Nog meer toekomstvisie op het gebied van media en enterainment gisteren tijdens de vierde dag van SXSW. Nadat ´s-ochtends een panel zich al had uitgelaten over de invloed van nieuwe media op het proces van creatie, was het tijdens de keynote die middag de beurt aan Felicia Day om haar visie te delen. Day, die bekendheid verwierf met haar rol in Joss Whedon’s internetsoap “Dr. Horrible’s Sing-Along-Blog“, is tegenwoordig zelf bedreven in het creëeren van special internetcontent met haar online-only series “The Guild” en het nog te verschijnen “Dragon Age: Redemption”. Day was van meet of aan helder: de tijd om traditionele barrieres omver te werpen is nu.
In 2006 was Day meer dan goed voor haar was verslaafd aan games. Vooral World Of Warcraft kon ze geen genoeg van krijgen. Toch had Day al snel door dat ze er wel erg veel tijd kwijt was aan haar hobby en besloot ze te stoppen. Om de leegte te vullen begon ze met het schrijven van een script. “And since people always say: write about what you know, I wrote about online gaming”.
En zo schreef Day het script voor een pilot van “The Guild”, een serie die draait om 6 online gamers. Ze liet het script lezen aan diverse mensen in Hollywood, maar ze kreeg veelal dezelfde reactie: onbegrip. Online gaming was in 2007 nog niet zo’n fenomeen als de laatste jaren en dus zagen veel producenten hét nog niet. Nadat Day’s vaste producent het script las, besloten ze de serie zelf op te nemen en niet traditioneel, maar juist online uit te zenden.
Deze gewaagde keus is succesvol gebleken, intussen heeft de serie meer dan 100 miljoen kijkers wereldwijd. Maar dat was in het begin wel anders: de uitzendingen werden eens per maand opgenomen en uit eigen zak betaald. Er was geen productiebudget en dus moest er creatief worden omgegaan met de shoots: slaapkamers, garages en woonkamers van de acteurs zelf werden ingezet. Om daar verandering in te brengen, besloot Day een site te maken om donaties binnen te halen.
Al snel haalde Day en haar serie meer dan 500 donaties binnen, varierend van 10 tot zelfs 400 dollar. Met haar oproep had ze de enthousiaste gamer-community geactiveerd. Day en haar producent besloten om de donatieknop offline te halen, want intussen was er meer dan genoeg geld binnen gehaald voor een heel seizoen op basis van de toenmalige setup.
Intussen draait “The Guild” al weer bijna 5 seizoenen en haalde Day recent een grote deal binnen door haar nieuwe serie “Dragon Age” samen met EA/Bioware te gaan produceren. Ondanks alles noemt Day zichzelf geen echte marketeer. Ze is simpelweg opgegroeid met internet en internetcommunicatie en heeft dus veel gedaan op basis van haar persoonlijke ervaring. Ze had het geluk dat ze veel volgers en fans overhield aan haar project met Josh Whedon en dat ze aan haar verleden als gamer een netwerk heeft overgehouden.
Dat netwerk sprak ze dan ook op grote schaal aan (en doet dat nog steeds). Via e-mail, blogs, chat, Facebook en Twitter blijft ze constant in gesprek met haar doelgroep: “I share everything I would chat to my brother”. PR op basis van persoonlijke communicatie dus: “Being a person adds value to communication”. Dat bleek toen ze op zoek was naar meer aandacht rondom “Dragon Age”. Na de bekendmaking van de samenwerking met EA/Bioware vroeg ze op Twitter om een retweet, wat uiteindelijk leidde tot een wereldwijd trending topic.
Heeft Day dan nog tips voor ambitieuze online videomakers of schrijvers? “If your gonna make content for the internet, you have to market for a niche. Trying to please everybody isn’t gonna work – that model is reserved for tv and radio”. Jezelf richten op een “mainstream” publiek is volgens Day dan ook volkomen kansloos: “Mainstream is everything your interested in, so surely the perception on mainstream is gonna change”.
Meer informatie over Felicia Day vind je op deze Bit.ly pagina, die Day naar eigen zeggen persoonlijk heeft voorbereid.
Verder lezen over SXSW
Startups23.03.2016
#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft
Events23.03.2015
Maak van geluid een lust – geen last
Events23.03.2015
Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW
Events19.03.2015
AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen
Online27.03.2014
Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle
Entertainment27.03.2014
SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix
Events18.03.2014
SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet
Events18.03.2014