Andrews lecture van afgelopen vrijdag heb ik echt een moeten laten bezinken. Mr. Antichrist of Silicon Valley Keen ging tijdens het i_beta/event 2011 kritisch in op de voortdurende groei van de digitale maatschappij waar wij in leven. Okay, het is Andrew Keen: kritische noot verzekerd. Hij liet menig online mediafanaat ter plaatse nadenken over web 3.0 en “Waar gaat dat nu eigenlijk heen, die digitale samenleving?” Kortom, een flinke eye opener. Andrew start zijn verhaal met een kritische noot naar “ideas are the new coal”, de slogan op de t-shirts van het event die refereert naar de verschuiving van maakindustrie (steenkool) naar creatieve industrie (ideas) als driver voor economie.
Logischerwijs stelt Andrew de vraag of het wel de ideeën zijn die het verschil maken. Die zijn er immers altijd en je moet al een uniek geval zijn zoals Mark Zuckerberg om succesvol te zijn. Wat Andrew veel interessanter vindt is het feit dat niet ideeën, maar technologie een veel grotere impact heeft op cultuur en economie. Web 1.0 had die impact niet, web 2.0 wel. Google veranderde de wereld door ervoor te zorgen dat wij andere mensen niet langer nodig hebben om aan informatie te komen. En laat nu juist die technologie ervoor zorgen dat mensen belangrijker zijn voor het voortbestaan en de ontwikkeling van technologie dan ooit tevoren.
Andrew maakt de vergelijking met steenkolenmijnen en internet: waar we vroeger in of bij de steden leefden waar de steenkool zat, de driver van de economie, leven we tegenwoordig online. In dit online leven ligt volgens Andrew de kern van web 3.0, wat hij omschrijft als “people generating huge amounts of data”. Vroeger was steenkool brandstof? Vandaag zijn dat mensen. Denk aan Facebook-adverteerders die steeds meer over gebruikers te weten komen om daarmee te kunnen doen wat zij doen: advertenties plaatsen. Kortom; technologie heeft informatie van mensen nodig om te kunnen bestaan. Andrew Keen ziet dan ook niet de goede ideeën, maar mensen als de nieuwe economische motor. Mensen als een soort datacentrum voor online services. Aan het einde van zijn lecture had ik dan ook enigszins het gevoel in een werkelijkheid geworden Matrix movie rond te lopen. Mensen als melkkoe voor technologie.
Een terechte vraag vanuit het publiek aan Andrew was “Waar gaat dit heen?”, waarna Andrew inspeelde op het eigen bewustzijn. Talloze gebruikers delen online waar ze zijn, wat ze eten, wat ze doen en wat ze interessant vinden zonder stil te staan bij wat anderen met die gegevens doen. Bovendien zijn er ook genoeg mensen die hun ‘online’ leven boven het offline leven plaatsen en daar maken online services dankbaar gebruik van.
Persoonlijk geloof ik dat ondanks deze kritische noot er ook talloze voordelen aan de digitale samenleving zitten die behoorlijk opwegen tegen bovengenoemde kritiek. Desondanks denk ik dat het niet verkeerd is om even stil te staan bij wat we allemaal wel en niet over onszelf publiceren. Ook al kunnen genoeg mensen niet meer zonder online media, altijd fijn om even te beseffen dat de informatie die wij online verschaffen voor meer doeleinden dient dan enkel die van jezelf.
Andrews lecture maakt deel uit van het i_beta/event 2011.