Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Donderdag 23 juni werd het eerste e-commerce event gehouden voor de (online) retailers “eFashion”. eFashion is een initiatief van Emerce en Textilia. Dit event gaf veel inzichten in social media, beleving van een merk “online” en advertising. Hieronder een korte samenvatting van de meest interessante sessies van gisteren.
Fashiolista
In deze sessie werd social platform in de schijnwerpers gezet. Fashiolista bedacht een online social platform voor fashion liefhebbers, zodat zij onderling kleding met elkaar kunnen delen.
Erg interessant was dat Joost Nauta vertelde over hoe de grote fashion bladen een enorme invloed hebben op de wereldwijde fashion trends. Dit was iets wat zij online misten en nu online neer willen zetten met fashiolista.
Fashiolista is momenteel een wereldwijd social platform met fashion liefhebbers. De meiden van het platform (waaronder belangrijke fashion bloggers) hebben een grote rol in het bepalen van de wereldwijde fashion trends. Fashiolista vindt het erg belangrijk om de interactie aan te gaan met de gebruikers en waardeert ook de belangrijkste gebruikers, namelijk de fashion bloggers.
Het doel van Fashiolista is het veroveren van de hele wereld met de sterke kracht van social media. Zij hebben bijvoorbeeld speciaal een “love” button in het leven geroepen, zodat de fashion lovers binnen verschillende webshops een artikel kunnen “love-en” en deze makkelijk met elkaar kunnen delen. Dit social platform is een zeer interessante ontwikkeling op het gebied van social branding. Men is namelijk niet direct conversiegericht bezig, maar probeert wel het merk te ‘versterken’.
Netprofiler
In de sessie van Netprofiler werd duidelijk hoe de conversie van een website verbeterd kan worden. De gemiddelde conversieratio van een website is volgens Netprofiler 2%.
Om te beoordelen hoe een website met oog op conversie verbeterd kan worden, zijn de volgende punten van aandacht belangrijk.
- Analytics: het analyseren van de data, zoals bounces en formulieren.
- Expert: laat verschillende experts naar de data kijken.
- Voice off custumer: vraag de klant op jouw website naar hun mening.
- A/B testing: test de gebruiksvriendelijkheid van de slecht presterende pagina.
- Behavioral targeting: analyseer het online gedrag en segmenteer.
- Organisatie en proces: zorg dat de juiste specialisten binnen dit proces beschikbaar zijn:
- webanalist
- usabilty expert
- programmeur.
Wat heb je dus nodig om je conversie te verbeteren?
- Webstatistieken & tools;
- Juiste Methodieken;
- Specialisten.
Info.nl
Een eye-opener met betrekking tot Facebook! Oud-werknemer van Facebook UK, Catriona Paton, gaf een bak vol met mogelijkheden voor bedrijven op Facebook.
Belangrijk om te weten is dat er op dit moment in Nederland meer dan 6.500.000 gebruikers actief zijn binnen Facebook, waarvan:
- 58% dagelijks terugkomt;
- 82% komt wekelijks terug.
Dit zijn:
- 49% mannen;
- 51% vrouwen.
Binnen Facebook zijn de volgende mogelijkheden voor bedrijven:
- News feed, live streaming;
- Social ads inzetten;
- Facebook pages;
- Applications;
- Open graph.
Facebook is geschikt voor interactie met de klant, zodat de branding versterkt wordt. Daarvoor kunnen bedrijven de bovenstaande mogelijkheden inzetten. Opmerkelijk feit is dat 25% eerder klikt op social organic content dan op social adverstising. Kortom, een zeer interessante presentatie van deze mevrouw.
Conclusie: het eerste eFashion event pakte verrassend goed uit. Interessant was de kijk op de beleving van een merk (bedrijf) en hoe je dit op je website toe kan passen. Verder viel mij op dat het inzetten van social media een echte ‘must’ is voor de online retailers. Door het inzetten van de sociale media kan de beleving namelijk versterkt worden, omdat je de interactie kunt zoeken met je klanten. Echter had ik meer diepgang in sommige sessies verwacht. Verder vond ik het jammer dat online retailers en online marketing bureaus geen cases lieten zien, gebaseerd op SEO en SEA. Het was zeker een geslaagde dag en ben ik ontzettend benieuwd wat eFashion brengt in 2012!
Dit artikel is geschreven door Carlijn van de Star; SEO-specialiste bij Ematters BV
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024