Events02.11.2010

3D-TV staat in heel Europa in de startblokken


3d-tv-staat-in-heel-europa-in-de-startbl.jpg
3d-tv-staat-in-heel-europa-in-de-startbl.jpg

Is 3D televisie de toekomst of blijkt straks dat het gewoon even een hype was?

Het is nog te vroeg om hier nu al conclusies over te trekken, maar feit is dat omroepen in Europa en Amerika over elkaar struikelen met aankondigingen voor nieuwe 3D initiatieven. Ondertussen zijn ook de TV fabrikanten druk bezig met het uitrollen van hun producten voor televisies en Blu-ray spelers. Tijd dus om even een overzicht te hebben van hoe het er nu precies voorstaat.

Robert Briel (BroadbandTVnieuws) geeft hieronder een overzicht van de ontwikkelingen van 3D in Europa. Meer hierover wordt besproken tijdens de 3D-dagen op 22 en 23 november.

Omroepen in de VS hebben het voortouw genomen met 3D initiatieven. De sportzender ESPN, onderdeel van het Disney concern, begon als eerste met het opnemen en doorgeven van evenementen in 3D. Inmiddels is EPSN een eigen 3D kanaal begonnen – dat wil zeggen: een kanaal dat alleen uitzendt als er inderdaad een evenement in 3D wordt opgenomen.

In Europa hebben het Britse betaal platform Sky, maar ook Eurosport het initiatief naar zich toe getrokken door actief met 3D programmering te beginnen. Eurosport zond eerder dit jaar de tennis wedstrijden van het grand slam toernooi Roland Garros in 3D uit, die in heel Europa werden getoond op speciale locaties. Sky zendt niet alleen de 3D wedstrijden die via ESPN uit de USA komen uit, maar is inmiddels actief met live voetbal in 3D, die in meer dan 1500 pubs wordt uitgezonden.

Het in Amsterdam gevestigde Digital Media Centre, onderdeel van Chellomedia, vormt een belangrijke schakel in het verspreiden van 3D programma’s naar de rest van Europa. Hier komen via een glasvezel verbinding onder de Atlantische Oceaan de signalen binnen uit de VS, bijvoorbeeld van de sportzender ESPN. Deze beelden komen uit Comcast Media Centre, het technisch centrum van het Amerikaanse kabel- en mediabedrijf Comcast in Denver, Colorado. Vanuit Amsterdam worden de beelden vervolgens via satelliet of glasvezel verspreid naar bijvoorbeeld de verschillende UPC kabelnetten in Europa.

Sport in 3D is een belangrijk speerpunt, maar er zijn ook andere vormen van 3D content denkbaar. Vanuit Zuid-Afrika komt een heel bijzonder 3D initiatief. Het TV kanaal Wildearth TV, dat al een aantal jaren via het internet “uitzendt” is begonnen met een 3D versie.

Wildearth TV is een zender, waarbij een camera ploeg op safari gaat en daar live verslag van doet. Daarbij kan de kijker de verrichtingen van de expeditie volgen. Dat betekent dat het niet altijd even spannend is wat er gebeurt, want het is live action. Via het web bouwde Wildearth TV een grote groep volgers op waardoor men dit jaar de stap maakte een eigen TV zender te beginnen, die de safari niet alleen in HD kwaliteit uitzendt, maar nu ook in 3D. Inmiddels heeft het Franse TV platform Free als eerste besloten de zender 24 uur per dag op een eigen 3D kanaal door te geven (en ook in HD).

De wegbereiders in Europa zijn de abonnee TV operators,” zo zegt David Wood van de EBU tijdens de afgelopen IBC in Amsterdam. “De leden van de EBU volgen dit allemaal met veel interesse en nemen deel aan de technische discussies over de standaard, maar de meeste zijn nog middenin de conversie naar HDTV.” De EBU zelf zegt ook dat het nog te vroeg is om nu al een beslissing te nemen over een 3D standaard, maar bij het DVB Project in Geneve is men al vergevorderd met de specificaties.

Naast de vraag wat de technische standaard zal worden, is er ook nog de kwestie van de 3D rechten. Tijdens de afgelopen World Cup voetbal werd duidelijk dat de omroepen die de live rechten van de wedstrijden bezaten niet automatisch ook de 3D rechten in hun bezit hadden. Integendeel, die bleken apart verkocht te zijn. Ook de filmstudio’s zullen proberen hun 3D rechten zo duur mogelijk te verkopen. “Hollywood heeft veel in 3D geproduceerd, maar is tegenhoudend, dus spelen we in de tweede klasse, tenzij wij zelf gaan produceren,” zei Benny Salaets, product marketing manager Telenet.

Overzicht 3D activiteiten Nederland

In Nederland streden kabelbedrijven UPC en Ziggo om de eerste te zijn die naar buiten kwamen met hun 3D activiteiten. In het weekend van 8 april kon UPC via het Digital Media Centre van zusterbedrijf Chellomedia het Masters golftoernooi uit Augusta, Georgia, live in 3D uitzenden – speciaal voor genodigden. Het betrof een productie van ESPN uit Amerika, dat via glasvezel kabel onder de Atlantische Oceaan naar Europa werd gestuurd.

Kort daarna kondigde Ziggo aan zelfs met een eigen 3D demokanaal te komen. Tenminste, aldus directeur Marcel Nijhof, als er voldoende content beschikbaar zou komen. Die 3D content kwam er toen SBS directeur Eric van Stade eind mei tijdens een congres aankondigde dat de omroep met eigen 3D kanaal zou gaan experimenteren. Inmiddels is dat 3D kanaal van start gegaan, grotendeels bestaande uit ‘normale’ programma’s van Net 5 die naar 3D zijn ge-upscaled. In Nederland kan natuurlijk ook gekeken worden naar het speciale 3D demokanaal van satelliet exploitant SES-Astra, dat vrij te ontvangen is. Hierbij worden 3D producties van vele partners getoond, zoals de Italiaanse publieke omroep RAI en het 3DNL platform.

Groot-Brittannië

Het abonnee-tv bedrijf BSkyB trekt de kar in het Verenigd Koninkrijk. Al in 2008 is men begonnen met technische experimenten en in oktober is het eerste 3D kanaal van start gegaan. Een evenementen zender, die alleen in de lucht is als er ook daadwerkelijk 3D programma’s uit te zenden zijn.

Sport vormt de hoofdmoot van het uitzendschema: begin oktober de Ryder Cup golf, het hele seizoen door voetbalwedstrijden uit de Premier League, maar ook Rugby internationals en bokswedstrijden. Ook zullen er programma’s komen van National Geographic en History. Sky is ook van plan zelf 3D content te (laten) produceren, zoals een verslag van het The Prince’s Trust Rock Gala.

In het aanbod bevinden zich ook speelfilms van verschillende studio’s. Sky kondigde onder andere de volgende titels aan: Ice Age -Dawn of the Dinosaurs, Monsters vs Aliens, Alice in Wonderland, Bolt, Cloudy with a chance of Meatballs en My Bloody Valentine. Naast het 3D kanaal komen er ook films beschikbaar in het pay-per-view aanbod, waaronder StreetDance UK, Garfield’s Pet Force, Step Up 3 en A Christmas Carol.

Naast Sky is de BBC actief met 3D, maar nog niet zo heel actief. Men kijkt, als publieke omroep, nog even de kat uit de boom. In elk geval denkt men wel aan het mogelijk in 3D verslaan van de Olympische Spelen die in 2012 in Londen plaats vinden, maar concrete plannen zijn er nog niet. Ook werkt men aan 3D clips van het populaire programma Strictly Come Dancing. Maar het zal voorlopig blijven bij incidentele producties, want de BBC ziet het voorlopig nog niet als haar taak als publieke omroep om een eigen 3D TV kanaal te beginnen. Voor de eigen producties, schafte de omroep wel een aantal 3D productie units aan.

Kabelbedrijf Virgin Media doet ook nog niet veel aan 3D, maar biedt wel via haar Filmflex video-on-demand dienst een aantal titels in 3D aan. Vooralsnog is het aantal bestellingen van deze 3D films nhog heel bescheiden – slechts een paar per dag. Discovery Channels Europe heeft een licentie aan gevraagd voor een eigen 3D kanaal en heeft die inmiddels ontvangen, maar het bedrijf heeft nog geen concrete plannen bekend gemaakt voor een dergelijke zender.

Rest van Europa

Ook elders in Europa zijn er veel initiatieven op het gebied van 3D televisie. In Italië is natuurlijk ook Sky Italia actief – daar profiteert men ook van de rol die het Britse Sky op zich heeft genomen. Maar concurrent Mediaset van premier Silvio Berlusconi doet ook een duit in de zak door een heel pakket films in 3D aan te bieden als video-on-demand.

In enkele andere landen heeft kabelbedrijf UPC ook showcases georganiseerd met 3D, onder andere in Zwitserland, Polen, Hongarije en Slowakije. In Rusland is de abonnee TV aanbieder NTV actief en in Portugal het kabelbedrijf ZON.

In België organiseerde het telecombedrijf Belgacom TV naar aanleiding van het Britse voorbeeld van Sky ook een live voetbalwedstrijd in 3D van de (Belgische) Jupiler League. Hierbij konden liefhebbers naar het café gaan om samen – met de bril op – te kijken naar het voetbal.

Op de satelliet

Satellietbedrijf SES ASTRA zendt sinds mei dit jaar via een van haar satellieten een speciaal 3D-demokanaal uit. In eerste instantie is dit kanaal bestemd om 3D op de winkelvloer te tonen, maar vanzelfsprekend is ontvangst ook in de huiskamer mogelijk, in heel Europa, dus ook in België en Nederland. Op dit kanaal zijn verschillende 3D producties te zien, onder andere van de Italiaanse omroep RAI.

Tijdens de grote beurs voor consumenten elektronica, de IFA te Berlijn, zond men ook een dagelijks journaal in 3D uit met de laatste technische nieuwigheden. Daarnaast nodigde Bill Wijdeveld, Managing Director ASTRA Benelux, leden van het 3DNL platform uit om programma’s in te zenden voor uitzending via dit kanaal.

...

Verder lezen over 3D

Mysteryland sluit af met een spectaculaire show: 600 drones verlichten de hemel

Dit weekend heeft Mysteryland wederom zijn positie als voorloper in de festivalwereld bevestigd met een adembenemende en ongekende eindshow die bezoekers sprakeloos achterliet. Deze unieke show, ontwikkeld in samenwerking met BUD en TWOFIFTYK DRNS, integreerde 600 drones, vuurwerk, 3D-video, licht, muziek en zang samen in een perfecte choreografie die de grenzen tussen realiteit en virtualiteit liet vervagen.

Entertainment03.09.2024

Mysteryland sluit af met een spectaculaire show: 600 drones verlichten de hemel

Eindshow met drones, vuurwerk, 3D-video, licht, muziek en zang
​Immersive Tech: De toekomst van marketing is dichterbij dan je denkt

De lancering van de Apple Vision Pro, met de bijbehorende hype die we van Apple gewend zijn, heeft de discussie over immersive tech weer aangewakkerd. Is dit de toekomst van marketing, of is het nog te vroeg? De mythe v...

Technology08.02.2024

​Immersive Tech: De toekomst van marketing is dichterbij dan je denkt

​Predator Helios 3D: Deze laptop kan 3D weergeven zonder bril

Het blijft iets waar opo doorontwikkeld wordt: 3D. Je wil het wel zien, maar met zo’n bril op dan weer liever niet. Tegelijkertijd lijkt het soms alsof de ogen er wel erg snel aan wennen: in de bios heb je na een tijdj...

Gaming31.08.2023

​Predator Helios 3D: Deze laptop kan 3D weergeven zonder bril

Eerste 3D geprinte raket gaat binnenkort de ruimte in

Je kunt tegenwoordig bijna letterlijk alles met een 3D-printer maken. Echt, je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel al eens geprint. Huizen bijvoorbeeld, maar een raket? Ja, ook dat is gedaan. Sterker nog, de eers...

Technology24.02.2023

Eerste 3D geprinte raket gaat binnenkort de ruimte in

Meta koopt Belgisch bedrijf dat 3D-geprinte brilglazen maakt

Voor de eigenaren van Luxexcel in Turnhout en Eindhoven heeft 2022 een fraaie afsluiting gekregen. Ze zijn namelijk overgenomen door Meta. De Belgische krant De Tijd meldde het nieuws van de overname als eerste en inmidd...

Technology30.12.2022

Meta koopt Belgisch bedrijf dat 3D-geprinte brilglazen maakt

Luxexcel kan glazen op sterkte printen voor slimme brillen
Jaws is terug van nooit weggeweest

Ik was 10 jaar toen Jaws in de bioscoop verscheen en ja, ik ben er – weliswaar met volwassen supervisie – naar toe geweest. Een bijzonder angstaanjagende ervaring en het was maar goed dat het na de zomervakantie in Z...

Entertainment06.09.2022

Jaws is terug van nooit weggeweest

3D simulatie game helpt zorgpersoneel te oefenen met vaccineren

Met de 'engelse variant' van het coronavirus in opkomst en een verlengde lockdown begint 2021 al weer veel weg te hebben van 2020. De lockdown kwam er om het aantal besmettingen terug te dringen, maar die vinden nu voora...

Nieuws14.01.2021

3D simulatie game helpt zorgpersoneel te oefenen met vaccineren

Startup gebruikt AI voor het printen van je leukste foto in 3D

Heb jij weleens een foto in 3D laten printen? De diepte geeft iedere afbeelding een heel bijzonder effect. Startup Floop Photography print foto’s in 3D en heeft hiervoor een speciaal algoritme ontwikkeld. Door gebruik...

Startups30.07.2020

Startup gebruikt AI voor het printen van je leukste foto in 3D

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd