Events12.03.2011

Waarom print leading zou moeten zijn in user interface design


waarom-print-leading-zou-moeten-zijn-in-.jpg
waarom-print-leading-zou-moeten-zijn-in-.jpg

In een goed gevulde Ballroom A in het Austin Convention Center trapte Mike Kruzeniski, creatief directeur van Microsoft, de zaterdagochtend van SXSW af. Een traditionele titel, want eigenlijk is Kruzeniski meer een interaction designer, die momenteel werkt aan de nieuwe Windows Phone. In zijn sessie keek Kruzeniski naar de ontwikkelingen op het gebied van interaction design de afgelopen jaren en wat we kunnen leren van zijn traditionele evenknie: print design.

Om vooruit te kijken moet je altijd even terugkijken, aldus Kruzenski. Als voorbeeld van primitief interaction design gebruikte hij Vannevar Bush’ Memex-machine, een grafische weergave van een machine waar uiteindelijk de eerste computer uit kon worden afgeleid.

-1120.jpg
-1120.jpg

Vanaf dat moment zijn we met user interface designs voor computers voornamelijk bezig geweest met het zoeken naar de juiste manier om een analoge wereld in digitaal om te zetten om de technologie begrijpelijk te maken. De laatste jaren is daar wel een verandering merkbaar, interfaces gaan steeds verder van hun analoge tegenhanger afstaan. En dat is een goede ontwikkelingen volgens Kruzenski: “I don’t need a book to look like a book to understand it’s a book“. 

De introductie van het web zorgde voor een nieuwe wending: informatie werd de user interface. Men verwacht interactie vanuit de content. En dus zien we volgens Kruzenski nu twee duidelijke stromen: informatie en object. 

Daar ligt volgens Kruzenski ook het verband met print design. Want printdesign gaat eeuwen uit van informatie als interface, met creatieve uitspattingen als bijvoorbeeld de Bauhaus en Swiss Style bewegingen. 

Toch heeft het web zich altijd afgezet tegen print. Jakob Nielsen liet kort geleden nog weten dat de twee werelden zo ver uit elkaar liggen dat er echt verschillende technieken nodig zijn. Dat is volgens Kruzenski de afgelopen tijd juist onzin gebleken: “What is true voor print design is true for interaction design“.

Wat zijn volgens Kruzeniski de belangrijkste aandachtspunten:

  • Hierarchie en structuur met het gebruik van grids
  • Maak goed gebruik van wit-ruimte
  • Minimaliseer het gebruik van verschillende elementen
  • Simplificeer je beeldgebruik
  • Meer nadruk op typografie 
  • Proportionering en uitlijning 
  • Universeel gebruik van iconen

Dylan Tweney noemde de recente ontwikkelingen van bijvoorbeeld Flipboard een opkomende stroming: “The Undesigned Web”. Kruzeniski is het daar niet mee eens, al snapt hij Tweney wel. Maar het gevoel van Tweney is volgens Kruzeniski juist terug te leiden naar een beter begrip van designers en het terugvallen van principes die al jaren gelden. In de printindustrie.

-1121.jpg
-1121.jpg

Sketchnote by @Marjolijn

...

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer