Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Deel 3 van Liveblog over event Iqnomy.
Laurens van de Oever, Commercial Director GFK Retail & Technology. “The Things of Internet” is een retail georiënteerd verhaal. GFK bekijkt elke dag de harde transactiegevens van welke appartauur daadwerkelijk verkocht is bij 3500 winkeliers, ook van de online winkels.
Per branche worden de cijfers gebundeld. Veel retailers kunnen daarmee hun benchmark checken. Inmiddels is er al 33% van de totale verkopen via het online kanaal. Elke maand groeit dat 7 a 8 %. Dat zijn significante cijfers. Per branche zijn er wel grote verschillen. Telecom en Travel zijn al veel verder, daar gaat de omzet al voor ruim 50% via online kanalen. Maar wasmachines gaan nu ook al in 26% van alle verkopen online verkocht worden.
Consumenten electronica is helemaal versmolten qua online/offline verkopen. De omzet groei is nog wel groter bij de bricks&mortar verkopers dan bij de pure players.
GFK werkt samen met Zoover. Daardoor kun je zien hoe online zoekgedrag correspondeerd in daadwerkelijke boekingen in een fysieke winkel. Mensen oriënteren zich online, kopen offline. Typisch voorbeeld van versmelting off- en online.
Ook in de muziekbranche zie je een trend van minder verkopen. De digitale online component maakt daar maar 25% van uit. Maar qua daadwerkelijk aankopen maakt het 56% van de markt uit. Ook de DVD verkoop zit in een neerwaartse lijn, behalve als je de UPC en Tele 2 verkopen via digitale tv on demand er bij gaat tellen.
De meeste grote partijen willen dit jaar gaan starten met verkoop via (web)tv. Hij laat de staatjes zien dat de tablet PC snelste uptake (installed base) zal krijgen. Uit hun onderzoek blijkt dat het voornamelijk mannen zijn tussen de 25 en 49 jaar.
Elk jaar worden er in de NL markt 2 miljoen TV’s verkocht. Dus kun je ook voorspellen hoe lang het duurt voordat bijvoorbeeld web TV gaat aanslaan. In 2013 zal dat 50% van alle huishoudens zijn die een web-tv hebben. Het staatje met smartphone verkopen. 200.000 per maand gaan er over de toonbank. De iPhone introducties hebben daar sterk aan bijgedragen. Voor het eerst worden er nu ook meer smartphones dan andere mobieltjes verkocht. Maar wie gaat er met deze innovaties aan de slag? Dat zullen degenen zijn die het beste van 2 werelden weten te combineren.
Mooie snelle presentatie, vooral onderbouwd met cijfers!
NB: dit is een live blog, excuus voor Typo’s. Foto’s door Photoliver
Verder lezen over TV
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Lifestyle31.05.2023
Dit mag niet ontbreken in een mancave
Gadgets16.05.2023
Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?
Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerkenEntertainment18.04.2023
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker
Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in SheffieldEntertainment22.03.2023
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein
Online11.01.2023
Glasvezel heeft koper ingehaald
Gadgets14.12.2022
Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?
Een kijkje in de toekomstEntertainment09.06.2022