16.09.2011
Events

eDay 2011: Spotify moet naar meerdere devices

By:

BlogEvents

Tijdens eDay 2011 was er ook de drukbezochte presentatie van Ross Adams, Commercieel directeur Europa bij Spotify, in de tent buiten het gebouw. Een korte maar interessante presentatie van 15 minuten waarin hij kort uitlegde wat Spotify is en waar ze naartoe willen. De database van Spotify telt inmiddels 15 miljoen nummers en er komen 10.000 per dag bij. Ongeveer 1,6 miljoen leden betalen voor hun lidmaatschap en vloeien voort uit de gratis accounts.

Ross gaf aan dat er 250 miljoen afspeellijsten zijn aangemaakt en het de nieuwe vorm van ‘mixtapes’ is. De komende jaren willen ze enorm groeien en hebben hiervoor een Spotify open API ter beschikking gesteld. Daar is Spotisquare al uit voortgekomen.

eday-2011-spotify-moet-naar-meerdere-dev.jpg
eday-2011-spotify-moet-naar-meerdere-dev.jpg

Hij liet tijdens zijn presentatie de impact van een take over in het beginscherm zien. Een band uit Engeland met de naam Hurts, hebben hun hele budget via Spotify besteedt. Op het beginscherm kreeg je een afbeelding van de band te zien met een search knop. Met een visual liet hij zien wat de impact in Engeland was. Op 5 september zag je een gigantische boost in het aantal beluisterde nummers in Spotify.

Voor de toekomst wil Spotify vooral nog groeien in landen waar ze al actief zijn. Maar ze willen het systeem ook beschikbaar maken in veel nieuwe landen. Daarbij zijn ze actief op zoek naar partnerships met onder andere Shazam en Soundhound. Het meest aansprekende was de uitbreiding naar meerdere devices. Niet alleen moet de dienst beschikbaar worden in apparaten van Logitech, maar ook in auto’s. Heel terecht kwam er een opmerking uit de zaal; ik mis jullie 4 uur per dag! Ross gaf aan dat ze hier volop mee bezig zijn, maar de technologie nog niet zover is.

We gaan hier de komende tijd zeker meer van horen. Denk alleen al aan de mogelijkheden voor video. Helaas, wilde hij daar nog niks over zeggen.

Share this post