actief. Het tweetal, wat niet actief was op twitter, belooft echter wel hun leven te beteren na de #SpaceTweetup.
Bij organisaties zoals NASA of ESA zie je dat een dergelijk initiatief vaak vanuit de werkvloer wordt geïnitieerd. Ze laten het management zien wat voor positieve impact het kan hebben op de organisatie en vervolgens komt er volledige management ondersteuning. Dit is uiteraard een proces wat tijd en volharding vergt maar het loont op den duur wel. Het krijgen van een budget voor social media events is vaak nog lastig maar ook hier zien zij geen probleem. Een evenement als een #SpaceTweetup hoeft namelijk niet veel te kosten. Deelnemers zijn zo enthousiast dat ze hun eigen reis en verblijf bekostigen. Het verblijf op het terrein kost wat manuren om het op te zetten maar ook dat kan door verschillende afdelingen gedaan worden.
Interessante feitjes die gedeeld werden door NASA over het organiseren van een tweetup;
Wil je zelf eens deel uitmaken van een dergelijk evenement, volg dan organisaties zoals NASA, ESA of DLR op twitter en wie weet ben jij er de volgende keer wel bij.