Afgelopen vrijdag was de ontknoping van The Next Web 2011. Natuurlijk deden er dit jaar weer genoeg startups mee en mochten de laatste 18, hun nieuwe trots aan het publiek tonen. Er vonden diverse lanceringen plaats en exclusieve codes vlogen om je oren. Maar niet alleen de startups kwamen met iets nieuws. Blurb lanceerde donderdag 28 april haar nieuwe mobiele app.
In deze app is het mogelijk om diverse content snel te bundelen en tot een interactief verhaal samen te stellen. Met de mogelijkheid om dit verhaal daarna te delen met je vrienden via de mail, Facebook en Twitter. Op The Next Web hebben wij de nieuwe app gebruikt, om de diverse pitches van de startups op te nemen. Maar niet op het podium. Exclusief voor onze camera, leggen zij in 30 seconden de toegevoegde waarde van hun nieuwe product uit en waarom jij hun nieuwe tool moet gaan gebruiken.
Cleeng
Cleeng biedt uitgevers en bloggers een plugin, waarmee ze stukken van hun content kunnen afschermen. Tegen betaling kan deze content toegankelijk worden. Een mogelijkheid om met verdieping van onderwerpen, als uitgever geld te verdienen. Met een ingebouwd loyaliteitsprogramma, worden kopers gestimuleerd de content nog meer te delen.
Bekijk hier de video (1e video).
Create Place Ads
Dit online platform van Marvia, geeft kleine adverteerders de mogelijkheid, om gemakkelijk advertenties te creëren en te plaatsen in allerlei soorten van print media. Volgens de initiatiefnemers moet de wereld van print veranderen en zetten zij de eerste stap.
Bekijk hier de video (2e video).
Foodzy
Foodzy is een nieuw sociaal netwerk waar gebruikers bijhouden wat ze eten. Als beloning voor goede of leuke eetgewoonten ontvangen gebruikers badges, zodat gezond leven of een dieet volgen leuk wordt. Daarnaast kun je op Foodzy goed bijhouden wat jouw eetvoorkeuren en die van je vrienden zijn.
Bekijk hier de video (3e video).
Wosju
Wosju is een middel, die de kracht van je netwerk in kaart brengt. Volgens de ontwikkelaars gaat het er niet om wie je kent, maar hoe goed je ze kent. Met deze tool kun je kwaliteit van je netwerk inzichtelijk maken en hiervan profiteren.
Bekijk hier de video (1e video).
Zmazz
Zmazz is een tool, die het mogelijk maakt om naar elk mobiel telefoonnummer geld over te maken, spullen te kopen op internet en te betalen in winkels, taxi’s en dergelijke. Je kunt ook geld ontvangen van je vrienden of van een verkoper. Daarvoor heb je geen bankrekening en creditcard nodig.
Bekijk hier de video (2e video).
Kuvva
Kuvva stelt gebruikers in staat om beelden naar hen toe te trekken van ontwerpers, merken, artiesten en fotografen. Dit kan waar en wanneer ze maar willen. Tot op dit moment gaat het alleen om Twitter, maar later wordt het ook beschikbaar voor je desktop en mobiel.
Bekijk hier de video (3e video).
Hitchie
Volgens de ontwikkelaars van Hitchie is het probleem van netwerken, dat de meeste mensen aangetrokken worden tot personen die ze al kennen. Hitchie wil dit doorbereken, met soort ‘flash mob’ sociaal netwerk vlak voor conferenties. Op deze manier willen ze gebruikers helpen aan nieuwe contacten. Je kunt deze tool zien als speed date sessies, maar dan voor zakelijke contacten.
Bekijk hier de video (1e video).
Onavo
Onavo’s eerste applicatie werd afgelopen april voor het eerst gelanceerd. Met deze app kun je geld besparen, omdat het je iPhone datagebruik samendrukt. Eenmaal geïnstalleerd kunnen gebruikers hun iPhone normaal gebruiken, terwijl de app op de achtergrond het datagebruik van alle apps comprimeert. Op deze manier kun je 2 tot 3 keer zolang doen met je huidige datapakket.
Bekijk hier de video (2e video).
Dit waren 7 van de 18 startups. Welke van deze startups is jullie favoriet? En waarom?