Events14.04.2011

Emerce Conversion: Hoe verdubbel je conversie met Email Marketing


emerce-conversion-hoe-verdubbel-je-conve.jpg
emerce-conversion-hoe-verdubbel-je-conve.jpg

Filip Baardman van Online Hotel Experts heeft een sessie gegeven over hoe de conversies te verdubbelen met de inzet van Email Marketing. De sessie ging over een case van de hotelketen Fletcher Hotels. Doelstellingen: mailadressen verwerven en de conversies verdubbelen.

De sessie begint met een aantal belangrijke tips m.b.t. email marketing. Waarschijnlijk zijn dit bekende zaken, maar altijd goed om even te noemen:

  1. Testen van de onderwerpregels op open rate;
  2. Testen van design en content op CTR;
  3. Personaliseer (waar mogelijk);
  4. Gebruik een goed email systeem met een goede reputatie om de verzending optimaal te laten verlopen.
In deze case heeft men de actie opgezet op basis van “Zorg voor een beleving” met een serie van emailings om een hotelgeschenk voucher te verkopen.
  1. De vooraankondiging van een hotelgeschenk voucher waarin men zich kan aanmelden voor de voorverkoop. Conversie is een aanmelding en 28.612 mensen schreven zich in op een mailbestand van 500.000.
  2. Start van de voorverkoop.
  3. Start van de werkelijke verkoop.
  4. Einde van de verkoop en dus een laatste kans om te kopen.
In principe een goede actie door het zo op te zetten. Nederlanders zijn gek op vouchers en kortingen en zo’n hotelvoucher zal dan populair zijn. De opzet van de actie met daarin de mogelijkheid al in de voorverkoop mee te kunnen en daarna de actie pas globaal te lanceren, zal ideaal zijn geweest om nieuwe mailadressen te verkrijgen.
Het vreemde was overigens wel dat men in deze case niet heeft gespecificeerd op naam van de lezer, omdat niet van elk mailadres de naam bekend was. Baardman bevestigde dat de conversies hoger zouden zijn geweest als er wel gepersonaliseerd was. Mijns inziens had men dus de mailadressen waarvan de naam wel bekend was moeten specificeren en de onbekenden logischerwijs niet.
Daarnaast miste ik de koppeling met Social Media, want na de aankoop bekenden/followers te attenderen op de voucher had eenvoudig geïmplementeerd kunnen worden voor extra conversies.
Samenvattend is de case interessant, omdat de opzet goed is, maar de uitwerking mijns inziens niet optimaal. Ik ben benieuwd hoe men de volgende keer voor deze hotelvoucher de email marketing gaat inzetten.
Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

...

Verder lezen over Emerce

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Opkomende social media platformen, nieuwe inzichten in de wereld van SEO door de opkomst van AI, inspirerende leadgeneratie-technieken, e-mailmarketing voor gevorderden en een aantal topmerken die hun online marketing st...

Events20.06.2023

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Een recap van een van de grootste digitale marketing evenementen van de Benelux
Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Conversational commerce is geen hype of nieuwe marketing term. Het is serious business en wordt wereldwijd al veelvuldig toegepast. Het zal binnen een paar jaar leiden tot nog minder bezoek aan de fysieke winkels en de v...

Online06.02.2018

Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Bas Lemmens, founder van Roomlr, komt naar eTravel 2015. Net als AirBnB staat Roomlr voor de "sharing economy" en hopen zij een verandering teweeg te brengen in de reisbranche. Wie zijn die nieuwe spelers in de reismarkt...

Events21.05.2015

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Bij de 6e editie van Emerce Conversion stond het thema A/B testing centraal met keynotes van Pete Komen (oprichter van Optimizely) en Ton Wesseling (A/B-test goeroe). Een onderwerp dat deze dag minder aandacht kreeg is...

Events15.04.2015

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Het tijdperk van digitale verleiding

Tijdens Emerce Conversion 2015 kwam het onderwerp ‘personaliseren’ tijdens verschillende sessies uitgebreid ter sprake. Waar de online marketeer tot twee jaar terug nog druk bezig was met het experimenteren van A/B-t...

Events15.04.2015

Het tijdperk van digitale verleiding

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Engage gaat over de beste strategieën voor organisaties met grote klantendatabases. Via e-mail, social, web en offline kanalen. Nieuwe inzichten en de beste actuele cases rond effectief gebruik van data, intelligent geb...

Events26.11.2014

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Afgelopen week werden tijdens het Emerce Etravel event de nieuwste trends en ontwikkelingen in de reiswereld getoond. Vraagstukken rondom het succesvol gebruiken van data en het ontwikkelen van goede social media campagn...

Events14.06.2014

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact

Tibert Verhagen, associate professor e-business aan de VU Amsterdam, spreekt op Emerce Engage over de belangrijkste drijfveren van customer engagement en toont hoe je hier in de praktijk betere klantcommunities door krij...

Events27.11.2013

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact