Events15.03.2011

De wereldkaart van de toekomst


de-wereldkaart-van-de-toekomst.jpg
de-wereldkaart-van-de-toekomst.jpg

De afgelopen 20 jaar zijn er talloze kostbare geografische kaarten gemaakt die op zijn zachtst gezegd “matig” accuraat zijn. En het up-to-date houden van deze kaarten gebeurt niet of nauwelijks of is een té kostbare aangelegenheid geworden. En dat betekent dat in een wereld van real-time informatie, mensen – zelfs met GPS – afhankelijk zijn van vaak achterhaalde kaartinformatie. Tijdens haar sessie op de afsluitende dag van SXSW Interactive keek Di-ann Eisnor (Waze) naar de opkomende trend van “community-operated maps”, kaarten onderhouden voor én door het volk.

Volgens Eisnor is het belangrijk om eerst eens goed te kijken naar de defintie van de “kaart”. Tot voor kort waren kaarten niet meer dan een grafische weergave van een locatie, regio of land. Maar de afgelopen jaren is er volgens haar een grote verandering gaande in de manier waarop mensen kaarten percipiëren. Een kaart is voor veel mensen tegenwoordig namelijk ook een weergave van alle activiteiten binnen zo’n locatie, regio of land. Van check-in met Foursquare tot file op de snelweg.

Deze verandering is volgens Eisnor toe te wijzen aan twee grote doorbraken op het gebied van online en mobiel in de afgelopen 7 jaar. Allereerst was er door een aantal gebeurtenissen de verandering van participatie door gebruikers. Waar in het verleden slechts 1% van de gebruikersgroep participeerde aan het onderhouden of verbeteren van content, ziet Eisnor nu bijna 10% van de gebruikersgroep die een steentje bijdraagt. Dit is vooral te danken over het gemak waarmee mensen tegenwoordig kunnen bijdragen: “smartphones and smartphones almost made it a one-click effort”.

De tweede grote gebeurtenis is eigenlijk nog in volle gang. Nu de participatie zo is gegroeid, proberen veel ontwikkelaars met hun product ook de resterende meute te motiveren. Wie kijkt naar een groot deel van de diensten die recent zijn gelanceerd, zal zien dat het merendeel hiervan zich middels gebruikgemak mikt op een brede doelgroep.

Wie kijkt naar de ontwikkelingen in de afgelopen jaren, zag op het gebied van geografische data genoeg gebeuren. Kernwoorden zijn dan data, sociale interactie, mobiel en openheid. Allen misschien wel even belangrijk, maar terugkijkend op de ontwikkelingen lijkt openheid misschien toch wel de meest cruciale factor. In 2005 zagen we aan de hand van die openheid namelijk de opkomst van zogenaamde “mash-up’s”, samentrekkingen van diverse informatiestromen binnen één platform. Google Maps en de Google Maps API waren eigenlijk de eerste initiatieven die ons in staat stelde om de ouderwetse kaart te verrijken.

En wanneer men denkt dat de hype rond “geografische data” is gaan liggen, komt volgens Eisnor bedrogen uit: “in 2009, people started talking about location and location based. We seem to forget that this is still very much a form of geographical data” In 2011 is er een grote keus als het gaat om zogenaamde “Open Source Maps”. Pas sinds 2006 is de monopolie die twee spelers hadden op de markt voor digitale kaarten verbroken en sindsdien zijn er een aantal mooie initiatieven ontstaan op het gebied van kaarten, waar Eisnor er enkele van liet zien, van de kaart die werd bijgewerkt tijdens Haïti tot Crisismappers en zelfs de “Golfing in The Caribean Map”. Uiteraard liet Eisnor ook haar “eigen” initiatief Waze de revue passeren:

Wat betekenen de ontwikkelingen in het heden voor de toekomst? Volgens Eisnor gaan we steeds meer richting de real-time map: constant bijgewerkte kaarten, aangevuld met allerhande relevante aanvullingen. “We’re moving from a location-based model to a more location-guided way of experiencing maps”.

Helaas projecteerde Eisnor haar toekomstvisie toch voornamelijk aan de hand van haar eigen product en hoe cool Waze ook is, het is één van de initiatieven die een rol kan gaan spelen in de toekomst, maar niet hét initiatief. En dat kreeg Eisnor tijdens de Q&A helaas dan ook veel te horen van het kleine publiek dat aanwezig was bij haar sessie.

-1126.jpg
-1126.jpg
...

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer