De afgelopen dagen waren er op dit forum al diverse reviews van Picnic. Desondanks leek het me aardig er daar nog één aan toe te voegen, maar nu vanuit mijn specifieke invalshoek: retailmarketing. De toekomst van de stad (Urban Future) is namelijk van cruciaal belang voor de toekomst van de winkel.
Als je normaal gesproken zoals ik, vooral winkels, kantoorgebouwen en conferentiezalen bezoekt is Picnic wel een heel bijzonder evenement. De organisatie is er zeer goed in geslaagd om rondom het thema ‘Urban Futures’ de meest uiteenlopende mensen bijeen te brengen in allerlei verschillende settings. Juist die verscheidenheid aan locaties en de korte en bondige presentatie methodes zorgen ervoor dat je je geen moment verveelt en gemakkelijk mensen ontmoet. En daarmee toont het evenement al direct een treffende overeenkomst met het winkelen in de toekomst. Zoals Corio CEO Gerard Groener het in zijn verhaal formuleerde: We gaan niet meer van huis omdat we iets nodig hebben maar omdat we iets willen beleven. Groener liet verder zien wat ontwikkelaars doen om op de veranderende marktomstandigheden in te spelen: traffic wordt schaars en is dus cruciaal. Zo kunnen dance feesten en voetbal wedstrijden een belangrijke rol spelen om mensen te trekken. Winkelcentra gaan eigen loyalty systemen exploiteren. Dat is interessant want dan moeten zij dan net als retailers (online) retail marketing gaan bedrijven. En zo wordt de project ontwikkelaar dus niet alleen partner maar ook concurrent van (online) retailers.
Het ‘Grand Theater’ speelde een centrale rol bij Picnic, hier werden de meest complexe zaken telkens in presentaties van circa 15 minuten gedeeld. Op de zeer uitnodigende en toegankelijke ‘Marketplace’ heb ik met verschillende ‘standwerkers’ gesproken. Whatser was aanwezig met haar ‘referentie marketing’ app. (we spreken elkaar binnenkort weer om winkel toepassingen te bekijken). Jumbo en Fonkmobile presenteerden er nieuwe iPad bord spellen (waardoor de iPad omzet kan opleveren voor de speelgoedwinkel). Swipespot liet zien hoe je eenvoudig een iPad kan omtoveren tot info-zuil (waardoor je o.a. als winkelier laagdrempelig internet je winkel in kan halen). Allemaal geen rocket-science maar wel voorbeelden van hoe je met techniek het samenzijn van mensen kan veranderen. En dat blijkt toch wel de kern van het thema te Urban Futures zijn. Door techniek en creativiteit slimmer bouwen, beter gebruik van data, energie, vervoer, transport etc.
Wel rocket-science was de ‘Nano Supermarket’ van de TU Eindhoven. In een oude SRV wagen was te zien hoe Nano technologie producten in het winkelschap zou kunnen veranderen. Eén fles wijn die afhankelijk van de tijd en het wattage in de magnetron zowel de smaak van een Romanée Conti als een Mouton-Rothschilld kan aannemen. Hierdoor kan het wijnschap een stuk kleiner (echt waar?) Of Latex die je na het aanbrengen net zo makkelijk als een led lamp van kleur kan laten veranderen. Andere items waren sieraden van je eigen botweefsel of een notitieblok van je eigen huid. Luguber? Volgens de bedenkers het meest intieme cadeau voor je geliefde, mogelijk gemaakt door de nano technologie.
Ik ken eigenlijk geen ander evenement met zo’n diverse mix is van wetenschappers, creatieven, hackers, start-ups, corporates enz. Gek genoeg heb ik niet één winkelier gesproken. Nog een belagnrijke opsteker: na Picnic geef ik nooit meer presentaties die langer dan 15 minuten duren! Mensen die mij kennen weten dat dit echt een zegen is.