Voor TV-makers, van omroep tot acteur, is het tegenwoordig niet makkelijk. Bij het bedenken of maken van een nieuw programma heb je rekening te houden met een nieuwe factor: nieuwe media. Facebook, Twitter, YouTube en partijen als Hulu of Boxee hebben de manier waarop TV wordt geconsumeerd volledig verandert. De honger van fans van je TV-programma is niet langer gestild na de meest recente aflevering – online gaat men op zoek naar meer! Tijdens de vierde dag van SXSW bekeek een panel van mensen van o.a NBC en AdAge de integratie van nieuwe media in “het nieuwe TV maken“.
Wie zich tegenwoordig bezig houdt met TV maken heeft te maken met een fiks veranderd distrubutiemodel. Met alleen een eigen website red je het niet meer, ook sociale netwerken als Facebook en Twitter, (mobiele) games, transmediale verhaallijnen en applicaties (van Hulu en Boxee tot Miso en GetGlue) zijn belangrijke plekken om je content te spreiden onder een brede doelgroep.
De Amerikaanse omroepen hebben het afgelopen jaar veel onderzoek gedaan naar de invloed “the second screen”, de manier waarop mensen met een laptop, smartphone of iPad op schoot tv kijken. Daaruit bleek al snel dat het nodig was om te investeren in een digitale ervaring rond programma’s. USA Network haakte hier snel op in met een aantal campagnes rond de serie “Psych”: speciale Facebook campagnes en (mobiele) games zorgden voor nog enthousiastere fans die zich groepeerde en hun sympathie deelde.
De uitkomsten leidde ook tot de oprichting van een geheel nieuw platform waar kijkers zich kunnen verzamelen rond TV-shows: Oxygen. Oxygen is een zogenaamde mashup, een samenvoeging van diverse content- en communicatiestromen binnen één website. Het is eigenlijk een one-stop-shop voor fans, waar zij realtime kunnen chatten met likeminds middels Facebook en Twitter-integratie, maar ook speciale videocontent kunnen vinden.
Na afloop van de sessie, die veel voorbeelden bevatte en door de aanwezigheid van één van de acteurs van de serie Psych een aparte twist kreeg, waren de panelleden wisten de panelleden toch wel een “gouden regel” te formuleren: “You need to use each platform for it’s unique characteristics“.
Gelukkig realiseerde zij zich ook wel dat dit wellicht een té open deur was en dus kwam er nog een aanvulling: “The biggest transformation is the fact that making TV has to be open and transparent on all levels. From actor and director to network executive, they all participate in growing engagement“
En toen werden er vanuit het publiek een boel vragen gesteld over ene Charlie Sheen…
Verder lezen over SXSW
Startups23.03.2016
#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft
Events23.03.2015
Maak van geluid een lust – geen last
Events23.03.2015
Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW
Events19.03.2015
AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen
Online27.03.2014
Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle
Entertainment27.03.2014
SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix
Events18.03.2014
SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet
Events18.03.2014
SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer
Verder lezen over TV
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Lifestyle31.05.2023
Dit mag niet ontbreken in een mancave
Gadgets16.05.2023
Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?
Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerkenEntertainment18.04.2023
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker
Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in SheffieldEntertainment22.03.2023
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein
Online11.01.2023
Glasvezel heeft koper ingehaald
Gadgets14.12.2022
Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?
Een kijkje in de toekomstEntertainment09.06.2022