Events11.03.2011

Gamification: maak van samenwerking een spel


gamification-maak-van-samenwerking-een-s.jpg
gamification-maak-van-samenwerking-een-s.jpg

Op de vierde verdieping van het Austin Convention Center loopt zaal 12 gestaag vol. SXSW gaat nu echt van start! Ondanks de grote concurrentie weten Buster Benson (Health Month) en Thor Muller (Get Satisfaction) toch een behoorlijke massa bij elkaar te krijgen voor hun sessie over “gamification” en groepsprocessen. De heren analyseerde de opkomende trend van spelelementen in ons dagelijks leven vanaf de klassieke bordspelen tot het heden en presenteerde hun verhaal in de vorm van – uiteraard – een game. En dus kwam de zaal niet meer tot rust.

Na hun introductie presenteerde beide heren hun nieuwste game: “Heat”. Een drie-delige cooperatieve game, speciaal bedacht voor SXSW. Het spel werd helaas nooit helemaal uitgespeeld, voornamelijk omdat het grootste deel van de zaal de eerste ronde niet wist te halen: binnen 5 minuten moest de zaal zorgen dat ze aan een set van regels voldeden, waardoor de hele zaal in een soort van oversized stoelendans belandde.

Wat de heren voornamelijk duidelijk wilde maken is dat zelfs een situatie waarin eigen belang voorop staat (iedere speler moest voldoen aan de eis om te overleven) de speler kan dwingen tot intense communicatie en samenwerking. Het spelelement bevorderde in dit geval het groepsproces.

Volgens Muller en Benson is er te weinig aandacht voor zogenaamde “cooperatieve games”, spelletjes die de nadruk leggen op samenwerking. Veel nieuwe initiatieven zijn zogenaamde “competitive games”, spelletjes die zich richten op onderlinge strijd. Muller ontkent het succes van deze opzet niet, maar waarschuwt het buitensluiten van potentiele spelers: “leaderboards and badges do the trick, but keep in mind that you’re excluding or demotivating some people based on either skill or score”. Maar ook aan “coop games” kleeft een nadeel: ze hebben een overduidelijke beperking in mogelijke speel momenten.

Wie om zich heen kijkt ziet in allerhande vormen al game-elementen terug, maar ook in het bedrijfsleven zien we games terugkomen. Meest recente voorbeeld is de, in Amerika razend populaire, brainstormtechniek “Gamestorm”. Teams worden middels allerhande mini-games uitgedaagd om na te denken over situaties binnen hun bedrijf, vereniging of organisatie.

Benson liet vervolgens aan de hand van zijn startup Health Month zien dat de beste combinatie van elementen behoorlijk finetunen is. Zo is Benson zelf nu actief aan het testen gegaan moet 3  verschillende elementen. Wél alledrie met een cooperatief karakter, want Benson gelooft in één ding: “if we want to make a lasting change, our friends need to change with us”.

...

Verder lezen over Gamification

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

Zeeman is niet vies van een marketingstunt en opent een eigen virtuele winkel in Roblox tijdens de Fashion Week om het probleem van jongeren die veel geld uitgeven aan luxe merken in online videogames aan de kaak te stel...

Marketing27.02.2024

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Navigatie-app Waze is een stukje beter geworden, want je kunt nu in plaats van naar een auto kijken kiezen voor Warthog of Ghost uit de bekende gameserie Halo. De Microsoft-shooterserie met hoofdrolspeler Master Chief is...

Automotive04.08.2021

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

Gamification wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet. Niet alleen in de wetenschap, het onderwijs en bij politiek-maatschappelijke kwesties is gamification een handige manier om mensen het laatste duwtje in de juiste ric...

Marketing24.11.2020

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Black Friday is een paar jaar geleden overgewaaid vanuit de Verenigde Staten naar Nederland en gaat een steeds grotere rol spelen in de (online) retail wereld. Je kunt er als winkelier, maar ook als consument haast niet...

Marketing09.11.2020

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Nog even en dan staan de feestdagen voor de deur. Voor veel online marketeers is het dan ook weer de vraag: ‘op welke originele manier kan ik mijn producten of diensten tijdens de feestdagen onder de aandacht brengen b...

Marketing02.11.2020

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Gamification en online marketing: de perfecte match!

De afgelopen jaren maakt gamification een opmars als effectief marketingmiddel in bijvoorbeeld het onderwijs, de politiek en handhaving in de openbare ruimte. Maar ook in de online wereld worden spelelementen steeds vake...

Marketing26.10.2020

Gamification en online marketing: de perfecte match!

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

In de wetenschap, het onderwijs en in de marketing wordt gamification volop ingezet. Door gamification in te zetten voor je bedrijf of merk is het mogelijk om te zorgen voor meer conversies, naamsbekendheid en engagement...

Marketing19.10.2020

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Boekhouden is nou niet bepaald een hobby voor de meeste mensen. Software-ontwikkelaar Informer heeft precies voor die groep, die vaak bestaat uit ZZP'ers en andere kleinere ondernemers uit het MKB, hun boekhoudsoftware a...

Online09.10.2017

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Informer helpt ondernemers door ze te laten spelen

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer