Crowd-sourcing is een buzz word wat veel gebruikt wordt maar er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar wat het nu kan betekenen voor een project. Wat kan er gebeuren als je als bedrijf je klanten en partners betrekt bij de creatie van nieuwe producten en diensten? Steve Portigal (Portigal Consulting), Nick Coates (Promise) en Thomas Sutton nemen ons mee in de wereld van co-creatie en open innovatie.
Steve Portigal
Wat kunnen we van mensen leren en wat voor impact heeft het op de manier van innoveren? Hoe begrijpen we wat onze klanten willen, we praten met ze en veelal indirect. We willen weten wat ze doen en wat dat bekent. Steve geeft het proces (welke methode je ook gebruikt) weer in onderstaande slide.
Naast de methodes van onderzoeken, is het aanbieden van een oplossing belangrijk in het ontwikkelproces. De oplossing hoeft niet per definitie dé oplossing te zijn maar staat centraal in de discussie tot productinnovatie, testen, onderzoeken.
Kijk waar de pijnpunten liggen van mensen en bied oplossingen, het klinkt eenvoudig maar wat is de beste oplossing voor het pijnpunt. Een grotere la is niet per definitie de oplossing voor de rommel die we hebben.
Het is wel van belang dat we weten wie we willen gebruiken in ons proces. Uiteraard de mensen die onze producten en diensten gebruiken. Maar ook de ‘early adopters’, ‘lead users’ maar ook mensen die het product of de dienst nog niet gebruiken of juist gestopt zijn met het gebruiken van je product of dienst.
Uiteraard moeten we interculturele verschillen niet buitensluiten.
Nick Coates
Co-creatie gebeurdt al langer, maar kwam in de spotlight door communicatie technologie.
Wat zijn volgens Nick de zes leidende principes?
Maar wat betekent dit voor co-creatie vandaag?
Co-creatie dient waarde op te leveren voor de massa. Het individualiseren van een proces, bijvoorbeeld het ontwerpen van een shirt, is geen co-creatie. Evenals crowdsourcing, daar is vaak een competatief element aan verbonden.
Wat is er dan in ieder geval voor nodig?
Goede voorbeelden die Nick noemt zijn bijvoorbeeld My Starbucks Idea, Etihad design for the new A380. Maar ook Kraft, co-creatie onder haar medewerkers is zeker zo belangrijk als co-creatie met klanten en is in Nick’s opinie ondergewaardeerd.
De toekomst biedt volgens Nick vele mogelijkheden door bijvoorbeeld opkomende technieken zoals 3D printing, visualisatie en mashups.
Alles te vatten in een model?
Wellicht, te vatten in deze sheet van Thomas Sutton.
Al met al een innoverende ochtend!
Verder lezen over Co Creation
Marketing13.07.2020
Truestory heeft weer een goed idee! Dit keer een actie om voor thuis te blijven!
Nieuws27.02.2016
29 Februari, wat doen we met die dag extra?
10 Tips voor een geslaagde schrikkeldagMarketing31.10.2012
Pepsi door social branding populairder dan Obama
Online18.09.2012
McMood wint eerste co-creatie campagne van McDonald’s
Social Media31.05.2011
Wat moet je eigenlijk met al die Facebook fans?
Online21.05.2011
‘Co-creating Democracy: Citizen Passion in the 21st Century’
Marketing16.02.2011
“Co-creation” Amsterdam Marketing Event 2011
Media01.11.2010
DSBTheMovie wint Co-creation Award 2010
Verder lezen over Innovatie
Technology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Gadgets20.09.2024
Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten
Technology18.09.2024