Nu een groot deel van de marketingbudgetten van bedrijven zijn verplaatst naar online, is de zoektocht naar de gouden formule voor online marketing nu pas echt begonnen. Althans, volgens de panelleden op de zondagmiddagsessie “Influencers Will Inherit The Earth” tijdens SXSW. De kracht van zogenaamde “influentials” is moeilijk tegen te spreken, wie zoekt op bijvoorbeeld “RT @GuyKawasaki” krijgt alvast een beeld van hun bereik. Wat vast staat is dat “influencer marketing” de afgelopen periode een steeds vaker gehoord buzzword is. Er worden zelfs documentaires over gemaakt.
Het panel op zondagmiddag, bestaande uit Anthony Ha (VentureBeat), Joe Fernandez (Klout), Mike Yavonditte (Hashable) en Sloane Berrent (Lippe Taylor) was het er, zoals wel vaker tijdens paneldiscussies tijdens SXSW, volledig over eens: influencers zijn dé belangrijkste focus voor de komende jaren als het gaat om marketing.
Volgens Joe Fernandez is de impact van influencers tegenwoordig ook helder in kaart te brengen. Zijn bedrijf Klout adviseert intussen al diverse grote merken met hun tool en API. Maar ook offline is er veel informatie terug te vinden, Yavonditte lanceerde recent Hashable en keek daarbij niet alleen naar Klout-scores of Twitter-followers, maar vergeleek deze ook met impact van deze mensen in bijvoorbeeld magazines en kranten. Online scores zijn absoluut belangrijk, vulde Berrent aan, maar kijk ook vooral naar de offline spinoff: vertellen de influencers die je online benadert ook offline verder over je product of dienst, of blijft het bij een retweet of like?
Wanneer een bedrijf of dienst besluit om influencers in te zetten als marketingtool, zal deze zich moeten realiseren dat de dienstverlening top moet zijn. “When you have a good experience, you share it with a lot of people. But when you have a terrible experience, you share it with even more people“, aldus Berrent. En vaak vind die negatieve reactie meer spin-off bij het gevolg van de influencer dan de positieve.
Een ander gevaar is het teveel verwennen van de influencer. De ervaring die hij of zij heeft met je merk, product of dienst mag namelijk niet te veel afwijken van de ervaring die je aan alle andere klanten biedt. Dit zaal vaak een averechts effect hebben en eenzelfde negatieve spin-off veroorzaken. Een bekend en recent voorbeeld van eigen bodem hiervan is natuurlijk T-Mobile.
Het panel was eensgezind tevreden over de recente ontwikkelingen in het Amerikaanse bedrijfsleven, waar er steeds meer digitaal bewustzijn aanwezig lijkt te zijn. Waar de afgelopen jaren er vooral trainees of stagiaires werden aangenomen om de digitale/online marketing te doen, worden er nu serieuze stappen gezet. Door grote corporaties, maar ook het Amerikaanse middenkader.
Meer hands-on dan dit werd de discussie helaas nooit. Ook voor de panelleden was het, zelfs uit eigen ervaring, koffiedik kijken. De volgepakte Ballroom F liep gedurende de sessie dan ook langzaam maar zeker leeg. Ook het vragenrondje aan het eind van de sessie leverde geen vuurwerk op.
Het panel leek weinig zin te hebben in een goede discussie rond het onderwerp en waren het vooral over één ding hartgrondig eens: “It’s really hard to find the right influencers and it’s really hard to predict the effect of your efforts“.
Verder lezen over Influencers
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Entertainment20.08.2024
A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?
Social Media10.05.2024
Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Social Media16.01.2024
5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen
Verder lezen over SXSW
Startups23.03.2016
#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft
Events23.03.2015
Maak van geluid een lust – geen last
Events23.03.2015
Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW
Events19.03.2015
AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen
Online27.03.2014
Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle
Entertainment27.03.2014
SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix
Events18.03.2014
SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet
Events18.03.2014