Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
Emerce eDay 2011 startte met een keynote van niemand minder dan Gian Fulgoni, co-founder van het bekende Amerikaanse marktonderzoeksbureau comScore. Fulgoni vertelde tijdens zijn 15 minuten slot over online consumentengedrag en de macht over de prijsstelling (dankzij transparantie en prijsvergelijking) die steeds vaker in de handen van de consument komt te liggen.
Uit zijn presentatie bleek o.a. dat Amerikaanse adverteers tegenwoordig meer geld spenderen aan display- dan aan search advertising omdat display advertising interessant is voor brandingdoeleinden en tegelijk de omzet vergroot.
Twijfels over display advertising
Volgens Fulgoni duurde het een hele tijd voor men wist wat je met display advertising (online en in video) kon worden gedaan, want tekstreclame in zoekmachines bleek veel duidelijker in het resultaat dat ze opleverden. Op basis van de data van zowat twee miljoen surfers die het bedrijf monitort aan de hand van meetsoftware zagen ze dat het sentiment rond display advertising aan het veranderen is. Uit analyses bleek dat in Nederland display advertising immers twee keer zo snel groeide als search advertising. Verder haalde Fulgoni aan dat display advertising de rol van kranten- en tijdschriften reclame gestaag overneemt. Zo zit er in 44% van de displayuitingen tegenwoordig berichten over coupons en kortingen.
Impact van brandingcampagnes
Uit comScore onderzoek naar de impact van brandingcampagnes (via display advertising) op de effective verkopen in fysieke winkels bleek dat de omzet in de drie opeenvolgende maanden met 8% steeg terwijl soorgelijke campagnes op televisie hiervoor één jaar nodig hebben.
Video: Gian Fulgoni over “Renaissance of advertising”
Bron: Sanoma Media NL
Verder lezen over Emerce
Events20.06.2023
Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023
Een recap van een van de grootste digitale marketing evenementen van de BeneluxOnline06.02.2018
Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!
Events21.05.2015
Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook
Events15.04.2015
Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback
Events15.04.2015
Het tijdperk van digitale verleiding
Events26.11.2014
Emerce Engage 11 december in Amsterdam
Events14.06.2014
Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger
Events27.11.2013