Op de vierde verdieping van het Austin Convention Center loopt zaal 12 gestaag vol. SXSW gaat nu echt van start! Ondanks de grote concurrentie weten Buster Benson (Health Month) en Thor Muller (Get Satisfaction) toch een behoorlijke massa bij elkaar te krijgen voor hun sessie over “gamification” en groepsprocessen. De heren analyseerde de opkomende trend van spelelementen in ons dagelijks leven vanaf de klassieke bordspelen tot het heden en presenteerde hun verhaal in de vorm van – uiteraard – een game. En dus kwam de zaal niet meer tot rust.
Na hun introductie presenteerde beide heren hun nieuwste game: “Heat”. Een drie-delige cooperatieve game, speciaal bedacht voor SXSW. Het spel werd helaas nooit helemaal uitgespeeld, voornamelijk omdat het grootste deel van de zaal de eerste ronde niet wist te halen: binnen 5 minuten moest de zaal zorgen dat ze aan een set van regels voldeden, waardoor de hele zaal in een soort van oversized stoelendans belandde.
Wat de heren voornamelijk duidelijk wilde maken is dat zelfs een situatie waarin eigen belang voorop staat (iedere speler moest voldoen aan de eis om te overleven) de speler kan dwingen tot intense communicatie en samenwerking. Het spelelement bevorderde in dit geval het groepsproces.
Volgens Muller en Benson is er te weinig aandacht voor zogenaamde “cooperatieve games”, spelletjes die de nadruk leggen op samenwerking. Veel nieuwe initiatieven zijn zogenaamde “competitive games”, spelletjes die zich richten op onderlinge strijd. Muller ontkent het succes van deze opzet niet, maar waarschuwt het buitensluiten van potentiele spelers: “leaderboards and badges do the trick, but keep in mind that you’re excluding or demotivating some people based on either skill or score”. Maar ook aan “coop games” kleeft een nadeel: ze hebben een overduidelijke beperking in mogelijke speel momenten.
Wie om zich heen kijkt ziet in allerhande vormen al game-elementen terug, maar ook in het bedrijfsleven zien we games terugkomen. Meest recente voorbeeld is de, in Amerika razend populaire, brainstormtechniek “Gamestorm”. Teams worden middels allerhande mini-games uitgedaagd om na te denken over situaties binnen hun bedrijf, vereniging of organisatie.
Benson liet vervolgens aan de hand van zijn startup Health Month zien dat de beste combinatie van elementen behoorlijk finetunen is. Zo is Benson zelf nu actief aan het testen gegaan moet 3 verschillende elementen. Wél alledrie met een cooperatief karakter, want Benson gelooft in één ding: “if we want to make a lasting change, our friends need to change with us”.
Verder lezen over Gamification
Marketing27.02.2024
Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week
Automotive04.08.2021
Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze
Marketing24.11.2020
Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases
Marketing09.11.2020
3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday
Marketing02.11.2020
Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen
Marketing26.10.2020
Gamification en online marketing: de perfecte match!
Marketing19.10.2020
Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?
Online09.10.2017
Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers
Informer helpt ondernemers door ze te laten spelenVerder lezen over SXSW
Startups23.03.2016
#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft
Events23.03.2015
Maak van geluid een lust – geen last
Events23.03.2015
Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW
Events19.03.2015
AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen
Online27.03.2014
Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle
Entertainment27.03.2014
SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix
Events18.03.2014
SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet
Events18.03.2014